Socialt (mer om oss)

Ny telefon, vad rekomenderar ni?

120 inlägg 69002 visningar 25 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Ny telefon, vad rekomenderar ni?

TraktorJörgen  
#207281 Palms, ja relativt :)

Elmia
Användarvisningsbild

Re: Ny telefon, vad rekomenderar ni?

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#208408 Jaha, nu är man inkörd med smartföönen fast med min användning blir det förstås ingen större skillnad mot gamla luren. En skillnad är dock att den nya är smidigare att använda, färre "knapptryck" för att göra det man ska.
Batteriet verkar hålla ca 3 dagar.
GPSen i den påstår dock att jag bor i en helt annan stadsdel, med annat postnr än vad jag gör. Jag har två st handburna GPSer som används i skogen så det är inte så allvarligt.

Avatar Fallback

Re: Ny telefon, vad rekomenderar ni?

Castor fiber  
#208451
Skogshuggarninorr35 skrev:Någon som har någon erfarenhet av en sån här?
cat.jpg


http://www.blocket.se/pajala/Cat_B10_An ... 211328.htm



Efter några dagars användande har jag kommit fram till följande:

Positivt:
Onekligen robust. Jämfört med övriga "tåliga" smartphones spelar den här i en annan liga. Riktiga knappar för svara och "lägga på" så man behöver inte ta av sig handskarna när ngn ringer.

Negativt:
Seg som en gammal trabant. Iallafall om man är van vid nya smartphones. Kameran är inte så mycket att hurra för heller, autofokusen är inte så snabb...

Får se hur länge den håller :)

Användarvisningsbild

Re: Ny telefon, vad rekomenderar ni?

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#208549 Läste nåt test om den modellen och där skrevs det att mjukvaran kändes en 10-15 år gammal men att den var robust byggd.

Avatar Fallback

Re: Ny telefon, vad rekomenderar ni?

Castor fiber  
#211065
Palms skrev:Läste nåt test om den modellen och där skrevs det att mjukvaran kändes en 10-15 år gammal men att den var robust byggd.



Det stämmer bra det!

Användarvisningsbild

Re: Ny telefon, vad rekomenderar ni?

vetinte  
#211341 Skakar liv i denna tråd igen.
Tyvärr så blir jag tvungen att byta mobil efter 10 år eller så :oops:
Har idag en sony 702:a
Mitt val står mällan samsung galaxy s3 och iphone 5.
Jag är tyvärr (i detta samanghanget) inte så teknig/dator kunig så jag måste fråga om råd.
Kommer säkert att ha denna nya fånen i 10 år den mä :lol:
Har idag även ett gammalt mobilt bredband som jag gör mig av med i samband med nyköp.
Surfar ca 20 gig/mån enligt loggen på detta. Med 0,3mb hastighet. :lol:
Man får ju ta de lilla lungna :lol:
Vill kunna använda mobilen till surf även via datorn hadde jag tänkt.
Läst massa om operativsystem som krachar, svår använd, inte kompatibla hit o dit........
Detta e oxå min ända telefån. Har ingen "hemtelefån" Så de e ju bra om de funkar.
Så det skulle hjälpa om jag fick lite råd o tips.

Avatar Fallback

Re: Ny telefon, vad rekomenderar ni?

Husqy346  
#211345 Rackarns 20 Gigs surf på en månad mitt abb tillåter max surf på 10 gig per månad. vet ej vad jag förbrukar men inte mera änn va spotify tar att använda 8 tim om dagen i en månad.

Själv är jag Andoid mäniska då jag inte gillar Apples egna allt, man måste ha deras laddare kablar mm inte mycket som är universielt där.
Jag föredrar att ha en telefon där det mesta går att ha en vanlig usb sladd till.
Jag har numera en Sony s Acro som jag är ganska nöjd med men jobbtelefonen kommer att bytas till en Motorola Razer i. Då jag måste ha en telefon med längre batteritimmar.
Synket mot Google kalender gillar jag för när man byter telefon och synkar mot den så har man vips alla telefonnummer inlagt i telefonen.
Räkna med att det är inte många av de nya flash telefonerna som har batteri mer än till ett dygns användning.

Användarvisningsbild

Re: Ny telefon, vad rekomenderar ni?

vetinte  
#211352 :oops: Ursäkta !!!!!!! 2 gig ska de ju vara

Avatar Fallback

Re: Ny telefon, vad rekomenderar ni?

