Motorsåg och handhållet

Motorsåg Husqvarnas 400-serier

45 inlägg 23593 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Motorsåg Husqvarnas 400-serier

Micael  
#207962 Hejsan, jag har läst å läst men inte hittat så mycket om Hv 400 serier.

Jag sitter och velar mellan vilken såg jag ska investera i, och har kollat en del på bla Hv 445,450 och 455.
Dessa modeller ligger mellan 45-55cc, jag föreställer mig att de räcker för mitt behov.
Jag använder sågen till vedhuggning, gallring och en del vindfällen, men jag använder den inte professionellt.

Det jag är ute efter är en bra allroundsåg som inte är för klen för att ge sig på större vindfällen samtidigt som jag arbetar i klenare gallringar där vikten är mer viktig än effekten.

Jag vill även kunna montera 15" svärd.

Har även anmält mig till en kurs för att ta motorsågskörkort vilket har väckt tankarna på att skaffa sig något säkrare och mer ergonomiskt.

Anledningen till att jag just kollat på Hv är närheten till åf och service.
Skulle va tacksam om ni kunde komma med lite tips ideér och synvinklar på detta? :smile:



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Motorsåg Husqvarnas 400-serier

rikard_e  
#207968 Hejsan, går i samma banor som dig!


Jag ska byta ut mitt husqvarna 560xp såg mot något mindre och lättare.

Till gallringarna har jag ett 339xp, husqvarnas mista xp-såg. Fungerar mycket bra även till vindfällen då rotstocken inte är över 30 cm.


Fast jag känner lite att 4-serien är för hobby och vedhuggare, hade jag vart dig hade jag tittat mer på 545 eller 535:an, funkar nog lite mer som allround, speciellt om du ska hugga vindfällen som är lite större.

Själv ska jag hämta ut ett 550xp triobrake demo snart :wink:

Avatar Fallback

Re: Motorsåg Husqvarnas 400-serier

Micael  
#208036 Jag hittar info om 545 du rekommenderade och enligt spec låg den i samma nivå som 450-modellen, vad är det då som skiljer dessa åt som göra att det skiljer drygt en tusenlapp?

Har 545:an bättre kvalitet överlag för att den hamnar inom "Proffs" kategorin jämfört med 450?

Hv 535 hittar jag ingen info om, kommer bara upp kedjeröjsågar när jag söker, någon som har info om den sågen?

Nu är det inte ofta man tar vara på vindfällor av större kaliber, men någon gång om året träffar man ju på detta, skulle vilja påstå att i huvudsak hugger man ved och gallrar.

I varje fall såg 545 klart intressant ut, hoppas någon kan länka till info om 535:an också :)

   TS
Avatar Fallback

Re: Motorsåg Husqvarnas 400-serier

Nonkan  
#208070 Jag tycker 450 är ett bra val som sällananvändare. Finns egentligen ingen större anledning att gå upp på proffsserierna om du sågar såpass lite.

Det har blivit något slags hets om att alla alltid måste köpa proffsserierna av motorsågar, men så är det ju absolut inte.

Däremot är det lite för täta steg mellan modellerna, och alltför många varianter att välja på vilket gör det svårt för slutanvändarna. Samtidigt är det ju svårt att säga vilken Husqvarnamodell som är överflödig och kan plockas bort..

Avatar Fallback

Re: Motorsåg Husqvarnas 400-serier

Micael  
#208159 Får nog svänga förbi åf imorgon, blir inte riktigt klok på skillnaden mellan 450 och 545an. Justerbar oljepump och Auto Tune har 545an, är det det som kostar extra? Och varför har de två modeller som är nästan lika i prestanda?
Och som nämnts så förvirrar det mer än vad det hjälper mig som kund, ivf mig.

Se om man kan klämma ur åf lite mer info, och få lite priser.

Kan hålla med dig Nonkan att sågar som inte kategoriseras inom proffs är sällan rekommenderade, har ivf aldrig kunnat läsa mig till någon förklaring kring detta, kanske finns fakta som styrker detta vad vet jag.

Sen har inte jag något emot att köpa en proffssåg om det krävs, men jag köper ju inte en proffssåg bara för att det ska va det, utan jag köper såg efter mitt behov, och därav vill jag ha fakta som vägleder mig i mitt kommande köp, så ser jag på de hela iaf. :wink:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Motorsåg Husqvarnas 400-serier

palbin  
#208161 Grejen är att om du inte köpte en proffssåg och sedan
blir mer allt förtjust i att såga kommer du alltid ångra
att du inte valde proffssågen och få en massa bry med
hur du skall bli av med icke-proffssågen med minsta
möjliga ekonomiska förlust ... :) .

