Skördare

Spakar

6 inlägg 4394 visningar Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Spakar

Skogsluffarn  
#20766 Har ett par valmet spakar (den gamla hela handen modellen) som behöver renoveras/bytas é det någon som vet vad dessa spakar har för tillverknings namn eller modell beteckning?

För övrigt hur är det att köra med dessa spakar? blir det inte stora rörelser och spänningar på axlarna, jämnfört med minispakar?

För övrigt så kan ni ju lägga upp lite kommentarer här om olika spakar och palleter...



   TS
Avatar Fallback
Ellingsson  
#20776 jag tycker det vart lite stora rörelser,men man kan korta dom då blir det lite bättre..jag tyckte nog att de va dom bästa spakar jag kört med i en skördare iaf,men behöver ju flytta fingrarna så lite också tyckte jag de va bra känsla i dom! :D

Avatar Fallback
Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#21148 EME spakar heter dom väl.

Avatar Fallback

Re: Spakar

Valmet830.3  
#21257 Har ingen koll just dessa spakar, men minispkarna både till valmet och JD tillverkas av Sakae-Tsushin i japan,
Dock är det inte en standardspak utan åtminstone i JD fallet en tillverkad enligt särskilda specifikationer. Det som skiljer dom från standard spakarna är resistansen i vrid-potarna.



Skogsluffarn skrev:Har ett par valmet spakar (den gamla hela handen modellen) som behöver renoveras/bytas é det någon som vet vad dessa spakar har för tillverknings namn eller modell beteckning?

För övrigt hur är det att köra med dessa spakar? blir det inte stora rörelser och spänningar på axlarna, jämnfört med minispakar?

För övrigt så kan ni ju lägga upp lite kommentarer här om olika spakar och palleter...

Användarvisningsbild
Spidde  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#21260 Tror också att dom heter EME (skidstavar). Har inte kört med dessa på några år nu. Måste säga att jag var övertygad om att dom var den bästa varianten som fanns, tills jag började köra minispak.
Mycket mindre belastning på underarmar och axlar med minispak!
Vi körde ändå med en kort variant på EME, men det blir för mycket armviftande.

Användarvisningsbild
Lill Junior  
#22829 Det går att shimsa om valmets EME spakar. Man använder variatorshims till skotervariatorer. Du kan shimsa så att de bara blir 5-10 mm mellan ändlägen. Då blir dom betydligt skönare att köra med. Förra arb. giv. gjorde så på en 911.2.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).