Före och efter jobbet

min skolgång 2006

52 inlägg 23385 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

min skolgång 2006

pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#2087 Hejjsan alla här! Började naturbrukgsymnasiet i måndags den 21 augusti

Eftersom jag inte hinner läsa lika fort som alla andra så går jag i en special/särklass som heter JST 1-3 (jord skog trädgård 1an och 3orna)

Måndag: då pratade vi och tog fotografi(för att lärarna har någon "databas" dom kollar om dom misstänker att det finns obehöriga elever på området) efter fotot fikade vi och pratade och fick info

Tisdag: vi samlades på morgonen i klassrummet och sedan åkte vi iväg och köpte Läderdojjor med spiktrampsskydd å stålhätta, nya byxor svarta "profil" blå kläder, blå kläder skärp textil, och handskar sen åkte vi tillbaks till skolan för att äta lunch och få information+scheman efter lunchen åkte vi och sköt pilbåge sen slutade vi på stan

Onsdag: Idag samlades vi som vanligt efter samlingen gick jag min kompis och en till och var med läraren Anders. Han började prata lite lätt om röjjsågar, säkerhetsavstånd, vilka skyddskläder man skall ha och sedan tittade vi lite på hur det ser ut vid motorn, hur ett tändstift fungerar och hur det ser ut, vi tittade även en del på luft filter hur det ser ut och hur man rengör det, vi fick även lära oss om vinkelväxeln litegrann och hur man byter klinga på rätt sätt och hur man får loss muttrar som sitter hårt utan att skada sig. Iom att Anders inte fått tag i Sture(han som har hand om materialförrådet för all skogshuggning m.m) så kommer vi få huggarblusen å sågskyddstövlarna imorgon Enligt uppgift är båda av märke husqvarna.



   TS
Elmia
Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#2088 Ser fram emot att föja denna tråd!
Ska bli roligt att se vad du får lära dig!

Lycka till :D

Användarvisningsbild
Ferguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#2089 Kul att ha någon praktisk utbildning, en annan har ju läst och läst hela tiden.. men såklart en sväng med motorsågen lättar ju upp när man kommer hem!

Kul tråd!

Användarvisningsbild
pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#2091 Torsdag: idag var det planerat att vi alla skulle vara ute både förmiddag och eftermiddag, men iom att vi skulle köra röjjsåg så tyckte lärarna att det va bättre att vi som läst röjjsåg igår fick få information och gå igenom papperna på förmiddan medans dom andra mecka röjjsåg

sen efter de att lunchen var slut så gick vi till sture, vi började med å prova stövlar, Modellen var Husqvarna light 24, jag tog storlek 46 för å kunna ha raggsockor i dom på vintern. När alla fått stövlar var det tags för å prova husqvarnas "huggarblus" som egentligen mer såg ut som en form av jacka, Den var fin orange blå och syntes mycket bra, jag tog storlek Large för det passade mig bra, den var verkligen lätt och skön att bära och var inte ivägen.

När vi gjort detta så gick vi till klassrummet och alla märkte sina stövlar/jackor, sedan fick vi skriva på papper att vi kvitterat ut byxor,skärp, skor, handskar, jacka.

Efter det så gick vi till omklädningsrummet, på med kläderna för här skall de köras röjjsåg:)

Sen gick vi ut och hämtade röjjsågarna, det var två äldre husqvarna 200serien xt nått med lina, och sen en nyare husqvarna 300 serien något med klinga

iochmed att vi var sex stycken så var vi två på varje såg, Jag och min vän peter delade röjjsåg, 1 sele och 1 hjälm per "par"

Sen visade läraren hur man tankade med en sådan dära motorsågsdunk och tillade att det är den stora det är bensin i och den lilla tanken är det kedjeolja i. Det var förvånansvärt lätt att tanka med sådan typ av pip som stänger sig själv.

Efter vi gjort detta och alla justerat selarna så gick vi och tog en fika, jag drack kaffe men åt varken skorpa eller smörgås.

Efter detta gick vi ut och tog röjjsågarna och hjälmarna och gick iväg, Då visade läraren hur man skall starta en röjjsåg, sedan började det första paret med lina röjja, efter det började det andra paret att röjja med lina.

Nu var det våran tur, Peter fick börja, jag frågade om det skulle tjuta/pipa sådär om klingan när man såga, och han sa då att klingan var i princip slut, den var helt rund på taggarna hela vägen(den var kanske 1-2mm kvar) resten var ner filat.

Sedan var det min tur jag började såga ner dom små asparna längs husväggen, efter ett tag började det ryka om klingan jag tänkte vad farskon vi kollade vinkelväxelfettet å det var ju helt okej. Stänger av lärarn kommer och tittar på där jag sågat och konstaterar att klingan är på tok för slö, den e bara å kasta, för det blir brännmärken i trät det var därför de rök om den för att klingan blev så varm.

Efter det så gick vi till dom andra, när dom avslutat så gick vi tillbaka till garaget/förrådet och satte upp sågarna i hållarna och la hjälmarna på hyllan sedan hängde vi selarna på krokarna

Efter detta sa läraren att han tyckte att vi lärt oss väldigt fort och att vi jobbat på bra och att han imorgon fredag funderar på att mixa, för egentligen skulle det vara naturkunskapsdag och vi skulle lära oss om träd och växter, men han tyckte då att det kanske var bra att varva med att röjja lite och sen prata om växter å vilka träd som e vilka och kanske titta lite på åkern litegrann.