Användarvisningsbild

Re: Motorsåg Husqvarnas 400-serier

vetinte  
#208166 Min första såg var en 55:a. Den har hängt med i 20 år eller nått. Har används till "allt". Hänger med fortfarande men fick en kompis för 3år sen en 339xp.
Ang svärdlängden så har jag alldrig behövt längre än 13 tum. Har ett längre liggande sedan många år.
O de har LEGAT :) fortfarande nytt :)

Användarvisningsbild

Re: Motorsåg Husqvarnas 400-serier

totte  
#208169 Om man blir alltmer förtjust i att såga så köper man som regel en såg till :grin: .

Och vad gäller icke proffssågar så är ju 450 serien vad Hq kallar "allround", ofta även kallade farmarsågar, dvs som är gjorda för att hålla rätt bra, har inte riktigt samma klipp och varv som en proffssåg, men står sig väldigt bra för ett sånt bruk som trådskaparen beskriver. Det är alltså absolut inte nån "villägarsåg". Jag tror för min del att det är en såg som är såpass bra att man inte ångrar köpet.

Avatar Fallback

Re: Motorsåg Husqvarnas 400-serier

Micael  
#208170
palbin skrev:Grejen är att om du inte köpte en proffssåg och sedan
blir mer allt förtjust i att såga kommer du alltid ångra
att du inte valde proffssågen och få en massa bry med
hur du skall bli av med icke-proffssågen med minsta
möjliga ekonomiska förlust ... :) .


Intressant, för det är just detta jag inte förstår. Jag kan förstå den synvinkeln du nämner Om det gäller två helt olika sågar. Exempelvis en budgetsåg för 3000kr och en proffs för 7000kr, med budgetsågen blir du snabbt begränsad till vad du kan använda den till och visar det sig att behovet ökar med tiden så klart att man står där med en såg som kanske känns för klen.

Men nu är vi ju ändå i mellanklassen (anser jag) och jag jämför en hobby såg (450) med en proffsåg 545 och specen på dessa sågar går nästan hand i hand. De som skiljer är reglerbar oljepump och auto tune, ivf vad jag kan läsa mig till.
Vad är det då som säger att jag bör ta proffssågen?
Det skiljer ju ändå en del prismässigt? :)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Motorsåg Husqvarnas 400-serier

totte  
#208173 Notera: 450 är inte en hobbysåg, det är vad som kallas farmarsåg, avsedda att verkligen brukas och hålla för sitt ändamål.

Avatar Fallback

Re: Motorsåg Husqvarnas 400-serier

Micael  
#208175
vetinte skrev:Min första såg var en 55:a. Den har hängt med i 20 år eller nått. Har används till "allt". Hänger med fortfarande men fick en kompis för 3år sen en 339xp.
Ang svärdlängden så har jag alldrig behövt längre än 13 tum. Har ett längre liggande sedan många år.
O de har LEGAT :) fortfarande nytt :)

Ang svärdlängden så kör jag också med 13" idag och självklart håller jag med om att man klarar sig med det. Men jag vill börja testa att köra med 15" i den lite grövre skogen, jag har en känsla av att de måste underlätta både i fällning och aptering, därav anledningen :)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Motorsåg Husqvarnas 400-serier

JörgenO  
#208176 Jag köpte en 445a i våras när jag skulle ta körkortet. Jag har aldrig sågat med en annan såg så jag har inget att jämföra med. Att fälla träd går bra. Jag klarade körkortet och har jobbat ett tiotal dagar i skogen. Jag jobbar i min egen amatörtakt och det är aldrig sågen som är den trånga sektorn för mig. När jag väl fick kläm på att fila kedjan tyvkte jag allt gick riktigt bra, hoppas nu bara jag kommer ihåg det till våren också.
Jag upplever att den är väldigt lättstartad jämfört med andras som gick motorsågskursen och den är lätt att demontera för rengöring utan verktyg.

Användarvisningsbild

Re: Motorsåg Husqvarnas 400-serier

totte  
#208179 Jörgen har en viktigt poäng, det är viktigare att lära sig hålla kedjan i trim än vilken såg man har, inom rimliga gränser förstås.

Avatar Fallback

Re: Motorsåg Husqvarnas 400-serier

Micael  
#208180
totte skrev:Notera: 450 är inte en hobbysåg, det är vad som kallas farmarsåg, avsedda att verkligen brukas och hålla för sitt ändamål.

Jaha, det låter ju bra, och även det du skrev tidigare. Bra fakta för en vilsen, tack :grin:

De här med Auto tune, fungerar det lika bra i verkligheten som de gör i teorin, eller är det något man ska passa sig för?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Motorsåg Husqvarnas 400-serier

palbin  
#208181 Tja - det har ju debatterats här tidigare på forumet om det
enda rätta rådet för alla köpare är att "köpa en 346xp" ... -
lite väl simplistiskt kan man tycka - men så är det faktiskt -
dvs köp en 346xp ... :) .

PS. Det bästa är att köpa två faktiskt medan de går att få tag
på ... men det gör du som du vill :) ... . DS.
Senast redigerad av palbin tis 29 jan 2013, 23:37, redigerad totalt 1 gång.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).