Motorsåg och handhållet

Byta kedja och / eller svärd

20 inlägg 16967 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Byta kedja och / eller svärd

ÅsaNisse  
#207616 Jag har en gammal Stihl 025 som är en helt underbar såg nu när jag fått i ett nytt tändstift. Min fråga nu är när man märker att det är dags att byta svärd. Jag var ute och fällde lite björk i går och då slutar kedjan helt plötsligt ( Nyfilad) att ta. Det kändes som att det var en cykelkedja på is. :surp: När jag vicka på sågen lite i skäret så får tänderna fäste igen och spånen yr. Detta hände flera gånger och nu funderar jag på om kedjan lägger sig i spåret på svärdet eller vad är det som orsakar fenomenet? Vid kvistning så märks inget alls.



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Byta kedja och / eller svärd

palbin  
#207622 Jag har noterat att just vid fällning en annars fin kedja kan
producera pyttespån (som för en helkass kedja) - jag har
tänkt att det har ngt med spänningar i trädet att göra :?: .

Avatar Fallback

Re: Byta kedja och / eller svärd

peter l  
#207624 Är det mycket grader på svärdet? Dessa kan ju ställa till det.

Avatar Fallback

Re: Byta kedja och / eller svärd

Tosca  
#207629 Precis som peter l säger.
Kolla om du har grader på svärdssidorna, de ska filas ned med flatfilen i så fall.
Även svärdskanterna kan ha grader när kedjan nöter mer mot mitten.

Avatar Fallback

Re: Byta kedja och / eller svärd

treveslin  
#207642 är svärdspåren utslitna brukar kedjan vrida sig och gnistra vid sågning i grenar vid kvistning då hjälper det inte om den är nyfilad mvh Nisse G

Användarvisningsbild

Re: Byta kedja och / eller svärd

vetinte  
#207669 A
Senast redigerad av vetinte tor 06 mar 2014, 08:25, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Byta kedja och / eller svärd

machonisti  
#207671
ÅsaNisse skrev:Jag har en gammal Stihl 025 som är en helt underbar såg nu när jag fått i ett nytt tändstift. Min fråga nu är när man märker att det är dags att byta svärd. Jag var ute och fällde lite björk i går och då slutar kedjan helt plötsligt ( Nyfilad) att ta. Det kändes som att det var en cykelkedja på is. :surp: När jag vicka på sågen lite i skäret så får tänderna fäste igen och spånen yr. Detta hände flera gånger och nu funderar jag på om kedjan lägger sig i spåret på svärdet eller vad är det som orsakar fenomenet? Vid kvistning så märks inget alls.

Hur kallt var det?

Användarvisningsbild

Re: Byta kedja och / eller svärd

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#207681 Har du kollat ryttarställning?

Avatar Fallback

Re: Byta kedja och / eller svärd

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#207704
treveslin skrev:är svärdspåren utslitna brukar kedjan vrida sig och gnistra vid sågning i grenar vid kvistning då hjälper det inte om den är nyfilad mvh Nisse G


Så blir det för mig med nya kedja och svärd också. Hmm...

Användarvisningsbild

Re: Byta kedja och / eller svärd

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#207779
Mangan skrev:
treveslin skrev:är svärdspåren utslitna brukar kedjan vrida sig och gnistra vid sågning i grenar vid kvistning då hjälper det inte om den är nyfilad mvh Nisse G


Så blir det för mig med nya kedja och svärd också. Hmm...

Mangan.
Att det är nån grad eller så som blixtrat till kan jag nog förstå, men inte mer än de första varven annars låter det som det går lite torrt.
Går det lite torrt slits svärd o kedja onormalt mycket och onormalt snabbt.

treveslin.
Du nämner svärdsspår och slitage. Finns massor o lära sig om detta och mängder av variationer av slitage de kan slita lite olika, lättast o se hur det är fel är o titta på kedjan.

Magnus

Avatar Fallback

Re: Byta kedja och / eller svärd

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#207800 Hmm, kanske skulle skruva upp oljan då, Mange. Tack för tipset.

Avatar Fallback

Re: Byta kedja och / eller svärd

rikard_e  
#207807 fila ner ryttarna , fila ner kanterna på svärdet, vänd på svärdet

Användarvisningsbild

Re: Byta kedja och / eller svärd

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#207818
Mangan skrev:Hmm, kanske skulle skruva upp oljan då, Mange. Tack för tipset.

Betydligt billigare och miljövänligare o se till att det smörjer än o byta svärd o kedjor titt som tätt. Det gynnar inte miljön o tillverka stålprodukter heller...

Avatar Fallback

Re: Byta kedja och / eller svärd

ÅsaNisse  
#207862 Ska kolla det där med grader på kanterna. Beträffande slitage så smörjer sågen bra, för det stämmer väl med olja och bensin. Tomt nästan samtidigt. Ryttare är filade och allt enligt konstens alla regler. Jag fick nämligen en skaplig lektion när jag var inne och köpte en ny filmall och en låda filar. Mina gamla gick så lätt. Som ja skrev tidigare "cyckelkedja på is" så kanske det kan vara bidragande för vi har haft -15/-20 i en vecka, men när jar var ute så var det precis lagom -3. Trät var ju genomfruset, men kan det sätta sig "isspån" i kedjan som inte kastas ut utan följer med runt?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Byta kedja och / eller svärd

machonisti  
#207864 Trä isolerar vilket betyder att det räcker en tid för träet att frysa till och vice versa. Är det likadant när det har varit varmt flera dagar så sök andra fel, annars stämmer sympomen in.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).