Blivande snickare  
#211353 Satsa på s3:an. Ifånen har ganska många barnsjukdomar ännu har jag förstått, en konstruktions miss har den ju åxå, den har fått nya uttag så all utrustning som man har från tidigare passar inte till de nya :roll:

Här finns att läsa om den :smile:
http://www.mobil.se/nyheter/vart-test-av-apple-iphone-5-1.512347.html

Kan ju passa på att säga tt min s2 fungerar problemfritt tillsvidare. Han har fått utstå med både det ena å det andra. Allt från snö, vatten å fall på närmare 2 meter! :surp:
Var nog med gråten i halsen som man plockade upp han :mrgreen:
Men i slutändan är jag mer än nöjd med den! :grin:
Senast redigerad av Blivande snickare mån 11 feb 2013, 21:24, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Avatar Fallback

Re: Ny telefon, vad rekomenderar ni?

Apple farmer  
#211408 Da vil jeg selvfølgelig anbefale iPhone 5. :grin: Jeg kjøpte en slik for ca. 3 mnd siden og har ikke merket noe til noen barnesykdommer. Tilbehøret du har til en 10 år gammel telefon vil jo ikke passe på noen smartphone uansett så det har ingen betydning. Fordelen med den nye kontakten Apple har begynt med er at den er liten og passer begge veier. iPhone 5 er en tynn telefon så for å få plass til ladekontakt, mini-jack og mikrofon i bunn av telefonen var det nødvendig å ha en smal kontakt for lading. Den andre enden av ladekabelen er vanlig USB uansett. Er du typen som har telefonene i mange år vil jeg tro at Apple sin holder lenger, byggekvaliteten er super og den er meget tight. Det er nok også grunnen til at Apple ikke har mulighet til å ta ut batteriet, og heller ikke har plass for løse minnekort, jo mindre deksler og åpninger, jo tightere kan man få telefonen. Apple har også en meget bra track record når det gjelder å levere SW-oppgraderinger som går på gamle telefoner, det er mye enklere for Apple fordi de har full kontroll på HW, og bare kommer med ca. en ny modell i året. På Android er det kanskje 20-30? fabrikater med 5-6 forskjellige modeller hver i året, og sjansen for at du skal kunne kjøre nyeste versjon av Android på en modell som er noen år gammel blir derfor liten, fordi det er vanskelig for utviklerne å sørge for bakoverkompatibilitet for så mange forskjellige modeller.

Ellers vil jeg anbefale å gå i butikk og klemme på begge, da kjenner du også hvilken størrelse som passer deg best.

Disclaimer: Ja, jeg har jobbet på Apple, men det er snart 13 år siden, jeg har ingen aksjer i selskapet og får ingen rabatter når jeg kjøper utstyr fra Apple. :grin:

Användarvisningsbild

Re: Ny telefon, vad rekomenderar ni?

vetinte  
#211419 Bra info men en del teknikska termer jag inte förstog :oops:
Men de kanske jag inte behöver just nu :?:
Men att tillbehör etc inte passar utgår jag ifrån eftersom min nuvarande e så gammal som du påpekar :lol:
Har luskat lite på nätet ikväll o kommit fram till lite nya frågor:
-Om jag tar en bild med iphon så e de inte "bara" att koppla in den i datorn som en extern disk. Utan man måste ha nått specielt program ?
-Villket inte behövs med andoider ?
-Samsung o andra androider har ett mer ostabilt operativsystem ?
(fick reda på under kvällen att grannpojken skickat i 2 st på kort tid för att dom "krachat") Låter inte så bra :sad:
-Att använda den som modem som inernetuppkopling till lapptop går de ?
-O e de "smidigt" ?
De e ju en av mina tankar med "konceptet". Att slippa 2 abonemang.
-Sen såg jag att det inte är samma simkort.
- Hur går de då med alla kontakter jag har på det simkortet jag har ?
-Ska jag kopiera dom till datorn först o sen lägga in dom i iphonen ?
-4G värkar inte funka på iphonen i sverige. Men de har väll "bara" med surfhastigheten att göra eller?
(o då behöver jag ju inte tänka på de iaf :lol: klarar mig med 0.3mb som jag har idag :lol:
O snabbare blir de ju iaf.)

Många fråger blir de :grin:

Avatar Fallback

Re: Ny telefon, vad rekomenderar ni?

