Virkesmätning och Matrisfub

Staminsamling för utvärdering

91 inlägg 65343 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Staminsamling för utvärdering

skogogräv  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#205700 Har en tid sammlat stamfiler i skördaren o skickat för utvärdering.
Att man utsätter sig för det är att man vill framåt o vill utvecklas.(jag kunde fortsatt som vanligt)
Hur såg det då ut???
Först så blev det så att när man mäter stammar själv med klave så har man väldigt bra mätning tycker man.men så går man lite hjupare i datorn o ser att alla värden är filtrerade alltså att den inte mäter förhöjda diametrar utan tar bort allt onormalt,detta blir att man tror att man har bra stamföljning.
När man kör med ofiltrerade värden så sammlar den allt tex att man öppnar knivar vid svårkvistat,att agg öppnar för att stammen är tung o tränger isär knivarna,knivarna inte följer stammen optimalt utan att agg drar snett.Allt ser man..
Detta med att få stammarna kontrollerade (ett par hundra st) innebar att jag kunde gå in å ändra körsätt (följsammare kran/träd,välja fällriktning så man ser att agg ärr fixerat på träd),sedan så innebar det att jag kunde börja justera trycken så optimalt att knivarna följer stammen även efter kvistvarv,detta innäbär naturligtvis nakdelar iomed att agg går tyngre men konsekvensen blir å andra sidan att datorn har mer verkliga värden att räkna på mot prislistan så värdet på skogen väger upp det negativa.Tillika så närmar sig värdena vid mätning med klaven vid egen kontroll.

Vad tycker ni andra entreprenörer om detta,har ni koll på vad era agg mäter i verkligheten eller ser det bra ut för den gömmer en del.
Har ni fått stammar kontrollerade,hur va det för er?
Jag själv har en posetiv syn på det,hur ser ni på det?
Vad tycker skogsägare om en sådan här sak?



   TS
Användarvisningsbild

Re: Staminsamling för utvärdering

rocky  
#205822 Och vart har du synat filerna?

Avatar Fallback

Re: Staminsamling för utvärdering

skogogräv  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#205827 Bertilsson här på forumet.

   TS
Avatar Fallback

Re: Staminsamling för utvärdering

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#207169
skogogräv skrev:Har en tid samlat stamfiler i skördaren o skickat för utvärdering.

När man kör med ofiltrerade värden så samlar den allt tex att man öppnar knivar vid svårkvistat,att agg öppnar för att stammen är tung o tränger isär knivarna,knivarna inte följer stammen optimalt utan att agg drar snett.Allt ser man..
Upptäckten av storleken på knivarnas fladdrande är värdefull.
Knivarna måste dock kunna öppna sig vid grenvarv och krökar etc. Är det riktigt bra kan nästan varje grenvarv identifieras.
Om inte knivarna hinner ner snabbt blir datorns prognos framåt dålig och därmed blir apteringen fel efter prislista och stammens egenskaper.
Några exempel på test visas här i bilaga.
Första serien är stammar med metod och tryckinställning som "vanligt".
Nästa serie har något högre knivtryck. Dock anses det inte var särskilt högt ens nu.

Resultatet blir bättre aptering för skogsägaren. På timret bör det motsvara 5-10 kr/m3 (1 -2% högre värde.)
För entreprenören innebär det runt 5% mer diesel.
Kalibreringen blir lättare att åstadkomma och förtroendet för inställning ökar. Mestadels väger tidsvinst upp kostnad bränsleökningen.

Användarvisningsbild

Re: Staminsamling för utvärdering

rocky  
#207247 Finns det något program som man själv kan använda för att se på stam filerna?

Avatar Fallback

Re: Staminsamling för utvärdering

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#207257
rocky skrev:Finns det något program som man själv kan använda för att se på stam filerna?
Flera datormärken har program i skördaren där stam kan studeras. Ibland bara sista körda stam.
Skalan på diagrammet är oftast så låg att det kan vara svårt att se storleken på knivrörelsen. Men klart användbart.
DASA har detta.

