Skogsvagn (Huggarvagnar)

Extra ventilpaket

8 inlägg 5002 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Extra ventilpaket

peter l  
#207631 Har köpte mig en huggarvagn, denna behöver 1ev 2dv och 1fri retur.
Har bara Dv + fri retur på traktorn, så jag funderar på att skaffa ett extra ventilpaket med 3DV funktioner för ramstyrning och stödben.

På vagnen sitter en gammal vinsch (FMV remdriven) innan ventilpaketet, det jag skulle vilja ha är ett paket mellan vinsch och befintligt 6spaks paket. Fast då behöver en serienippel i det nya paketet.

Så frågan blev ju egentligen klarar vinschen mottrycket som serienippeln ger....?
Vinschen har en läckolje ledning.

Hoppas att ni fattar min fråga.



   TS
FTG
Användarvisningsbild

Re: Extra ventilpaket

Åke Nilsson  
#207744 Hej !
Vilken traktor hade du ??
Är det en modernare kanske det går att bygga ut ?

Avatar Fallback

Re: Extra ventilpaket

peter l  
#207825 Har en case 685, så det borde gå att få tag i. Problemet är att det byttes mellan olika ventiler ( märken och modell). Och just den jag har är inte så lätt att hitta på skortarna. Så därför är den ju enkelt att sätta dit ett extra.

   TS
Avatar Fallback

Re: Extra ventilpaket

rikard_e  
#207846 Jag har en 3 vagsventil som jag slår om från kran+stödben till vagnsstyrning+vinsch.

Ett billigare alternativ

Avatar Fallback

Re: Extra ventilpaket

peter l  
#207849 Hade detta som plan, fast ventilerna till stödbenen verkar vara 2st 3/2 ventiler som använder samma spak som utskjutet. Ingen höjdare om man glömmer att så om ventilerna.... För vill du köra ut utskjutet när ventilerna är aktiverade drar man upp det ena.... Kan bli mkt jobbigt om man lossar och lägger vagnen pga detta.

Så tanken var skaffa ett 3spaks att ersätta dessa 2 och få ramstyrningen på samma gång.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Extra ventilpaket

Åke Nilsson  
#207897 Verkar som det bästa alternativet !

Avatar Fallback

Re: Extra ventilpaket

peter l  
#207932 Jo det tycker jag med, fast frågan kvarstår klarar hydraulmotorn i vinschen motrycket i serienippeln?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Extra ventilpaket

Åke Nilsson  
#207957 Prata med olsson i ellös eller hydraulikfirma förklara vad du vill ha då hjälper dom dig.

Har våran vinsch med grenkoppling före kranens ventilpaket .
ställer då jag använder om en kran manuellt och det funkar bra.

ALLA HYDRAUL MOTORER MÅR BÄST OM MAN HAR EN SEPARAT SPILLEDNING FRÅN
CENTRUMPLUGGEN TILL TANK .

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).