Bilar

Köpa Navara med 20k mil

23 inlägg 42432 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Köpa Navara med 20k mil

sunemangs  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#207419 Hej

Har tänkt att byta bil och det ska vara nåt åt king cab hållet. Har tänkt att lägga 100-150k och då blir det ju bilar som gått runt 20k mil.
Är detta för långt på en sånhär bil? Det är 06a det handlar om. Även kollat på 07-08
Nåt man bör tänka på på just en navara med 20k mil?



   TS
Användarvisningsbild

Re: Köpa Navara med 20k mil

Kse  
#207424 Kolla bytesintervall på kamkedjan, Nya Navaran (D40) har bara enkelkedja till skillnad från gamla D22 som hade dubbel. Absolut inget vanligt problem men det händer att kamkedjorna går av, det finns firmor som bygger om dom till dubbelkedja. Vet en firma här som byggt om ett gäng Navaror till dubbelkedja men då får bilarna också slita hårt när dom ska upp och ner i gruvan. I övrigt menade en ”expert” i ämnet att D40 överlag är en sämre bil rent kvalitetsmässigt än gamla D22 bortsett motorproblemen. Mycket mer div. småfel än föregångaren. Annars har jag inte hört att det skulle vara nått särskilt att se upp med.
Personligen skulle jag titta på ett annat märke då jag inte har nått vidare förtroende för hur Nissan Sverige tar hand om sina kunder.

Avatar Fallback

Re: Köpa Navara med 20k mil

röjjare  
#207461 Tjänstebilen har som gått drygt 20 tusen läcker olja där kardan går in i bakaaxeln och det viner lite ur transmission då man ligger runt 90 km/h.

Avatar Fallback

Re: Köpa Navara med 20k mil

huggar*n  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#208812 Det är också en grym dieseltörst på dom!Min privata jeep grand cherokee-02 V8 bensin går billigare än navaran!!!!

så enligt mig så skulle jag absolut avstå,till förmån för tex dodge ram 1500!en mycket trevlig och förhållandevis bränslesnål bil!

Avatar Fallback

Re: Köpa Navara med 20k mil

Windsor  
#208858 Jag har en caddy -09 (fyrhjulsdrivna modellen) som gått nästna 10000 mil som jag köpte för 150 000:- Fyrhjulsdriften är guld värd vid dessa tider, det enda som fattas är några extra cm markfrigång, men med skyddsplåten till underredet så kör man på vilka skogsvägar som helst. En bränslesnål rackare som ändå är pigg. Även motorvärmare är att rekomendera att sikta in sig på. Ett stort plus är deras fjärrsändare till motorvärmaren, brukar trycka igång den när jag går ut ur skogen vid frukost eller middag. Ganska skönt när det är neråt -20 att bara få öppna bildörren och mötas av värmen :)

Vad gäller skatt och försäkring är dem billigare än ex. hilux, amarok, king cab etc. denna ligger på 4000:- om året, försäkring beror på vad man väljer. Du har även ett utmärkt lastutrymme där du faktist kan komma åt alla grejer på ett hyggligt sätt, på ex. navaran måste du ta ett litet skutt upp på lemmen å krypa in för att nå det som ligger längst in eller om man har sido luckorna måste man sträcka sig in för att få tag på sakerna.

Så mitt tips ligger på caddyn, relativt billig bil som klarar det mesta utan problem :)

Användarvisningsbild

Re: Köpa Navara med 20k mil

vetinte  
#208867 Ett hett tips: SUBARU FORESTER :grin:
Ingen "flakbil" Men fäll baksätet så funkar de. O fyrhjulsdriften e suverän. Den bästa på maknaden enl mig :wink:

Avatar Fallback

Re: Köpa Navara med 20k mil

Windsor  
#208883 Hur är det med reservdelar till subarun? Har hört att vissa delar är äckligt dyra att byta såsom avgassystemet. Men man ska ju ta allt med en nypa salt.

Användarvisningsbild

Re: Köpa Navara med 20k mil

vetinte  
#208887 Har inte prislistan så de kan jag inte svara på.
Har kört Subaru i :???: 8 år nu (haft 3) o e toknöjd.
Men säger som alla andra: saker går inte sönder på en Subaru :lol:
Öhhh jo förrästen de e dax att byta bromsar bak snart. Kostar 455:- det tycker jag e okej :wink:
O så var den inne på 6000 mila sevice för ett tag sen o de gick på 5700:-
2 tredjedelar var arbetskostnad :?: :sad:

Avatar Fallback

Re: Köpa Navara med 20k mil

axwell  
#208894
vetinte skrev:O så var den inne på 6000 mila sevice för ett tag sen o de gick på 5700:-


Skönt att höra, då är inte Skoda värst med ca 4300 kr för sk. "storservice" vid 6000 mil för en 1,8TSI 4wd.
Bara motoroljan utgjorde 900 kr av detta, senaste veckan.

Avatar Fallback

Re: Köpa Navara med 20k mil

Tosca  
#208896 Återkom när du gjort 15000 milaservice, för du har väl kamrem i den spisen?

Avatar Fallback

Re: Köpa Navara med 20k mil

axwell  
#208898
Tosca skrev:Återkom när du gjort 15000 milaservice, för du har väl kamrem i den spisen?


Vilket fordon syftar du på, är det något som kan bli dyrt?

Användarvisningsbild

Re: Köpa Navara med 20k mil

T Landström  
#208899 Mmm...byte av kamrem är inte gratis..inte på min A4 iaf...

Användarvisningsbild

Re: Köpa Navara med 20k mil

kalhygge  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#208920 Har haft både Navara D22 och D40 aut och nu Dodge Ram som någon tidigare rekommenderade...
Tar helt klart hellre en beg Ram än en ny Navara, ekonomin blir då densamma.....

Navara D40 -08 aut drack massor med soppa, oduglig å dra släp med, å dyr i inköp / värdeminskning...

Vet oxo att det kostar att hålla dom vid liv, bromsar, bakaxlar mm bör kollas.

Avatar Fallback

Re: Köpa Navara med 20k mil

Tosca  
#208945
axwell skrev:Vilket fordon syftar du på, är det något som kan bli dyrt?

Några tusen extra mot en vanlig service brukar det bli, jag servar hos en fristående verkstad, så jag vet inte hur mycket det kostar hos märkesvännerna.
Byte av vattenpumpen brukar ingå hos de mer nogräknade.

Avatar Fallback

Re: Köpa Navara med 20k mil

sunemangs  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#208948 Angående caddyn och övriga plåtskåp så hade jag hellre haft en sådan har det nu nämligen. Mycket smidigare att lasta. En stor nackdel med en höghjuling.
Men vill ha flak, eller avskildhet från hytten och ett baksäte. Därav bilbyte.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).