Skogforsk program Timan har i delprogrammet Stambas möjlighet att visa stamdiagram och göra viss värdering av stamhack. Om inte programmet är köpt kan inte utskrift göras (men skärmdump fungerar någorlunda.) Programmet hämtas på Skogforsks hemsida

Programmet jag använder är ett specifikt framställt program som inte är anpassat för allmän användning och alla förutsättningar på marknad. Egen produkt.

Endast "skogogräv" utnyttjade erbjudandet att skicka stam vid det tidigare tillfället. Du kan få ett erbjudande också. (Kontakta skogogräv om du först vill veta vad det innebär.)

Avatar Fallback

Re: Staminsamling för utvärdering

ICE  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#207302 5% högre bränsleförbrukning kostar väl en 30-35000kr om året på en slutavverkare och den summan tror då inte jag att man snabbare kalibrerar ihop på ett år.

Avatar Fallback

Re: Staminsamling för utvärdering

skogogräv  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#207316 Grejen är att du ska hamna i det läget att du får tex 3kr fub av det utökade virkesvärdet på 5-10 kr,om du hugger 30000fub å år så blir det +90000kr år minus den ökade bränslekostnaden alltså en vinst både för markägaren o entreprenören.

   TS
Avatar Fallback

Re: Staminsamling för utvärdering

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#207327
ICE skrev:5% högre bränsleförbrukning kostar väl en 30-35000kr om året på en slutavverkare och den summan tror då inte jag att man snabbare kalibrerar ihop på ett år.
Din uträkning kan vara Ok men tyder på minst tvåskiftskörning.
Vad kostar kontrollmätning ca 12 minuter per träd och minst två träd per dag på ett år och slutavverkare?
Om 30% av detta sparas in, vad blir då minskningen värd?
Lägg även till snabbare tid vid analys av mätuppgifter och mindre kalibreringsarbete.
Det blir även en mera positiv känsla när det fungerar bättre.

Problemet är att bättre mätning inte premieras på flera ställen i skogsbruket.

Avatar Fallback

Re: Staminsamling för utvärdering

ICE  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#207344
skogogräv skrev:Grejen är att du ska hamna i det läget att du får tex 3kr fub av det utökade virkesvärdet på 5-10 kr,om du hugger 30000fub å år så blir det +90000kr år minus den ökade bränslekostnaden alltså en vinst både för markägaren o entreprenören.


Av vem ska du få de 3 kr extra, markägaren eller bolaget ?
Nämn isf gärna nån som betalat ut det.

Vet att vissa storbolag redan nu betalar ut en premie om du skött kalibreringen och ligger inom deras nuvarande krav samtliga månader om året men den premien är då inte några 3 kr/fub.

Så varför ska man som maskinägare bränna upp 5% mera bränsle när man redan uppfyller kraven som bolagen har och premierar i dagsläget ?


Bertilsson skrev:Din uträkning kan vara Ok men tyder på minst tvåskiftskörning.
Vad kostar kontrollmätning ca 12 minuter per träd och minst två träd per dag på ett år och slutavverkare?
Om 30% av detta sparas in, vad blir då minskningen värd?
Lägg även till snabbare tid vid analys av mätuppgifter och mindre kalibreringsarbete.
Det blir även en mera positiv känsla när det fungerar bättre.

Problemet är att bättre mätning inte premieras på flera ställen i skogsbruket.


I mitt geografiska område finns det ingen slutavverkare som går enkelskift men jag vet att det finns söderut så givetvis talar jag om tvåskift.

Inte tar det väl 12 min att kontrollmäta ett träd ?
Kontrollmätningsskostnaden har man redan i dag som maskinägare men hur kan du hävda en 30% insparning och vilken summa baserar och utgår du från då ?
Vad en 5% bränslehöjning kostar vet jag men dina siffror om ev vinster med detta känns lite tagna ur luften.

Håller helt med om det sista men det är tyvärr inte bara mätning som inte premieras i dagens skogsbruk.

Kvalite, trogna och långtida samarbetspartners och en vettig ekonomi för alla inblandade existerar inte utan allt handlar enbart om mest avverkad volym till absolut lägsta pris och största möjliga utdelning till aktieägarna i storbolaget.

