Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Skal jeg kjøpe Polaris 500??

28 inlägg 16346 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Skal jeg kjøpe Polaris 500??

Daggi  
#209435 Hei

Jeg har fått et tilbud på en Polaris 500 2008 mod, 200 t, 2548 km.
Tot 60 000 kr med div utstyr som plog, vinsj, kjetting 4 hjul, forsterket bukplate, ekstra lys akterut, + litt anna småtjafs..

Jeg driver med trefelling og skogsarbeid, jeg har ingen gård eller større tomt, men svigerforeldrene mine har en nedlagt gård som holder på å vokse igjen med trær. Det er gode muligheter for å ta ut mye ved de enste årene.
Svigerfar har bare en gammel traktor med 2 wd og silosvans som han har til å hjelpe seg med...

Jeg må ha hjelp til å forsvare overfor samboeren min hvorfor jeg trenger å kjøpe denne ATV.

Jeg ser absolutt muligheter til å kjøpe inn en tømmer vogn til ATV for å kjøre ut mindre tømmer med etterkvart.
Jeg kan bruke den i div jobber der jeg må frakte meg selv og litt utstyr innover skogen, ved linjerydding og annet arbeid.

Ved trefelling hos huseiere, gjerne i by eller i byggefelt så vet ikke jeg helt om jeg får bruk for atv, kanskje til å kjøre vekk tømmer etter trefellingen da..

Jeg har tenkt på å kjøpe traktor og utstyr som vinsj og tømmervogn, men det er jo en mye mindre investering å kjøpe en atv og en tømmervogn...

Ingen vits i å kjøpe dyrt utstyr som ikke blir brukt, men mindre utstyr som ATV blir dette brukt? Noen erfaringer?
Eller er det mer personer som har gård og større områder å boltre seg på som trenger dette?

Jeg har tenkt at jeg kan bruke ATV for å brøyte privat veier om vinteren.
Ta ut ved/tømmer hos svigerfar.
Bruke den i jobbsammenheng ved trefelling, transport i skog, transport av tømmer.
Annet små tjafs som en kan brukest til kommer jeg ikke på nå da...

Noen som har noen innspill her?

Vil en Polaris 500 falle mye i pris vist jeg selger den etter 1-2 år?



   TS
Användarvisningsbild

Re: Skal jeg kjøpe Polaris 500??

halvproffs  
#209440 Har själv haft en polaris 450 och den gick bra. Men jag saknade styrservo så jag böt upp mig.
Dom står bra i pris och du kanske kan pruta litt på priset?
Är det sek eller nok? Ny kostar dom ca 67000:- i Sverige och tillbehören ca 10000:-
Ursäkta en outbildad, vad betyder silosvans?

Användarvisningsbild

Re: Skal jeg kjøpe Polaris 500??

halvproffs  
#209441 Såg nu på blocket att nya kostade 75000:- men det brukar vara drive på dom ibland med sänkta priser.
Själv fick jag 50000:- för min 450 årsmodell 06, kedjor bak, 200mil och ruta.

Användarvisningsbild

Re: Skal jeg kjøpe Polaris 500??

finskpinne  
#209442 Är dom så dyra i Sverige och Norge. Här i Finland kostar en ny Polaris 450:n 5900 €. En bekant köpte för ett par månader sedan en ny Polaris 500 för 6200 €, där var vinschen monterad. Plogen köpte han skillt. Motorerna på 450 och 500 med förgasare är väldigt driftsäkra. Dom hade lite problem med dom insprutade förut. Fyrhjulsdriften fungerar väldigt bra, enligt mig är det den bästa på marknaden. Själv har jag en Can-Am 400 och ärligt talat så kan jag säga att fyrhjulsdriften är mycket bättre på Polaris.

Skulle jag byta till en nyare så skulle Polaris definitivt va mitt val av märke...

Användarvisningsbild

Re: Skal jeg kjøpe Polaris 500??

halvproffs  
#209445 Generalagenten är nog stenrik som lurar oss dumma svenskar på pengar. I USA kostar dom ca hälften mot Sverige med dagens låga dollarvärde.

Avatar Fallback

Re: Skal jeg kjøpe Polaris 500??

Daggi  
#209454 Hei

Norske kroner ja.

Silosvans: En laste ting som en har bak på traktorene, i staden for en skuff så stikker det ut rundstål som er spisse på endene, brukest mye til høy transport(?). Men mange bruker den til å frakte tømmer ut fra skogen, sager opp tømmeret i 2-2.5 m lengder og legger de på tvers. Veldig dårlig forklart.. :)
Tror ikke silosvans blir produsert mer, tror det ble brukt mer før, men nå blir ikke det brukt lenger i stor skala..

