Skogsvagn (Huggarvagnar)

Dålig drift vreten

27 inlägg 16916 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Dålig drift vreten

Niklas persson  
#206065 Har en vreten 1200 4wd som vi nyligen har köpt begagnad. Tycker drivningen fungerar dåligt, känns son att inte drivrullarna tryck ner ordentligt mellan hjulen för dom slirar mot däcken alldeles för lätt. Sitter 500*22,5 på den. Är det någon här som har en likadan och hur fungerar isåfall den?



   TS
FTG
Avatar Fallback

Re: Dålig drift vreten

arbro350  
#207136 Det låter som oljeflödet är lågt
Hur många minutliter är traktorn på
Oftast sitter strypningar som gör att hydraulcyl ansätts
litet flöde =lågt tryck cyl

Avatar Fallback

Re: Dålig drift vreten

odysses79  
#207145 Kolla om du har rätt tryck i däcken ska vara mycket bar i dom. Har driven vagn o hadde för lite tryck i däcken då slirar rullarna fixades med mer luft i däcken.

Avatar Fallback

Re: Dålig drift vreten

Niklas persson  
#207258 Sitter egen pump på kraftuttaget så den ger ju bra med olja. Och däcken känns hårda som dom ska men ja får kanske kolla trycket! Där är satt på större hjul i efterhand på vagnen, finns de olika drivrullar till olika hjul? Känns son rullarna skulle gå ner djupare mellan hjulen för och få grepp. Hur bra driv har andra vagnar, detta är den enda jag kört med drift. Men visst måste väl vagnens hjul slira på grus när den är tom iaf?

   TS
Avatar Fallback

Re: Dålig drift vreten

OlaE  
#207262
Niklas persson skrev:Sitter egen pump på kraftuttaget så den ger ju bra med olja. Och däcken känns hårda som dom ska men ja får kanske kolla trycket! Där är satt på större hjul i efterhand på vagnen, finns de olika drivrullar till olika hjul? Känns son rullarna skulle gå ner djupare mellan hjulen för och få grepp. Hur bra driv har andra vagnar, detta är den enda jag kört med drift. Men visst måste väl vagnens hjul slira på grus när den är tom iaf?


Vår vagn med Robson-drift puttar hela ekipaget framför sig, med eller utan last, så länge det inte är för mycket stubbar och stenar.
Då väger traktor och tom vagn ca 9 ton.

Dock brukar jag inte använda vagnsdriften seperat, utan alltid när jag redan slagit igång traktorns drift.

Avatar Fallback

Re: Dålig drift vreten

Niklas persson  
#207263 Ok vår klarar det precis på plan åkermark med tom vagn, minsta tendens till lutning uppåt så slirar den på däcken. Kan ju inte vara meningen.. Vad har du för vagn?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Dålig drift vreten

jonathanA  
#207267 Mer ska den klara! Nu har ju jag navdrift, men den orkar ju putta hela ekipaget med fullt lass i lite motlut!
Om du står och kollar på rullen när den försöker driva, ligger den då helt horisontellt utåt? Jag tänkte så att den verkligen har tryckt ner rullen hela vägen!? Hur ser rullen ut? är det gamla typen med veckad plåt lr är det öppen rulle med rundjärn?
Passar rullen i mönstret?

En bild hade varit toppen!

Avatar Fallback

Re: Dålig drift vreten

Niklas persson  
#207272 Rullen är öppen med rundjärn, den lägger sig inte helt ner utan lutar upp lite så den kommer inte ner i mönstret, rullen är ju rätt bred också. Funderar på att göra en egen rulle som är lite mindre och smalare så hade den ju gått djupare ner och passat bättre i mönstret..

   TS
Användarvisningsbild

Re: Dålig drift vreten

jonathanA  
#207285 Vad är det som hindrar den att gå ända ner? kolven? fjädern? Prova att bulta loss fästet och ta ett spett å tryck ner den rullen mellan hjulen och se hur det ser ut!

Avatar Fallback

Re: Dålig drift vreten

OlaE  
#207294
Niklas persson skrev:Vad har du för vagn?


Moheda 155 med egen pump och öppna rullar av rundjärn, precis som du har.

Avatar Fallback

Re: Dålig drift vreten

Blondin 750  
#207295 Om diametern är större på de nya hjulen så funkar det väl knappast som det är tänkt, rullens diameter och avståndet mellan anliggningsytorna är ju anpassat för varandra. Du har säkert förklaringen i att någon missat profilhöjden vid däcksbytet.

Avatar Fallback

Re: Dålig drift vreten

Niklas persson  
#207370 Jo de e ju de jag tror också. Rullarna är för stora helt enkelt, och lite för breda, får väl kolla om det finns mindre eller om jag bygger själv. För styrkan på motorerna finns nog..

   TS
Avatar Fallback

Re: Dålig drift vreten

DanK  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#207391 Detta är inte första gången jag hör om drivna Vreten vagnar som driver dåligt. De jag har sett har haft rullar av öppen typ av rundjärn som inte passar i däckmönstret. Rullen kan helt enkelt inte gå ner i mönstret och slirar därför. Nu är det ju bytt dimension på hjulen i ditt fall så det påverkar säkert om man inte provar ut att det skall passa, låter iof. inte så.

Avatar Fallback

Re: Dålig drift vreten

Niklas persson  
#207395 Mmm, låter som att det måste bli nya rullar. Ville ha lite kommentarer om ämnet först bara så man inte gör något i onödan, har som sagt aldrig kört en driven vagn innan. (Förutom häglingevagnen). Så jag vet ju inte hur bra driv det ska vara. Så tack för hjälpen alla!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Dålig drift vreten

totte  
#207403 Glöm inte att berätta hur det gick, när du fixat rullarna. Sånt är mycket värdefullt om nån annan råkar ut för detsamma.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).