Kse skrev:Du måste alltid ha en spårvakt på plats om du arbetar innanför spårområdet, och för att få arbeta i spårområdet måste du minst ha en "Råd och skydd" utbildning. Ska du jobba med maskin tillkommer ytterligare utbildningar. Dom reglerna gäller iaf om du som entreprenör jobbar vid järnväg. Nu tror jag inte att du har träd så långt ut mot spåret men kolla upp ordentligt vad som gäller innan du påbörjar arbetet.
Peteflamingstar skrev:Vi har jobbat en hel del längs järnväg, både inom trädsäkringsprojekten och utanför. Nu minns jag inte detaljerna och hittar inte papperen nu heller, men skall du (manuell) fälla träd som kan nå järnvägsanläggningen (med det menas räl, spår, kontaktledning, stolpe, stag osv) måste du ha ABC-kort på motorsåg. Tidigare fanns det ett speciellt kompetensbevis som utfärdades av Trafikverkets interna utbildare, men det tror jag togs bort förra året. Skall du köra maskin (gäller alla typer av maskiner) inom fyra meter från järnvägsanläggningen krävs att du har en Sos-ledare (denne har ansvar för tågen under arbetet) på plats, naturligtvis också i fallet med manuellfällningen. Ska du arbeta i spårområdet med maskinen gäller andra (hårdare) regler, men dessa minns jag inte nu!
Ring någon på Trafikverket för klara besked. Reglerna ändras rätt ofta, bara på de fem år jag jobbat med järnväg (till o från) har det ändrats en hel del.
anersimyra skrev:D behörighet, arbete vid järnväg och ledningsgator krävs numera, även E behörighet (elsäkerhetsutbildning). D utbildningen tar 2 dagar och kostar 3500:- plus moms när jag går den i April. E kursen kostar 2000:- plus moms och tar en dag att genomföra. Vid fällning invid ledningar som i och för sig inte är skyddsområde heter det att man, SKALL kontakta ledningsägaren, inte för att det krävs tillstånd, men sker ett avbrott p.g.a påfällning förenklar det för ledningsägaren då dom i förväg vet var skadan är belägen. Ansvar för påfällning har man såklart själv. Är man osäker är det bara att kontakta ledningsägaren som mer än gärna hjälper till.
Mvh Anders.
Peteflamingstar skrev:Ok. Dock kan jag tycka att adekvat utbildning i detta fall är ABC-kort plus förstås ESA-utbildning. Men om statliga tjänstemän suttit vid sina skrivbord och beslutat så är det väl så. Godkända varselkläder har varit krav för alla som vistas i spårområdet (oavsett arbetsuppgift) sedan länge så där är det inget nytt. Vanligaste fällningsmetoden som används längs järnvägen är vinschning och/eller fällriktare, eller att skördaren håller i när huggaren utför rikt och fällskär. D-behörigheten omfattar väl oftast skadade träd längs ledningar, något som sällan är aktuellt vid järnvägsarbeten. Nu är det ju såhär, men under trädsäkring av över 500 mil järnväg hittills (trädsäkringsprojektet) med bara ett fåtal påfällningar måste man säga att det fungerat bra utan Arbetsmiljöverket. De stora vinnarna är ju utbildarna som skär guld med täljkniv.
Huggarn skrev:Peteflamingstar skrev:Vi har jobbat en hel del längs järnväg, både inom trädsäkringsprojekten och utanför. Nu minns jag inte detaljerna och hittar inte papperen nu heller, men skall du (manuell) fälla träd som kan nå järnvägsanläggningen (med det menas räl, spår, kontaktledning, stolpe, stag osv) måste du ha ABC-kort på motorsåg. Tidigare fanns det ett speciellt kompetensbevis som utfärdades av Trafikverkets interna utbildare, men det tror jag togs bort förra året. Skall du köra maskin (gäller alla typer av maskiner) inom fyra meter från järnvägsanläggningen krävs att du har en Sos-ledare (denne har ansvar för tågen under arbetet) på plats, naturligtvis också i fallet med manuellfällningen. Ska du arbeta i spårområdet med maskinen gäller andra (hårdare) regler, men dessa minns jag inte nu!
Ring någon på Trafikverket för klara besked. Reglerna ändras rätt ofta, bara på de fem år jag jobbat med järnväg (till o från) har det ändrats en hel del.
Det krävs inte idag ABC körkort! idag gäller på senaste "sträckorna" AB + "kompetenbevis"!..vad det nu skulle tillföra säkerheten? eller nåt annat för den delen?
när det gäller spårområde,så får varken maskin eller en del av ett träd inkl kvistar vara inom spårområde utan att jordas!....det enklaste är då att fälla dessa träd manuellt.......sen får maskinen dra ut dom ur spårområdet!( dom lärde tvistar) när det gäller just denna regel så har man nästan lust att skratta röven av sig! men men....trafikverket har ju så klart naturligtvis 100% koll på vilka dom gett ramavtal till!!
Huggarn skrev:anersimyra skrev:D behörighet, arbete vid järnväg och ledningsgator krävs numera, även E behörighet (elsäkerhetsutbildning). D utbildningen tar 2 dagar och kostar 3500:- plus moms när jag går den i April. E kursen kostar 2000:- plus moms och tar en dag att genomföra. Vid fällning invid ledningar som i och för sig inte är skyddsområde heter det att man, SKALL kontakta ledningsägaren, inte för att det krävs tillstånd, men sker ett avbrott p.g.a påfällning förenklar det för ledningsägaren då dom i förväg vet var skadan är belägen. Ansvar för påfällning har man såklart själv. Är man osäker är det bara att kontakta ledningsägaren som mer än gärna hjälper till.
Mvh Anders.
Det krävs vare sig D eller E behörighet för arbete vid järnväg! vid kraftledning däremot gäller esa röj!
anersimyra skrev:Självklart gäller helt andra regler vid fällning utmed järnväg, slarvigt inlägg av mig må jag säga.Huggarn skrev:anersimyra skrev:D behörighet, arbete vid järnväg och ledningsgator krävs numera, även E behörighet (elsäkerhetsutbildning). D utbildningen tar 2 dagar och kostar 3500:- plus moms när jag går den i April. E kursen kostar 2000:- plus moms och tar en dag att genomföra. Vid fällning invid ledningar som i och för sig inte är skyddsområde heter det att man, SKALL kontakta ledningsägaren, inte för att det krävs tillstånd, men sker ett avbrott p.g.a påfällning förenklar det för ledningsägaren då dom i förväg vet var skadan är belägen. Ansvar för påfällning har man såklart själv. Är man osäker är det bara att kontakta ledningsägaren som mer än gärna hjälper till.
Mvh Anders.
Det krävs vare sig D eller E behörighet för arbete vid järnväg! vid kraftledning däremot gäller esa röj!