Apple farmer  
#211535 Hei,
*når du tar bilder med iPhone så kobler du den til PCen med ladekabel til USB-kontakten. På Apple-maskiner brukes programmet iPhoto, men jeg prøvde å koble til fruens jobb PC, som er en Dell laptop, og da kunne jeg gå inn på bildene som på en ekstern disk. Bildene ble vist i Windows fotoviser? eller noe sånt. Maskinen kjørte Windows 7. Vet ikke hvordan det virker med Android, men antagelig på samme vis?
*Tror ikke at Android er mer ustabilt, men for deg som har telefonene lenge mener jeg bestemt at du vil ha oppdateringer lenger fra Apple fordi de har mindre antall modeller å forholde seg til og har full kontroll på HW og SW.
*Det går fint å bruke den som modem, mener det kalles for tethering. Uansett går du bare inn på Innstillinger - Delt internett og setter opp en liten trådløs sone (WiFi). Jeg har bare prøvd det med WiFi, men ser at det skal gå også med Bluetooth og USB. Jeg brukte det i juleferien mot min iPad da vi var på besøk hos mine foreldre som ikke har internett. Jeg vil si at det er smidig.
*SIM-kortet er mye mindre enn på gamle telefoner, men nytt NanoSIM-kort får du fra din operatør, jeg fikk tak i det hos en forhandler og da kostet det 100 kroner, men kunne fått det gratis i posten fra Telenor om jeg hadde bestilt på internett.
*Overføring av kontakter. Jeg hadde en Nokia 3720 Classic (stryktålig) med ca. 200 kontakter. Jeg har Telenor-abb, og de har en tjeneste som heter Dine kontakter som er en backup-tjeneste om telefonen blir ødelagt/stjålet/mistet, da ble alle kontakter overført fra telefon og ble liggende på Telenors nettsider, hvor jeg har passord og kan gå inn og redigere fra PC om jeg vil. Deretter lastet jeg disse ned til iPhonen når jeg hadde fått den. Vet ikke om operatører i Sverige tilbyr samme tjenester, men ville tro at de store gjør det?
*4G. Nei, det virker ikke i Norge heller. Mulig det vil virke senere med SW-oppdatering, men det vet jeg ikke. Det er jo også avhengig av hvor de forskjellige operatørene bygger ut 4G-nettverk. Til litt enkel surfing så fungerer 3G og EDGE greit for min del. Noen ganger ser jeg det står Telenor 3G og noen ganger Telenor E øverst på displayet, men har ikke testet hvor mye det har å si.

Användarvisningsbild

Re: Ny telefon, vad rekomenderar ni?

vetinte  
#211553 Mycket bra infå :grin: Man tackar.

Nej tycker inte jag behöver 4G eftersom jag surfar på 3G med väääldigt liten hastighet idag (384 kbit/s). Lever ett lungt o stillsamt liv :lol: .
Kommer i vilket fall att bli snabbare. Så de kvittar.
Ang samsung s3 så fick jag just höra att två av mina bekanta har fåt skicka tillbacka sina för att operativsystemet krachat. En två gånger o den andre en gång. Låter inte som om det e nått för mig. Jag vill ju ha en "man kan lita på" särskilt i operativsystemet när jag inte är en datorkunnig eller särskilt intreserad person :???:

Har även läst lite om kamerans bildkvalitet på dom båda o de jag fått fram så e de till fördel iphon 5.

Var även o "klämde" på dom båda. S3:an var ju stor !!!! den kändes nästan som en mindre dator ju. I förhålande till iphonen.

Iphonen vär kar vara mer en telefån. Medans S3:an värkar vara en "leksak" (missförstå mig rätt) film o spelmaskin för ungdommar typ :lol:

Änsålänge värkar det väga över till Iphon 5:ans fördel med mina behov.
Men jag ska ge de veckan ut innan jag bestämmer mig.
För i dehär avseändet stämmer mitt namn värkligen "vetinte" :wink: . Fattar ingenting. :???:
Känns som en annan värld (med domhär "smartphonsena") som jag inte var berädd på.

Så fler komentarer mottages gärna :grin:

Användarvisningsbild

Re: Ny telefon, vad rekomenderar ni?

vetinte  
#211748 KOM IGEN NU GUBBAR !
E DÄR INGEN SOM HAR NÅTT ATT TILLÄGGA ?

Användarvisningsbild

Re: Ny telefon, vad rekomenderar ni?

traktorz  
#211749 Har använt iPhone2G och nu en iPhone3GS uppdaterat med den allra senaste versionen av operativsystemet. Geografiskt så har vi inte tillgång till något snabbare mobilt nätverk än GSM-EDGE med bara 0.25 MB/s, knappast vad som kallas bredband. NET1 för snabbare surf i glesbygd, men knappast ett alternativ som mobiltelefon.

I hemmet körs telefonen mot ADSL-bredbandet (8MB/s) via Wi-Fi med Viber och Skype för billigare tal, Apples iMessage istället för SMS till andra Apple-användare, iCloud och DropBox för att dela filer.
Ska du även skaffa en surfplatta snart, så är det attraktivt att samma användargränssnitt används.

Skaffa ett skyddande skal till telefonen med en gång, en iPhone är fortfarande liten även med ett skal på.

Nackdelen med min relativt gamla telefonmodell är att den inte funkar om jag har den i ytterfickan vid temp. under tio minus. Kanske ett Telia tvillingkort och en vattentålig Samsung telefon att komplettera med vid arbete i skogen är lösningen?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).