Motorsåg och handhållet

Vad är Hva 555 för något?

56 inlägg 22439 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Vad är Hva 555 för något?

Peteflamingstar  
#206663 Det blev affär av nämnda såg förra veckan. Har börjat köra in den så smått men fick en fundering som någon kanske har åsikter om. Vad kör ni dessa nya generationens sågar på för soppa, syntetisk typ Aspen eller macksoppa?
Min gamla 353:a började jag köra på Aspen men efter nåt år övergick jag till mackbensin och tycker sågen gått mycket bättre på det, men tål de nya sågarna det och gäller garantier osv?

   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Vad är Hva 555 för något?

rikard_e  
#206752 jag säger det jag fick höra av två killar som lagar motorsåg och inte säljer aspensbensin.

Det syns vilka människor som kör på mackbensin, det är dom som lämnar in sågen oftare.


Tycker du ska köra på aspen., Värdet i din egna hälsa borde vara värd dom extra kronorna som du lägger på aspensbensinen än mackbensin.

Avatar Fallback

Re: Vad är Hva 555 för något?

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#206945
rikard_e skrev:jag säger det jag fick höra av två killar som lagar motorsåg och inte säljer aspensbensin.

Det syns vilka människor som kör på mackbensin, det är dom som lämnar in sågen oftare.


Tycker du ska köra på aspen., Värdet i din egna hälsa borde vara värd dom extra kronorna som du lägger på aspensbensinen än mackbensin.

Är verkligen aspen testad för en människa om du har andra uppgifter så publicera dom om det finns kliniska tester att aspen är bättre för en människa men ser man till miljön så är den bättre.

Användarvisningsbild

Re: Vad är Hva 555 för något?

T Landström  
#206971 http://www.aspen.se/

Användarvisningsbild

Re: Vad är Hva 555 för något?

Peteflamingstar  
#206972 Några som jobbar i samma företag som jag hävdar att de får ont i huvudet vid användning av Aspen. Jag har inte märkt något sånt, däremot kan jag må lite dåligt av vanlig bensin om det är mycket tät underväxt och vindstilla eller på annat sätt dåligt "ventilerat" där man sågar. Nu hugger jag inte i sådan omfattning att det spelar så jättestor roll (ca 30-40 heldagar/år) i yrket plus lite privat, tänkte mest ur sågens väl och prestation.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vad är Hva 555 för något?

T Landström  
#206973 Jag har hört många som sagt att det är tvärtom...att de får ont i huvudet av vanlig bensin.
Jag känner det i huvudet när jag kört med vanlig bensin...

Användarvisningsbild

Alkylatbensin

traktorz  
#206985
knaggen skrev:Är verkligen aspen testad för en människa om du har andra uppgifter så publicera dom om det finns kliniska tester att aspen är bättre för en människa men ser man till miljön så är den bättre.


T Landström skrev:http://www.aspen.se/


"Ett extra rent och effektivt motorbränsle, som till skillnad från vanlig bensin i stort sett är fritt från bensen, svavel eller andra farliga ämnen."

Den lägre halten av bensen i alkylatbensin, är skäl nog för oss att överväga denna bränsletyp för grästrimmern och röjsågen som vi inte använder särskilt mycket. Beträffande bränsle till motorsågarna, till vilka vi förbrukar mer bränsle, så av samma hälsoskäl borde vi där i högre grad välja dito, men ekonomi och tillgänglighet gör att ibland handelsbensin används istället.

Sen att vi aldrig haft några problem med gelé-/hartsutfällning av under långa perioder kvarstående alkylatbensin i vår röjsåg och grästrimmer, gör att vi är positivt inställda till att fortsätta med alkylatbensin, trots merkostnaden.

Användarvisningsbild

Re: Vad är Hva 555 för något?

totte  
#206998 Det finns de som har problem med just Aspens färdigblandade, det är med viss sannolikhet oljan de reagerar på. Om man har problem kan det vara skäl att prova att köpa 4T alkylat och en annan tvåtaktsolja av bästa kvalitet och blanda själv.

