jönsson84 skrev:Engstrand skrev:901 känns som en bra mycket smidigare maskin än h11an...
Men det känns väll ändå som man gör instick betydligt enklare med en maskin som har kranen allra längst ut i änden på maskinen?
Med en valmet så sitter ju kranen närmre mitten så halva maskin måste av vägen för att räcka längre eller?
Har ingen direkt erfarenhet av valmet men det känns som det är så iaf?
Tycker det är väldigt ofta man har nytta av att bara vrida in lite så vridhuset kommer i vägkanten,har man en 4 m bred väg får man ju ändå ett par meter extra räckvidd då.
finskpinne skrev:jönsson84 skrev:Men det känns väll ändå som man gör instick betydligt enklare med en maskin som har kranen allra längst ut i änden på maskinen?
Med en valmet så sitter ju kranen närmre mitten så halva maskin måste av vägen för att räcka längre eller?
Har ingen direkt erfarenhet av valmet men det känns som det är så iaf?
Tycker det är väldigt ofta man har nytta av att bara vrida in lite så vridhuset kommer i vägkanten,har man en 4 m bred väg får man ju ändå ett par meter extra räckvidd då.
Det där har jag också funderat över, skulle nästan va lite intresserad av att byta till en Valmet som nästa maskin när det blir aktuellt med byte. Börjar va lite trött på att sitta med kranen mitt i ansiktet i gallringarna. Eftersom jag har en jäkla stenig terräng som jag kör i så blir det ofta att göra instick här och där eftersom man inte alltid kan göra vägarna exakt så långt ifrån varandra som man vill, utan ibland måste man gå runt lite steniga områden med vägen och då får man göra instick för att få hela mellanzonen gallrad. Då vill man ju ha kranen så långt mot ändan av maskinen som möjligt.
Men på Valmeten så är det ju nästan tomt mellan dom främsta boggiehjulen så man kan ju nästan köra så att ett träd kommer mellan hjulen och då har man ju kranen lite på sidan av maskinen så man når förbi trädet. Så det kanske inte har så stor betydelse att kranen är lite längre mot midjan än på andra märken. Eller va tycker ni som har erfarenhet av Valmet??