Motorsåg och handhållet

Husqvarna orange färg

11 inlägg 13964 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Husqvarna orange färg

Sweden-viking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#20736 Söker efter rätt Husqvarna orange färg då jag häller på att renovera en såg som skall lackeras.
Är det någon här som vet vilken färg-/Ral- kod färgen har?



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#20741 Kan inte hjälpa dig mycket med detta.
Jag köpte en burk får många år sen hos ÅTF.
Har inte den kvar heller...

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna orange färg

LiddeLidman  
#20742
Sweden-viking skrev:Söker efter rätt Husqvarna orange färg då jag häller på att renovera en såg som skall lackeras.
Är det någon här som vet vilken färg-/Ral- kod färgen har?


Det går ju att scanna av färgen hos en billackerare. De kan blanda ihop rätt färg.

// Lidde

Användarvisningsbild
Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#20743 Den borde du kunna köpa hos Hva Åtf ! jag vet att Stihls vita & orange färg på sprayflaska kan man beställa hos Åtf! så det borde gå även med Hva tycker man ju!!? :roll:

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna orange färg

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#20748
LiddeLidman skrev:
Det går ju att scanna av färgen hos en billackerare. De kan blanda ihop rätt färg.

// Lidde


Inte alltid detta blir rätt eller ens nära.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna orange färg

gossebear  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#20749
Mange skrev:
LiddeLidman skrev:
Det går ju att scanna av färgen hos en billackerare. De kan blanda ihop rätt färg.

// Lidde


Inte alltid detta blir rätt eller ens nära.


blir ca 85-95% lika gjorde om lite möbler åt farmor o farfar och skulle då ha rätt färg, min lokale färghandlare hade en "färg-scanner" och jag var fullt nöjd med tanke på ålder de scannade och att det trots altl var en rund form på fotöljen.

Polisen vet jag använ der ddetta för att identifiera bilar som har varit stulna och där id-brickan är bort borrad.

Användarvisningsbild
Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#20758 Ta med dig nån del på sågen som är ren o fin som möjligt o gå till en som blandar bilfärg o så ber du han ta fram en "colormap". Det är en stor fet pärm med färgprover med ett hål i imitten av varje prov. När du hittat en som stämmer bra går han in i en annan pärm o ser vilket bilmärke o nr färgen har. Kanske är lite tunt med oranga färger men man blir förvånad över hur mycket det finns.

Har du ingen i närheten så kan jag kolla i veckan som kommer då jag är hos en bilfärgsgrossist ett par ggr i veckan o handlar.

Bilfärg är ju rätt dyr o kräver lite kunskap o måla men ska du använda sågen så har den nog bäst hållbarhet bland alla färger som inte är ugnshärdande.
En del bilfärgshandlare har oxå möjligheten att trycka i den färg du valt i en förladdad sprayburk. Billigare om du ska ha sågen på hyllan.

Magnus M

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna orange färg

Fredrik Reuter  
#499784 #tb10

Är det någon som har koden för Husqvarnas orange färg idag?

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna orange färg

Aayden  
#499795 Bara från en gammal burk som jag köpte i Nordamerika tyvärr RAL 603 00 33-29

Avatar Fallback

Re: Husqvarna orange färg

torbjorn_2150  
#499798 Det diskuterades på arborist siten 2010
https://www.arboristsite.com/community/ ... ge.147736/
Ett antal alternativa färgkoder

Avatar Fallback

Re: Husqvarna orange färg

bgl  
#499810 Maskinisten för några år sen:
https://www.maskinisten.net/viewtopic.php?t=28976

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).