Avatar Fallback

Re: Staminsamling för utvärdering

skogogräv  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#207394 I mitt falll är det markägaren ioch med att jag kör direkt mot denne.Jag sätter mitt pris på avverkningen o motparten har tyckt det är ok.Jag tror på detta o har fått med mig även kunden.
Har inga problem med att förklara att väl appterat virke är mer värt.

   TS
Avatar Fallback

Re: Staminsamling för utvärdering

skogogräv  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#207455 Lägger till att det är främst gallring jag kör o där spelar naturligtvis andra saker in oxå.
Jag har ett pendlingsavstånd på ca 3 mil som längst till mina jobb o det innebär ju en hel del det med.
Varför vill du inte göra mer än vad bolagen vill?
Dom bästa entreprenörerna för bolagen är dom som är skuldsatta upp över öronen.

   TS
Avatar Fallback

Re: Staminsamling för utvärdering

ICE  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#207522 Ja just det, det var ju du som körde så.
Bara att gratulera du har ju lyckats förhandla fram vettiga villkor, det borde fler lära sig att göra !
Kör du på timme ?

Jag känner bara till den verklighet som de flesta maskinägare jag känner lever under och den skiljer sig enormt mot att köra ensam några månader om året med en äldre maskin direkt åt någon markägare.

Nya maskiner, måste vara nytt för ett längre skruvstillestånd finns det inte råd till, anställda som ska ha lön året om, månadskvoter på 6000-10000 m3, resor på 5-15 mil enkel väg osv

Maskinägare som kör på dessa villkor har redan nu fullt upp att följa bolagens krav och jag tror det är få som frivilligt tar på sig mer jobb och kostnader utan att ha skriftligt på att det blir extra betalning för det.
Och detta bevisar väl det något ljumma intresset som finns till Bertilssons erbjudande om denna uppföljning. Han har ju erbjudit detta länge och vad jag har läst och minns är väl du en av de ytterst få som nappat.

Kan garantera att det är jäkligt få avverkningsledare på svenska skogsbolag som går med på att betala några 3kr/fub extra bara för att man extrakollar mätningen på aggregatet och ställer på trycken så det kostar 5% mer i bränsle.
Bolagen är somsagt bara intresserade av mesta möjliga volym till lägsta kostnad.

Avatar Fallback

Re: Staminsamling för utvärdering

skogogräv  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#207536 Det mesta är på timme.
Jag fattar din poäng med bolagen.Det är synd att dom beter sig så,även markägaren är ju förlorare(det påstår jag)o några till.Jag kan inte lösa problemet i stort.
Jg håller igång maskin 5 månader om året.Skulle kunna köra mer men hinner inte.
Maskin har gått 9000 tusen timmar det stora agg 3000 det lilla 5000 o jag skruvar inte så mycke mer än servisarna.Grävmaskin har 1500 timmar.Jag har bundit mycke kapital o tillslut landat i detta system.
Det går att få bra ekonomi på mitt sätt.Fler skulle prova frisktvågat hälften vunnet.
Varje människa får göra vad dom tror är rätt.
Lycka till på din front.

   TS
Avatar Fallback

Re: Staminsamling för utvärdering

ICE  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#207569 Jag är inte maskinägare utan nära bekant och kompis med ett flertal som har eller har haft allt från en till tiotals maskiner så jag har rätt bra insikt i hur livet ser ut för dem.

Men jag skriver under på att många många fler skulle följa ditt exempel istället för att bara ta emot det storbolagen erbjuder dem.
En liten ljusning verkar det dock ha blivit på senare år då flera stycken jag känner faktiskt ställt krav och även bytt uppdragsgivare eller lagt ner när de inte fått genom sina krav.

Tyvärr står det dock 10-20 stycken på rad och vill ta över den billiga körningen ännu billigare såfort nån slutat och sedan gnäller de på den dåliga intäkten.

Men kul att det verkar ha lyckats för dig och hoppas fler vågar hitta alternativ till det som erbjuds som standard i dag.

Bara att få bort galenskapen att ha rent ackord skulle gynna både skogs och maskinägare men det är ju givetvis inte storbolagen intresserade av och att sedan maskinägare som redan går back går med på ytterligare prissänkningar kommer jag aldrig att förstå men det är en annan debatt :smile:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).