Föryngring

Afrikanska planterare

34 inlägg 13204 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Afrikanska planterare

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#208211 Jag tycker att det är lite beklämmande att en drama-serie som UG kan få folk att reagera så kraftigt. En del verkar t.o.m idas regga sig på ett skogsforum bara för att skriva skit om något man egentligen inte vet ett något om. Uppmana folk att "pryla" andra t.ex..

/Nisse

Arevo
Avatar Fallback

Re: Afrikanska planterare

elis  
#208214 Kan inte någon snäll moderator vara hygglig och låta denna tråd förfalla i glömska? De naiva och enfaldiga kommentarer vissa nyregistrerade gjort sänker forumets normalnivå långt under vad som är acceptabelt.

För den intresserade kan nämnas att det finns ingenting som heter "pryla", antagligen menas "prygla". Det är väl heller inte brukligt att döma ett helt folks arbetsförmåga utifrån fotbollslagets prestationer.

Avatar Fallback

Re: Afrikanska planterare

Blekingen  
#208530 Det är väl helt enkelt för billigt att leja bort planteringen. Om man höjer priset per planterad planta, så att en duktig plantör kunde tjäna 35-40 000/mån, så hade vi sluppit se de här skamliga exemplen.

Folk vallfärdar till gruvjobben, så varför skulle det inte gå att locka svenskar till skogen?
Med rätt lön så höjs statusen.

Problemet är att det alltid går att hitta folk som gör det billigare.
Annars får det gärna kosta mer för skogsbolagen och skogsklipparna att få sina hyggen planterade.

Avatar Fallback

Re: Afrikanska planterare

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#208537 Med "rätt lön" finns det nog väldigt lite planteringsjobb kvar. :-)

Avatar Fallback

Re: Afrikanska planterare

Husqy346  
#208565 Uj uj nu börjar det svävas långt ut i det blå om det önskvärda/rättvisa lönen för en plantör skulle va 35-40 lax i månaden .
Det skulle iaf kosta arbetsgivaren åtskilliga tusen mera i arbetsgivar avgifter mm i slutändan
Jag har i a f fått lärt mig att jag ser alltid vad jag tjänar i lön men vad jag verkligen kostar en arbetsgivare är helt andra saker.

Användarvisningsbild

Re: Afrikanska planterare

T Landström  
#208568 35000-40000 :- / månad är ju en rätt skaplig lön...

Avatar Fallback

Re: Afrikanska planterare

Husqy346  
#208570 Jag tycker det mest rättvisa systemet är ackord lön med ett relevant plantpris . Sedan är det upp till arbetstagaren vad de vill få ut på en månad.

Avatar Fallback

Re: Afrikanska planterare

Blekingen  
#208592 35-40000 är en bra lön, absolut. Men jag tycker inte att det vore en orimlig lön för de som ligger i. En byggares ackordslön ligger ungefär där nu.
Problemet är att skogsarbete har usel status och ses som skitjobb.
Sedan måste naturligtvis arbetsgivaren höja priset så han inte blir lidande.

Planteringsjobb kommer det alltid att finnas, det är ju lag på återplantering.
Men som jag skrev tidigare så går det alltid att hitta de som gör det billigare eftersom det är svårt för ex fack och myndigheter att ha koll på vilka som rör sig i skogarna.

Ska bara tillägga att jag inte kan branschen. Tycker bara att det är tråkigt att de här jobben inte hamnar hos alla arbetslösa som finns. Utan hos folk från låglöneländer, utan eller med skumma avtal.

Avatar Fallback

Re: Afrikanska planterare

Bergsmannen  
#208628
Blekingen skrev:35-40000 är en bra lön, absolut. Men jag tycker inte att det vore en orimlig lön för de som ligger i. En byggares ackordslön ligger ungefär där nu.
Problemet är att skogsarbete har usel status och ses som skitjobb.
Sedan måste naturligtvis arbetsgivaren höja priset så han inte blir lidande.

Planteringsjobb kommer det alltid att finnas, det är ju lag på återplantering.
Men som jag skrev tidigare så går det alltid att hitta de som gör det billigare eftersom det är svårt för ex fack och myndigheter att ha koll på vilka som rör sig i skogarna.

Ska bara tillägga att jag inte kan branschen. Tycker bara att det är tråkigt att de här jobben inte hamnar hos alla arbetslösa som finns. Utan hos folk från låglöneländer, utan eller med skumma avtal.


Nja om det blir aldeles för dyrt lär planteringen som jobb försvinna. Det finns ju även andra sätt att föryngra. Det är återbeskogning det är lag på, inte plantering.

Avatar Fallback

Re: Afrikanska planterare

macke  
#208634
Blekingen skrev:35-40000 är en bra lön, absolut. Men jag tycker inte att det vore en orimlig lön för de som ligger i. En byggares ackordslön ligger ungefär där nu.
Problemet är att skogsarbete har usel status och ses som skitjobb.
Sedan måste naturligtvis arbetsgivaren höja priset så han inte blir lidande.

Planteringsjobb kommer det alltid att finnas, det är ju lag på återplantering.
Men som jag skrev tidigare så går det alltid att hitta de som gör det billigare eftersom det är svårt för ex fack och myndigheter att ha koll på vilka som rör sig i skogarna.

Ska bara tillägga att jag inte kan branschen. Tycker bara att det är tråkigt att de här jobben inte hamnar hos alla arbetslösa som finns. Utan hos folk från låglöneländer, utan eller med skumma avtal.


Hur många arbetslösa tror du det är som vill plantera? Jag påstår att det inte finns många som vill kröka rygg för brödfödan.

Användarvisningsbild

Re: Afrikanska planterare

T Landström  
#208636 Känns fel att jämföra med byggbranschen...

Sätta upp 3000 kvm gips på ett bygg ser ju likadant ut oavsett om bygget är i Malmö eller Kiruna...

Ett hygge kan ju se väldigt olika ut...

Avatar Fallback

Re: Afrikanska planterare

elis  
#208639
macke skrev:
Hur många arbetslösa tror du det är som vill plantera? Jag påstår att det inte finns många som vill kröka rygg för brödfödan.


Vilken tur att du blev riktig då 😡 Har varit arbetslös och gillar inte skitstövlar som drar alla över samma kam. Avarter finns det i alla skikt, du utmärker dig i ditt.

Avatar Fallback

Re: Afrikanska planterare

macke  
#208640 Drog jag alla över en kam,läs och begrunda.

Avatar Fallback

Re: Afrikanska planterare

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#208658 Varenda privata skogsägare skulle plantera själv, istället för att betala de priserna. Eller återbeskoga på annat sätt.

Användarvisningsbild

Re: Afrikanska planterare

vetinte  
#208668 Finns så många arbetslös som man på någåt sätt borde kunna motivera.
Kamske behövs en viss form av "piska" men dom säger ju själva att dom vill jobba.
Givetvis gör lönen/priset en del. Men jag tror det handlar om inställning mä. Hur många ungdommar har inte synts i media o fått frågan "skulle du kunna tänka dig ditten eller datten jobb?" o svaret blivit nej de e inget för mig. skulle villja jobba med it eller nått liknande. O då går dom hälre arbetslösa ?
Klart att en sån atityd gör att där finns meniskor som går utomlans för att hitta bilig arbetskraft.
O tillomed utnytjar dom tyvärr. Kolla bärplockarna. Likadant där.
Men folk som utnyttjar andra kommer vi nogg inte ifrån tyvärr.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).