Skotare

JD 1410D vs Valmet 860.3

51 inlägg 19066 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback
grotförare  
#20725
Engstrand skrev:Provade en 840.3 i höstas,tyckte den lät illa i hytten,tyckte inte att hytten kändes nämvärt större heller. Men 860n kanske är bättre.
Finns ju inga som slår john deeren i driften,går himla fint med balanserade boggien,omöjligt att få boggieres. Men just 1410an har väl varit lite av ett "svart får". Mycket som gått sönder på dem. Mycket är ju lika som på 1110an,fast denna lastar mera.
Att den skulle va ostadig kan jag inte uttala mig om när de gäller 1410an,men våran 1710 är förbaskat stadig lär man säga. Sällan man får hjärtat i halsgropen fast man kommer åkandes med 22 kubik över stock och sten.
Vetetusan om ja inte skulle satsa på en ponsse buffalo om man skulle ha nåt i den storleksklassen.



jag håller med dig om att ponsse buffalo är lite bättre om man ska ha nått i 14 tons klassen! dom har rymlig hytt å drift säker!

Rottne skotare
Avatar Fallback
Vikman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#20732 dom är ju så klumpiga buffalona och så är dom ju så stötiga att köra... jag skulle välja en 860

Avatar Fallback
grotförare  
#20756
Vikman skrev:dom är ju så klumpiga buffalona och så är dom ju så stötiga att köra... jag skulle välja en 860


jag upplever inte att buffalon är klumpig! sveaskog som hade våran maskin före oss hade kört 50% gallring å 50% slutavverkling!

Avatar Fallback
Vikman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#20760 det jag har provat en buffalo så upplevde jag den osmidig att köra gallring med och så gilla jag inte kranen heller

Användarvisningsbild
Engstrand  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#20764 Kranen är ju bland de bästa på ponssemaskinerna tycker jag. Kanon med så lång kran.

Avatar Fallback
Vikman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#20773 långkran är ju inte fel

Avatar Fallback
grotförare  
#20786 k90m som är 10 meter å sitter på bl:a ponsse buffalo är en kanon kran!

Användarvisningsbild
Valmet860.1  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#20826 Farsan kör en 860 med cranab långkran(10 meters) Helt underbar kran. Går kanon bra 860:in. Har upplevt att tex 1410:an är mycket klumpigare än 860:in.

Avatar Fallback
grotförare  
#20827 de som lär va bra med cranab kranen måste ju va att inga slangar går på utsidan? måste juh va bra i gallring kan jag tänka mig?

Avatar Fallback
Bonden/Ramnäs  
#20830
grotförare skrev:de som lär va bra med cranab kranen måste ju va att inga slangar går på utsidan? måste juh va bra i gallring kan jag tänka mig?


men tänk vad jobbigt när en slang går innut i kranen :? ?! eller?

Avatar Fallback
grotförare  
#20843 aa de kan juh va lite drygt kanske! lr har dom kommit på nån bra lösning så att de blir enkelt? nån som vet hur de är?

Avatar Fallback
Vikman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#20857 jag tror att det är rör inne i utskjutet

Avatar Fallback
grotförare  
#20858
Vikman skrev:jag tror att det är rör inne i utskjutet


aa jag kan tänka mig de! då håller de juh lite bättre!

Avatar Fallback
Bonden/Ramnäs  
#20878 vi som kör tj-jd vet att våran maskin är bäst så vi behöver inte hävda oss i någon vicknings tävling :lol:

Användarvisningsbild
Skog  
#20925 Tycker ju om man kollar här på forumet (fotoalbumet) att ni verkar leda tippningstävlingen överlägset :wink:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).