Imorgon är sista dan på veckan, veckan har gått väldigt fort men samtidigt varit väldigt rolig!, vi fick använda lånehjälm pga av att dom tyckte inte att vi skulle ta ut egna hjälmar utifall alla inte skulle köra motorsåg. Det kommer nog ta några veckor innan vi börjar med motorsåg sa han.

Längtar redan dit!

   TS
Avatar Fallback
Perjons  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#2092 Superkul att läsa din berättelse!
Jag var själv en hårsmån från att söka in på Skogsbruksskola efter högstadiet. Det blev ekonomi istället... ...och på den vägen har det varit nu i över 20 år. Är nu utpräglad kontorsråtta som försöker mig på skogsbruk och jordbruk på fritiden - utan att kunna nästan nånting praktiskt.
Drömmer mig in i situationen att börja en skogsbruksskola. Jag skulle verkligen behöva det! Finns det någon intensiv-variant för seniorer?

Användarvisningsbild
pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#2093 jag vet inte men här i uppsala finns de ju lantbruks universitetet tror ja de heter.. borde ju finnas nån form av skola för vuxna/utbildning?

   TS
Användarvisningsbild
pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#2095 Fredag: vi samlades på morgonen, vi hadde samma grupper som tidigare, jag och peter och en kille till började med utejobb, jag fick ligga på knä med vanliga jobbar byxor utan knäskydd:( och krypa och rensa rabatter, det gick väll ganska bra, efter 10.00 fikat var det dags för röjjsåg med klinga igen:) så ner med sågen till stället, och sen visade lärarn vilka träd som skulle sparas(det skulle röjas och göras fint, så vi sparde ekarna, för att dom blir i den gången väldigt fina när dom blir lite större), så all ask skulle bort, rycka igång, sen vare bara å köra, det gick bra och denna klingan var helt okej att såga med, hann fälla en ganska bra bit, det var kul, sen på eftermiddan efter lunchen så åkte vi och kollade lite på skog och pratade om hur hela kretsloppet ser ut när de gäller skogsbruk och så vidare.. så lite mer har jag lärt mig, det lutar lite mer åt skogsbruk nu än tidigare, det verkar otroligt intressant!

   TS
Avatar Fallback
Fredrik  
#2098 Hej,
Kul att läsa, hoppas det blir en monstertråd av detta så småningom!

Trevlig helg!

MvH Fredrik

Användarvisningsbild
pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#2100 tack trevlig helg till alla!

   TS
Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#2101
pgo_jim skrev:tack trevlig helg till alla!


Detsamma pgo_jim.

(Kul att läsa om din utb.)

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#2102 Pipen till Kombidunk har även en övergång till vanlig dunk, Helt klart att rek. till gräsklippare o allt som fylls på. ska man spilla med denna så får man anstränga sig lite.

Ska bli kul att läsa denna tråd o se hur du utväcklas med utbildningen.

Jag kommer själv ihåg hur kul det var att testa på olika grejer o se vad tycket fall på.

Användarvisningsbild
pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#2103 jo jag vet att det va en som pajja en sådan pip för han liksom hadde inte dunken rakt upp å ner utan när pipen var nere så liksom "böjde"han den så pipen gick sönder... vilket resulterade i att när ja skulle tanka så fick ja hälla som med en vanlig dunk vilket resulterade i lite spill

edit: i våran klass så tycker lärarna att man lär sig bra mycket bättre om man gör saker praktiskt, exempelvis röjjsåg, vi har inte läst en enda bok om det, utan allt vi lärt oss hittils har läraren visat och talat om, exempelvis 15meters säkerhetsavståndet, det har vi övat en del på ungefär hurl ångt 15meter är och ja han har gått igenom en del säkerhetsföreskriter åsådär så jag trivs bra, för jag själv har lärt mig lite om träd bara genom att han har berättat före vi röjjt vilka träd som e vilka och hur man känner igen dom

   TS
Användarvisningsbild
pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#2123 Måndag:började 11.00, hadde klassråd fram till lunch runt 11.15
lektionen började igen 12:30, vi 1or hadde då guidning och lite diagnostiska prov i engelska, sen efter guidningen slutade vi runt kl 16.00

Tisdag: idag spelade vi fotbollsgolf, det var grymt kul, precis som golf fast större hål och en fotboll, det gick sådär, mycket svordommar och dumma buskar och vattendrag... slutade runt 12.00 där

   TS
Användarvisningsbild
pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#2125 Onsdag: idag på förmiddan körde alla röjjsåg med klinga, det var en tidigare tänkt fårhage som det aldrig blev några får i, så vi håller på och röjjer och gör fint där inne, för det är dels nån damm, och sen äre nå begravningshögar där, så vi körde röjjsåg hela förmiddagen, fick beröm för att jag jobbade i lagom takt, röjjde mycket bra och hadde bra koll på dom andra runt omkring så ingen kom för nära

det var kul.. men nu till det tråkiga

när jag kom i morse var skåpdörren till skåpet med arbetskläder insparkad, så vi gick re rektorn, rektorn försökte bända ut dörren(den hadde hakat fast innanför den list som dörren vanligtvis ligger mot, så vi fick hämta en kofot och bryta bort dörren, så jag fick flytta mina grejjer till mitt vanliga skåp så länge... tråk tråk...

   TS
Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#2129 Ni har lite bus där....

Busar brukar visa sig förr eller senare....Då kan man, hrpf, snacka lite med dem...

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).