Grävmaskiner

Stubbrytning med 9,5t grävmaskin?

9 inlägg 12928 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Stubbrytning med 9,5t grävmaskin?

Thomas_E  
#208985 Kan en 9,5 tonns Komatsu PC95R (9,5 tonn) benyttes til stubbrytning om man har riktig aggregat?

Ble inspirert av dette aggregatet. Ser veldig effektivt ut.


Har dere tips til rimligt og effektivt aggregat til en PC95R?



   TS
Användarvisningsbild

Re: Stubbrytning med 9,5t grävmaskin?

loppan  
#208997 Att det ser effektivt ut beror på att det är en stor maskin med stor stubbrytare.
Du ska nog lägga till en etta framför 9,5 ton om det ska gå bra.
På filmen är det en Volvo 210 blc och den väger 22 ton,stubbklon minst 3 ton.

Jag skulle inte rekommendera mindre maskin än 16-17 ton helst större.
De stubbklor jag känner till väger mellan 3-5 ton.
Har själv konstaterat att min H7c (17ton)är i minsta laget för något sådant.

Vad jag vet så finns det ej några klor till mindre maskiner men jag blir gärna rättad.
Senast redigerad av loppan lör 02 feb 2013, 17:15, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Stubbrytning med 9,5t grävmaskin?

mrvimek  
#209021 ja ta någon stubbe kan man ju göra men att gå plus på stubbskördning så skulle man upp 30 T klass om man ska få nå fart o förtjänst :)

Användarvisningsbild

Re: Stubbrytning med 9,5t grävmaskin?

finskpinne  
#209088 Väkevä tillverkar en stubbklyv som dom anger kan användas från 12 tons maskiner. Finns en modell som väger endast 1200kg. Men ändå skulle jag nog inte rekommendera att ha en 12 tonnare att riva stubbar med. Ingen jag känner till använder under 20 tons maskiner till detta ändamål, räckvidden, effektiviteten och hållbarheten bli väl för dålig. Här är länken till lite info om denna:

http://www.ahirvonenoy.net/svensk_stubb.html

Två filmer på den också:

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=HX19rHToY1U[/youtube]

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=torOx0WMa1s[/youtube]

Användarvisningsbild

Re: Stubbrytning med 9,5t grävmaskin?

machonisti  
#209115 Har aldrig brutit stubbar med stubbrytningsaggregat däremot tagit loss stubbar med
12, 25 och 45 - tonsmaskin.

Är nog inne på samma spår som finskpinne men har ju varit urspårad förr så vem vet.

Avatar Fallback

Re: Stubbrytning med 9,5t grävmaskin?

roten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#209145 Måste man ha tillstånd för stubbrytning eller kan man göra det som en markberedande åtgärd?

Avatar Fallback

Re: Stubbrytning med 9,5t grävmaskin?

snubblaren  
#209169 14 tonnare funkar bra att rycka upp kulturstubbar med iaf :)
Bild

Avatar Fallback

Re: Stubbrytning med 9,5t grävmaskin?

Thomas_E  
#209197 Takk for mange gode tilbakemeldinger. Jeg setter nok ikke igang med stubbrytning med mindre enn 20 ton maskin da.

   TS
Avatar Fallback

Re: Stubbrytning med 9,5t grävmaskin?

husky65  
#215658 Ja har har kört stubb brytning ett par säsonger å min erfarenhet ä att dä ä inget å hålla på mä ! Ja hade en CAT 320 DLRR som vägde 26ton plus ett aggregat som vägde dryga 2ton (Pallari 160) vilket ja kan känna va den optimala storleken på grejjer eftersom ja provade mä både mindre å större maskin . Dä enda ja kan känna att ja sakna va ett stöbla så man kunde "spänna" upp sej när dä va för ojämt under larven . Inget å hålla på mä skrev ja till å börja mä å dä ä väl inte riktit sant men dä gäller att förutsättningarna ä dom rätta För som jobb tyckte ja att dä va helt toppen bra men nu så här i efterhand så kan ja tänka att man ska nog inte köra på dä viset som ja gjorde . Ja körde åt Stora Enso i Åtvidaberg å däromkring å för den som känner till området vet ju hur stenig å kuperad terängen ä där å då ä dä inte lätt å köra ihop dä där hektaret man skulle göra på 10tim enlit deras beräkningar . Nu va dä ju aldri nån som klaga på va ja gjorde eller inte gjorde iof men ja vill påstå att dä tog dubbelt så lång tid för mej å då vet ja att ja vä väldit snabb enlit min chef å andra oxå för den delen . kan oxå berätta att ja va på ett vägbygge utanför Gislaved å bröt i dä som skulle bli den nya vägsträckningen förbi samhället å där fick ja prova på å bryta i ett lämplit område mä sand å lite måsjord å där kan ja säja att när dä va bara gran så bröt ja nog upp ngefär 1,5 hektar på 8-10 tim så visst går dä om objekten ä dom rätta =) Men ja prata mä en annan kille som hade gjort ett test i optimala marker , sand, plantering där stubbarna stog rarätt å va c:a 60 år . han hade gjort någe så han kunde ställa in larvningen så den gick sakta sakta framåt hela tiden å han kunde plocka å dela på både höger å vänster sida å rakt ram hela tiden å han körde 125 stubbar i timman ungefär vilket blir ungefär 3hektar på 10 tim =) Grejen ä bara den att han orkade aldrig mer än 1,5tim åt gången =( Å dä förstår ja för ja har aldrig aldrig vare mä om någe så intensivt arbete å som ja har tage så mycke skada av rent fysiskt som stubb brytning å inte heller min maskin , fast den va nästan ny så så va dä bara å byta bandplatter efter två vecker å aggregatet börja spricka oroväckande mycke efter c:a 1000-1500tim vilket inte visarsej under maskinens hela lifslängd vid traditionell grävning . Tur att man hade en kanonbra chef då =) Men som sagt va ett jäklarns bra jobb dä va dä å ja saknart faktist men under lite andra premisser då . Så välj själv om dä ä värtett eller inte å lycka till =) // Magnus

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).