Skogsmaskiner (stora skogsmaskiner)

901 vs H11

29 inlägg 20153 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

901 vs H11

JohanH8  
#207542 Jeg skal bytte ut min H8 med en 901 eller H11. Klarer ikke helt å bestemme meg. Tar gjerne imot synspunkter for og imot begge maskiner.



   TS
Olofsfors skogsmaskinsband
Användarvisningsbild

Re: 901 vs H11

Åke Nilsson  
#207612 Hej !
Se till att ditt märke har nära till service samt vanliga maskiner runt omkring dig då har du en fördel när det blir stillestånd.

Användarvisningsbild

Re: 901 vs H11

Engstrand  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#207619 901 känns som en bra mycket smidigare maskin än h11an...

Avatar Fallback

Re: 901 vs H11

JohanH8  
#207921 Som tillegg kan jeg si at jeg skal ha SP451 uansett merke(les 340, for de som ikke vet at det er samme agg) D som skremmer meg fra Valmet er delepriser som jeg vet er jævla dyrt pluss AD blue.

   TS
Användarvisningsbild

Re: 901 vs H11

Åke Nilsson  
#207955 AD blue kommer väl i alla maskiner 2015 eller nåt sånt.

Användarvisningsbild

Re: 901 vs H11

kalhygge  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#207974 Kör du gallring så tror jag det är oslagbart att ha kranen brevid hytten.

Förslag: 901 TX med Logmax 4000 FT. Då slipper du strulande propventiler mm.

Avatar Fallback

Re: 901 vs H11

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#208633 ADBlue är inget att vara rädd för.... visst ytterligare en sak att hålla reda på. Bränlesnåla som tusan är dom iaf. ADblue är bara tanka och köra.

Avatar Fallback

Re: 901 vs H11

zeaflower  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#209233 Adblue är det många som har mycket åsikter om, särskilt de som inte varit nära det. Åtgången är mycket mindre än vad de flesta tror och kostnaden för adblue blir i de närmaste försumbar. Fördelen är lägre bränsleåtgång. Det skiljer 1-2 liter/h på tex en 911.4 och en 911.5 med samma förutsättningar enligt min erfarenhet.

Avatar Fallback

Re: 901 vs H11

busterbuse  
#209323 901 e väldigt bra maskiner .. men valmets agg e ju helt värdelösa!!!!

Avatar Fallback

Re: 901 vs H11

jönsson84  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#209347
Engstrand skrev:901 känns som en bra mycket smidigare maskin än h11an...


Men det känns väll ändå som man gör instick betydligt enklare med en maskin som har kranen allra längst ut i änden på maskinen?
Med en valmet så sitter ju kranen närmre mitten så halva maskin måste av vägen för att räcka längre eller?
Har ingen direkt erfarenhet av valmet men det känns som det är så iaf?
Tycker det är väldigt ofta man har nytta av att bara vrida in lite så vridhuset kommer i vägkanten,har man en 4 m bred väg får man ju ändå ett par meter extra räckvidd då.

Avatar Fallback

Re: 901 vs H11

jönsson84  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#209348 Hur ser det ut prismässigt, är rottnen dyrare? Brant och blött så borde h11 va bättre kanske? Hur mkt skiljer det i vikt?

Användarvisningsbild

Re: 901 vs H11

skogsjan695xl  
#209349
busterbuse skrev:901 e väldigt bra maskiner .. men valmets agg e ju helt värdelösa!!!!

Nu skulle han ha ett sp iaf så det spelar ingen rolll.

Användarvisningsbild

Re: 901 vs H11

finskpinne  
#209439
jönsson84 skrev:Men det känns väll ändå som man gör instick betydligt enklare med en maskin som har kranen allra längst ut i änden på maskinen?
Med en valmet så sitter ju kranen närmre mitten så halva maskin måste av vägen för att räcka längre eller?
Har ingen direkt erfarenhet av valmet men det känns som det är så iaf?
Tycker det är väldigt ofta man har nytta av att bara vrida in lite så vridhuset kommer i vägkanten,har man en 4 m bred väg får man ju ändå ett par meter extra räckvidd då.


Det där har jag också funderat över, skulle nästan va lite intresserad av att byta till en Valmet som nästa maskin när det blir aktuellt med byte. Börjar va lite trött på att sitta med kranen mitt i ansiktet i gallringarna. Eftersom jag har en jäkla stenig terräng som jag kör i så blir det ofta att göra instick här och där eftersom man inte alltid kan göra vägarna exakt så långt ifrån varandra som man vill, utan ibland måste man gå runt lite steniga områden med vägen och då får man göra instick för att få hela mellanzonen gallrad. Då vill man ju ha kranen så långt mot ändan av maskinen som möjligt.
Men på Valmeten så är det ju nästan tomt mellan dom främsta boggiehjulen så man kan ju nästan köra så att ett träd kommer mellan hjulen och då har man ju kranen lite på sidan av maskinen så man når förbi trädet. Så det kanske inte har så stor betydelse att kranen är lite längre mot midjan än på andra märken. Eller va tycker ni som har erfarenhet av Valmet??

Avatar Fallback

Re: 901 vs H11

Jesper  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#209455
finskpinne skrev:
jönsson84 skrev:Men det känns väll ändå som man gör instick betydligt enklare med en maskin som har kranen allra längst ut i änden på maskinen?
Med en valmet så sitter ju kranen närmre mitten så halva maskin måste av vägen för att räcka längre eller?
Har ingen direkt erfarenhet av valmet men det känns som det är så iaf?
Tycker det är väldigt ofta man har nytta av att bara vrida in lite så vridhuset kommer i vägkanten,har man en 4 m bred väg får man ju ändå ett par meter extra räckvidd då.


Det där har jag också funderat över, skulle nästan va lite intresserad av att byta till en Valmet som nästa maskin när det blir aktuellt med byte. Börjar va lite trött på att sitta med kranen mitt i ansiktet i gallringarna. Eftersom jag har en jäkla stenig terräng som jag kör i så blir det ofta att göra instick här och där eftersom man inte alltid kan göra vägarna exakt så långt ifrån varandra som man vill, utan ibland måste man gå runt lite steniga områden med vägen och då får man göra instick för att få hela mellanzonen gallrad. Då vill man ju ha kranen så långt mot ändan av maskinen som möjligt.
Men på Valmeten så är det ju nästan tomt mellan dom främsta boggiehjulen så man kan ju nästan köra så att ett träd kommer mellan hjulen och då har man ju kranen lite på sidan av maskinen så man når förbi trädet. Så det kanske inte har så stor betydelse att kranen är lite längre mot midjan än på andra märken. Eller va tycker ni som har erfarenhet av Valmet??


Trädet mellan hjulen fungerar fint, men akta stegen där framme bara. :wink:

En fördel med valmet är ju att man på sätt och vis åker med kranen in i beståndet så man ser ju bättre. Sen kan man ju alltid luta hytten och nå runt träd i knixiga situationer.

Användarvisningsbild

Re: 901 vs H11

finskpinne  
#209462 Jo en fördel med valmeten är ju att man kan också tilta i sidled. Inte bara fram/bak som på de flesta andra märken. Speciellt vid instick så saknar jag den funktionen, för då arbetar man ju nästan rakt framåt och då skulle det va bra med tilt i sidled också...

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).