Jeg har fått intrykk av at Polaris 500 er en allround atv som kan brukest til det meste.

Noen som kan komme med måter å tjene penger på en atv i jobbsammenheng?
Altso..bruke den som transportmiddel, tømmerutkjøring, etc... Mer??

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skal jeg kjøpe Polaris 500??

totte  
#209508 Silosvans: Ungefär detsamma som en hösvans men lite kraftigare och kortare spjut eftersom den skall användas att köra blött ensilage, inte torrt hö. Tror det varit vanligare i Norge, där åkrarna ofta inte tillåtit transport med vagnar. Kanske inte den ultimata lösningen för skogstransporter.

Avatar Fallback

Re: Skal jeg kjøpe Polaris 500??

Cat554  
#209529 Er det inkl. momsen? Det er kampanje på ny til 70.000.- + MVA -Sportsman 500 EFI Base med vinterpakke.
Jeg selger Polaris, og har gode erfaringer med holdbarheten. Mener EFI absolutt er å foretrekke.
OH

Användarvisningsbild

Re: Skal jeg kjøpe Polaris 500??

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#209544
Aug2012Atvannons.jpg


Polaris 500 är en fin maskin, ska köpa en ny sån efter denna.

Avatar Fallback

Re: Skal jeg kjøpe Polaris 500??

Daggi  
#209548 Dette er uten moms, jeg har tenkt på denne kampanjen som du viste til, men jeg har vel egentlig bestemt meg for denne til 60000 kr. Har sagt at jeg skal kjøpe den..så nå er det for sent :)

MEN..

Er det noen som har noen gode tips til tømmervogn?

Drømmen er f.eks en Kranmann vogn med kran, men det blir for dyrt akkurat nå, så jeg har kikekt på div enkle tømervogner, ser prisenen ligger fra alt mellom 7000 kr til 15000 kr.

Jeg går ut i fra at slike billige vogner er kina vogner?
Er det bra vogner dette?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skal jeg kjøpe Polaris 500??

halvproffs  
#209576 Grannen köpte en ny polaris 500 för 3år sedan och på den är det inte 4-hjulsdrift på backen!!!! Kolla det!
Både grannen och jag köpte billiga kinavagnar och hans vagn står hjulen i fel vinkel nu (toe out) och min vek sig i draget och blev kobent i boggien.
Köpte en svensk vagn sen som är mycket kraftigare men inte perfekt. Bla. sitter inte stakarna låst på något sätt utan dom ramlade ur vid ojämn väg.
Priserna jag skrev är med moms.

Avatar Fallback

Re: Skal jeg kjøpe Polaris 500??

Cat554  
#209595 Har han heller ikke 4-hjulsdrift på backen om han holder inne den gule knappen på venstre tommel, merket "override"?
Jeg har vel soltg 100 vagner fra Carlmans. Ikke billigst, men ingen reklamasjoner!
OH

Användarvisningsbild

Re: Skal jeg kjøpe Polaris 500??

halvproffs  
#209596 På min 450 var det så att man måste hålla in den gula knappen annars misstände motorn( en sorts fartreducerare) men inte på 500. Jag trodde honom inte men då tog han fram instruktionsboken och där stod det.
Jo det är en Carlman jag har köpt och det finns ingenting som håller stakarna i bak på plats och dom är mycket korta och ej avgradade inuti dom tunna rören.
Dessutom så korta att jag har förlängt dom ca 20cm och då är dom ungefär i jämnhöjd med grinden.

Användarvisningsbild

Re: Skal jeg kjøpe Polaris 500??

finskpinne  
#209668 På alla Polaris som jag har kört så måste man hålla in den gula "override" knappen när man backar för att 4-hjulsdriften ska va i.

Användarvisningsbild

Re: Skal jeg kjøpe Polaris 500??

halvproffs  
#209672 Läser fritt ur manualen till polaris 550-850;Overridebrytare;Fordonet är försett med en hastighetsbegränsning vid backning.Släpp gasen och tryck in override-brytaren när du vill ha ökad hastighet. Varken på min 06-450 eller min -11, 850 är det som finskpinne beskriver.

Tänk om man kunde hålla käften/tangentbordet nån gång så man slapp sånt här. Förmodligen lär man väl över till grannen också och hämta hans bok :mrgreen:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).