Skogsvagn (Huggarvagnar)

Vilken pump passar till min traktor?

28 inlägg 15300 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild
Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#20487
Alos skrev:varför för stort för traktorn . tror du inte att motorn kommer att orka det?? . Stort på grund av värmeutveckling ? .

Utveckla dig är du snäll


110l i minuten vid vilket varv? eller vet du deplacementet på den cm3?

för det tar kraft med stor pump.

FTG
Avatar Fallback
gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#20528 Och du måste veta om pumpen har rätt rotationsriktning oxå!

Avatar Fallback
Alos  
#20591 Rotations riktiningen är rätt ..

Den ger 110l/m vid 1200rpm .

   TS
Användarvisningsbild
Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#20618 I mitt tycke är den för för stor.

Din vagn kräver väl bara runt 50l
Senast redigerad av Henrik K fre 22 feb 2008, 20:50, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

pump

micke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#20663 en 118 liters vingpump kräver 44hk vid 180kg tryck

Avatar Fallback
gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#20902 De skulle vara ungefär som en 95cc pump och de var grymt att sätta en sån direkt på motorn.
Men om du kan montera den på kraftuttagstappen direkt så blir de ett lite mer normalt flöde.

Avatar Fallback
Alos  
#21027
gnisten83 skrev:De skulle vara ungefär som en 95cc pump och de var grymt att sätta en sån direkt på motorn.
Men om du kan montera den på kraftuttagstappen direkt så blir de ett lite mer normalt flöde.


Jo det var på kraftuttaget som har hade tänk att placera den . på vagnen med en axel i mellan .. Undra om man kommer att behöva en vidvinkel axel . ?? .
Men ni tror att det kommer att funka man behöver ju inte ligga på 1500rpm .. kanske räcker om man har 7-800 rpm .

Mvh / A

   TS
Användarvisningsbild
Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#21083
Alos skrev:
gnisten83 skrev:De skulle vara ungefär som en 95cc pump och de var grymt att sätta en sån direkt på motorn.
Men om du kan montera den på kraftuttagstappen direkt så blir de ett lite mer normalt flöde.


Jo det var på kraftuttaget som har hade tänk att placera den . på vagnen med en axel i mellan .. Undra om man kommer att behöva en vidvinkel axel . ?? .
Men ni tror att det kommer att funka man behöver ju inte ligga på 1500rpm .. kanske räcker om man har 7-800 rpm .

Mvh / A


en grejj till bara. en hydraulpump brukar ha ett lägsta/högsta varv.
Typ runt 700-2500 beroende på pumpstorlek.

Avatar Fallback
Alos  
#21131
Henrik K skrev:
Alos skrev:
gnisten83 skrev:De skulle vara ungefär som en 95cc pump och de var grymt att sätta en sån direkt på motorn.
Men om du kan montera den på kraftuttagstappen direkt så blir de ett lite mer normalt flöde.


Jo det var på kraftuttaget som har hade tänk att placera den . på vagnen med en axel i mellan .. Undra om man kommer att behöva en vidvinkel axel . ?? .
Men ni tror att det kommer att funka man behöver ju inte ligga på 1500rpm .. kanske räcker om man har 7-800 rpm .

Mvh / A


en grejj till bara. en hydraulpump brukar ha ett lägsta/högsta varv.
Typ runt 700-2500 beroende på pumpstorlek.


Okey vi körde den på 750rpm hög splitt på scanian . men jag vet inte hur mycket det blir ut ur lådan . men kan tänka mig 1000 -1200 kanske .. och det ligger jag ju rejält över på med min nuvarande pump :D

   TS
Avatar Fallback
Morgan Nordin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#21137 ganska säker på att din traktor kommer storkna om du sätter på en sådan kromosompump! 7-800 motorvarv kan ju inte bli mer än 2-300 rpm på PTO och din uttagbara effekt då är väl i stil med 10-15 hk... Max.

MVH
MN

Avatar Fallback
Alos  
#21163 ja men om jag ligger på 1500rpm då .. ? ..

   TS
Avatar Fallback
mixter1  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#21189 Hej!
har räknat lite, om du har en pump på 95cc och vill ha 110l/min måste pumpen snurra 1100 rpm och kräver 39 kw vid 200 bar.

för att få 50 l/min ska pumpen snurra 500rpm och kräver ca 18 kw vid 200 bar rent teoretiskt, men hurvida pumpen klarar att gå på så låga varv vet jag inte..

Hur många cc är pumpen på, och hur mycket flöde och tryck behöver du? om du börjar komma över 80 -100 l/m börjar det bli lite klent med 1/2 tums hydraulslangar också. samt att många ventiler har sitt rekomenderade maxflöde någonstans i dom krokarna. därefter börjar det lätt bli lite varmt i systemet.

mixter...

Avatar Fallback
gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#21211 Jag kör med en 53cc frontpump och för att klara flöden vid transportkörning har jag 3/4" tryckledning, 1" retur och 1,1/2" sugledning.
Sedan har jag en 130min/l, 2 slids "väljarventil" som de fricirkulerar igenom vid körning och som har kranläge/vinchläge på ena slidet och fram/back till hydraldriften på vagnen på de andra slidet.

Detta har funkat utan problem i många år men klart jag har en större motor oxå.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).