Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Extremt billig ATV 250cc

21 inlägg 44899 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Extremt billig ATV 250cc

opekka  
#205697 Köpte en tvåhjulsdriven atv på 80 cc till grabben för några år sedan. 11 tkr kändes billigt.

Men. Skärmar i plast föll sönder. Slangar gick av. Däcken pös luft. Batteriet dog. Den startade möjligen om bensinen var helt färsk och motorn doserades med stora mängder startgas – körde då via startkablar men det var mycket gnuggande med startmotorn innan den KANSKE startade.

Grannen sa vid något tillfälle "den kanske är till salu", lite retsamt. När jag senare frågade honom om det var seriöst så fick han köpa den för 2.000 kronor. Jag berättade om alla problem och sa också att han får lämna tillbaka den om han inte är nöjd.

Han lade åtskilliga timmar på att hitta delar. Köpte nya skärmar. Bytte många delar osv. Ser att den rullar lite då och då, körd av barnbarnen.

Visst, det var ganska små slantar men med tanke på allt elände att få igång den, de få gånger den blev körd, känns det som en dålig affär.

Instämmer därmed i Tottes ord ovan.

Användarvisningsbild

Re: Extremt billig ATV 250cc

totte  
#205830 Det är det som är det sorgliga, om man köper "hobbykvalitet" till ett lågt pris så förväntar man sig förstås inte att få proffsgrejor, utan något som funkar bra för tillfälligt bruk och som håller rätt länge om det används några timmar då och då. Så har det mestadels varit. Köpte man en 80-tals Glapp&Decker så fick man en medioker maskin men den funkade och gjorde jobbet dom gånger man tog fram den. Jag hade flera såna, dåligt med pengar, inte råd med "riktiga" maskiner, men det jag köpte fungerade i alla fall rätt hyggligt för amatörbruk.

Men det som nu har hänt är att det säljs från början praktiskt taget oanvändbara maskiner, allt från elhandmaskiner till fyrhjulingar och skogsvagnar. Tillverkare och importörer skiter fullständigt i om det ens fungerar när det säljs, för hela handelskedjan är uppbyggd på principen att inget ansvar skall gå att kräva ut.

Jag anser att all försäljning via dessa tillfälligt uppstående importfirmor borde bojkottas totalt, liksom varuhusens extrema billighetsdravel. Visst med tur får du en Meec-såg som faktiskt funkar och på Jula m fl får du en garanti att du får en ny om den inte går igång.

Men hur såg det ut i fabriken där den gjordes, och vad är det för ett fantastiskt slöseri med resurser att bygga, distribuera och köpa saker som inte är avsedda att hålla. Bara släng och få en ny. Nä nu skall jag sluta, håller på att bli riktigt förbannad.

Avatar Fallback

Re: Extremt billig ATV 250cc

javlaandersson  
#205872 Dom flesta av dom här billiga skitmärkena på Kinamaskiner, används INTE i asien alls !
Dessa skitprylar tillverkas enbart för att säljas i väst, typ Sweden.

Köp begagnat kvalité istl !

Avatar Fallback

Re: Extremt billig ATV 250cc

Sune77  
#208995 Jag har några vänner som kör billiga kinaatver och det har hänt dom mest spännande incidenter med dem.
Mest oturförföljd har en Lifan varit där det mesta är bytt utom sätet.
Har hört från en som var och gjorde upphandlingar i kina att dom köper mycket skrot som ej sorteras efter kvalitet utan smälts ner och används till gjutningen där av väldigt växlande kvalitet.



Den enda Kinamaskinen jag litar på är Linhai har kört en sådan själv i snart 4 år och har bara gjort service på den inget mer, vet även andra som är nöjda med sina.
Misstänker att det beror på att dom ägs till stor del av Yamaha och att det är LYM ( linhai yamaha motorcompany ) som gör motorerna ,Tydligen är 300 kubikarna så lika enligt snacket så man kan ta Yamaha delar till Linhai.

Användarvisningsbild

Re: Extremt billig ATV 250cc

stegmaster  
#209185
Sune77 skrev:

Den enda Kinamaskinen jag litar på är Linhai har kört en sådan själv i snart 4 år och har bara gjort service på den inget mer, vet även andra som är nöjda med sina.
Misstänker att det beror på att dom ägs till stor del av Yamaha och att det är LYM ( linhai yamaha motorcompany ) som gör motorerna ,Tydligen är 300 kubikarna så lika enligt snacket så man kan ta Yamaha delar till Linhai.


Antar at du menar riktiga ATV då, och inte dessa skitbillaga(typ6-12tkr) crosstyp atv`r.
För på dessa har jag inte sett nåt som ens kan minna om kvalite. :cry:
Fast det bordet man ju gissa ochså utifrån priset.
Har själv bra erfarhet med kineska motorer i allment, men just dessa "ståande" 200-250cc motorar er riktig skit, åtminstone dom jag har haft kontakt med.
Har egentlig endast haft hyggliga erfarheter med kinaprylar annars, förutom just dessa "Atv".

Avatar Fallback

Re: Extremt billig ATV 250cc

Sune77  
#209843
stegmaster skrev:
Sune77 skrev:

Antar at du menar riktiga ATV då, och inte dessa skitbillaga(typ6-12tkr) crosstyp atv`r.
För på dessa har jag inte sett nåt som ens kan minna om kvalite. :cry:
Fast det bordet man ju gissa ochså utifrån priset.
Har själv bra erfarhet med kineska motorer i allment, men just dessa "ståande" 200-250cc motorar er riktig skit, åtminstone dom jag har haft kontakt med.
Har egentlig endast haft hyggliga erfarheter med kinaprylar annars, förutom just dessa "Atv".


Du antar helt rätt dom som jag menar inom linhaisortimentet kostar minst det dubbla.
den modellen som jag själv har och kört i flera år är linhai 260 cc och den motorn är gjord av LYM och den maskinen kostar runt 30 tkr exl moms.
Har även ett par vänner som är jättenöjda med 300 cc maskinen

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).