Motorsåg och handhållet

Svårstartad Stihl 025

4 inlägg 5188 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Svårstartad Stihl 025

ÅsaNisse  
#200450 Jag har letat i tidigare trådar, men inte hittat mitt fenomen :surp:
Min lilla söta trotjänare startar utan protester och går jättefint när jag börjar men när jag kört en stund och ställer ifrån mig sågen 10-15 minuter för att samla ihop och lasta det jag huggt verkar det som att sågen tror att det var färdigt för dagen. Helt omöjligt att få igång den igen när den är ljummen. Får den kallna helt så går det jättebra. max 2 ryck och vid kortare stopp för att koppla vajern och vincha 2 minuter så är det heller inga problem.
Med andra ord: Kall och varm är inga problem, men halvvarm= stendöd. :???:
Någon som kan hjälpa mig??:?:



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Svårstartad Stihl 025

totte  
#200492 Låter som ett fall av svag gnista. Har du bytt tändstift? Om så, så kolla att tändspolen har rätt avstånd till svänghjulet, 0,3 mm bör det vara. Och magneterna i hjulet och polerna på spolen skall vara rena och fina.
En halvljummen motor är oftast svårast att starta, och är tändningen inte på topp så kan det var omöjligt.

Obs, detta är en spekulation från min sida, men det är där jag skulle börja leta efter felet.

En sak till att kolla, när du dragit som tusan en stund på den ljumma sågen, blir då stiftet något blött eller är det kruttorrt. Kan vara att sågen är för fett eller för snålt ställd också.

Avatar Fallback

Re: Svårstartad Stihl 025

Nonkan  
#201326 Se till att starta på 1:an och inte startläge när sågen är varm, det brukar fungera bättre.

Avatar Fallback

Re: Svårstartad Stihl 025

ÅsaNisse  
#209965 Nu går jag på behandling för tennisarmbåge efter all ryckande i snöret, men sågen har läkt nu. Jag bytte tändstift igen och satte i ett NGK i stället för champion.
Två ryck på morgonen och sen blir det bara ett ryck var gång under dagen. Underbar liten såg. :grin:

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).