Skördare

"Bästa" Slutavverkningsskördaren

56 inlägg 33962 visningar 17 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: "Bästa" Slutavverkningsskördaren

Helmer95  
#208789 Våga vägra grönt!

Ecolog 590/LM7000 eller Valmet 941/370!

Avatar Fallback

Re: "Bästa" Slutavverkningsskördaren

JD 2006  
#208855 Ja det beror ju så mycket på vilken skog man har så att bara ta en maskin ur luften så här blir ju lite svårt men låt säga.....Ponsse,Komatsu,Eco Log eller kanske en John Dyr.

Avatar Fallback

Re: "Bästa" Slutavverkningsskördaren

twiggen  
#208880 huskvarna 242 med långt svärd

Avatar Fallback

Re: "Bästa" Slutavverkningsskördaren

i skogen  
#208962 Bästa skördaren är den som körs av en förare som har kvalite på sitt utförda jobb.
det gäller att både köra med ansvarskänsla för att det ska bli bästa tänkbara resultat för alla parter runt en avverkning, viktigt att skotaren som ska ta vara på virket efteråt kör efter en förare som tänker på helheten runt avverkningen.
Markägaren vill ju skälvklart att hans skog ska avverkas av ansvarsfulla förare med bra rutiner i sitt lag.
Som sagt det är den enskilde föraren som avgör om den röda, gröna eller gula skördaren är den bästa på marknaden.

Användarvisningsbild

Re: "Bästa" Slutavverkningsskördaren

machonisti  
#208968
i skogen skrev:Bästa skördaren är den som körs av en förare som har kvalite på sitt utförda jobb.
det gäller att både köra med ansvarskänsla för att det ska bli bästa tänkbara resultat för alla parter runt en avverkning, viktigt att skotaren som ska ta vara på virket efteråt kör efter en förare som tänker på helheten runt avverkningen.
Markägaren vill ju skälvklart att hans skog ska avverkas av ansvarsfulla förare med bra rutiner i sitt lag.
Som sagt det är den enskilde föraren som avgör om den röda, gröna eller gula skördaren är den bästa på marknaden.

Då kan ju till och med en färgblind vara med i leken!

Avatar Fallback

Re: "Bästa" Slutavverkningsskördaren

Herr Krånglin  
#209392 Jag själv så klart !!!
Med mord i blick och klipp i stegen är jag den ultimata skördaren .
Fäller med högern och apterar med västern.....

Avatar Fallback

Re: "Bästa" Slutavverkningsskördaren

skogsbjörn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#209402
Chainsaw Charlie skrev:Ja, nu är ju inte jag någon skördarförare men fram tills att någon dokumenterat slår Johan Nordhs 24 timmars körning så håller jag JD 1470D med H480 som den bästa slutavverkaren.


Det hade han nog kunnat göra med valfri annan stor skördare också

Avatar Fallback

Re: "Bästa" Slutavverkningsskördaren

Tobias.lundmark  
#209408 1270e med h270.... det är grejer ;)

Avatar Fallback

Re: "Bästa" Slutavverkningsskördaren

Rlin  
#209409
Chainsaw Charlie skrev:Ja, nu är ju inte jag någon skördarförare men fram tills att någon dokumenterat slår Johan Nordhs 24 timmars körning så håller jag JD 1470D med H480 som den bästa slutavverkaren.



Egentligen säger det inte så mycket. Naturligtvis är han en skicklig förare, men så hade dom ju tex gått i förväg och tagit alla besvärliga träd. Plus att han hade hjälp med folk som tankade osv.
Just för att han skulle kunna få en så hög produktion som möjligt.
Tror som nån skrev innan mig, det går säkert med en annan maskin också, med samma förutsättningar.

Avatar Fallback

Re: "Bästa" Slutavverkningsskördaren

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#209419
Rlin skrev:
Chainsaw Charlie skrev:Ja, nu är ju inte jag någon skördarförare men fram tills att någon dokumenterat slår Johan Nordhs 24 timmars körning så håller jag JD 1470D med H480 som den bästa slutavverkaren.



Egentligen säger det inte så mycket. Naturligtvis är han en skicklig förare, men så hade dom ju tex gått i förväg och tagit alla besvärliga träd. Plus att han hade hjälp med folk som tankade osv.
Just för att han skulle kunna få en så hög produktion som möjligt.
Tror som nån skrev innan mig, det går säkert med en annan maskin också, med samma förutsättningar.
Från körningen har begärts maskinuppgifter men det lämnades inte ut.
Körningen gjordes därför sannolikt med inställningar som apterade utan backning etc.
Jag undrar om John Deere hade gått med på jippot om de visst vad det orsakat av skepsis och synpunkter på vad bolag använt prestationen till.

Avatar Fallback

Re: "Bästa" Slutavverkningsskördaren

Skogsmange  
#209491
i skogen skrev:Bästa skördaren är den som körs av en förare som har kvalite på sitt utförda jobb.
det gäller att både köra med ansvarskänsla för att det ska bli bästa tänkbara resultat för alla parter runt en avverkning, viktigt att skotaren som ska ta vara på virket efteråt kör efter en förare som tänker på helheten runt avverkningen.
Markägaren vill ju skälvklart att hans skog ska avverkas av ansvarsfulla förare med bra rutiner i sitt lag.
Som sagt det är den enskilde föraren som avgör om den röda, gröna eller gula skördaren är den bästa på marknaden.

Jo men nu handlade tråden om skördare och inte förare! En maskin blir givetvis inte bättre än sin förare men det finns ju skillnad mellan maskiner också!

Avatar Fallback

Re: "Bästa" Slutavverkningsskördaren

modul  
#209690 Ponsse hade nyligen visning på Bear 8wd strax utanför Torsby i Värmland.Svårt att inte bli imponerad av denna maskin med en driven förare vid spakarna. En klar kandidat för titeln bästa slutavverkare :!:

Användarvisningsbild

Re: "Bästa" Slutavverkningsskördaren

Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#215341 Rottne H20. Rätt skog så åker det ner över 55m3 i timmen. Grymm maskin tillå dra igenom Riktig skog! Rotdiametrar på över en meter inga problem.

Användarvisningsbild

Re: "Bästa" Slutavverkningsskördaren

PonsseBuffaloDual  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#215394
Henrik K skrev:Rottne H20. Rätt skog så åker det ner över 55m3 i timmen. Grymm maskin tillå dra igenom Riktig skog! Rotdiametrar på över en meter inga problem.



55m3 i timmen går med en 1270D också

Användarvisningsbild

Re: "Bästa" Slutavverkningsskördaren

Thunborg  
#215403 Det som fasinerar mig lite är att Johan Nordhs bedrift tas upp i alla skryt trådar :) men flera år har gått och ingen har vågat utmana honom :) det bara pratas ;)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).