Avatar Fallback

Re: Vad är Hva 555 för något?

rikard_e  
#207050
knaggen skrev:
rikard_e skrev:jag säger det jag fick höra av två killar som lagar motorsåg och inte säljer aspensbensin.

Det syns vilka människor som kör på mackbensin, det är dom som lämnar in sågen oftare.


Tycker du ska köra på aspen., Värdet i din egna hälsa borde vara värd dom extra kronorna som du lägger på aspensbensinen än mackbensin.

Är verkligen aspen testad för en människa om du har andra uppgifter så publicera dom om det finns kliniska tester att aspen är bättre för en människa men ser man till miljön så är den bättre.


Känner du aldrig skillnad på hur du mår efter du kört på mackbensin i skillnad mot aspens?

Avatar Fallback

Re: Vad är Hva 555 för något?

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#207252
rikard_e skrev:
knaggen skrev:
rikard_e skrev:jag säger det jag fick höra av två killar som lagar motorsåg och inte säljer aspensbensin.

Det syns vilka människor som kör på mackbensin, det är dom som lämnar in sågen oftare.


Tycker du ska köra på aspen., Värdet i din egna hälsa borde vara värd dom extra kronorna som du lägger på aspensbensinen än mackbensin.

Är verkligen aspen testad för en människa om du har andra uppgifter så publicera dom om det finns kliniska tester att aspen är bättre för en människa men ser man till miljön så är den bättre.


Känner du aldrig skillnad på hur du mår efter du kört på mackbensin i skillnad mot aspens?

Man får inte alp luft av aspen om det är det du tror
När jag började i skogen så körde vi på 98 blyad soppa och inte fan mådde man dåligt av den men av aspen och då troligen den kassa oljan som dom använder så mår man piss med huvudvärk och sur hals har även blandat själv utan några symtom och då har man blandat 3% för att få ur lite till ur motorn.

Avatar Fallback

Re: Vad är Hva 555 för något?

M-F  
#207255 Jag blandar också själv på grund av att jag börjar också må dåligt av aspen dom gånger jag provat.Undrar vad det beror på för dom flesta säger ju motsatsen! :???:

Användarvisningsbild

Re: Vad är Hva 555 för något?

Peteflamingstar  
#207269 Ja inte heller jag brukar känna något speciellt av vanlig självblandad bensin utom som sagt om det är väldigt stillastående luft runtomkring. Om den nya sågen tål vanlig bensin (ingen här verkar opponera sig mot det) och även går bättre på macksoppa (likt 353:an alltid gjort) så blir det nog det även i fortsättningen.

   TS
Avatar Fallback

Re: Vad är Hva 555 för något?

rikard_e  
#207293 Knaggen:

Om du mår bra av vanlig mackbensin så kör på det du.
Jag har upplevt annorlunda när jag har sågat och det är därför jag köper aspens.

Användarvisningsbild

Re: Vad är Hva 555 för något?

vetinte  
#217763 Intressant diskussion va gäller Aspen vs Vanlig soppa.
Jag köpte min HQ55:a för 25 år sen CA. O alltid kört den på vanlig soppa 2%. O har aldrig upplevt några problem med huvudverk eller annat. Nu när jag köpte 339:an så framhöll säljaren Aspen. Likadant var de när jag förra året köpte ny röjsåg.
Men de var inte för värken att de var miljövänligt eller att man skulle få ont i huvudet som den var bättre.
Nej han tog fram en burk med Aspen i, o i den låg de såna där chips som man använder när man packar saker. O då var hans motivering "dom här har legat där i 5 år o dom har inte löst upp sig, vilket dom skulle gjort i vanligt bensin o likadant e de med gummi detaljer i motorsågen".
Då kan man ju undra:
1: Varför har jag isf aldrig behövt lämna in min 55:a under alla dessa år ?
2: Är/var de bättre grejer "förr" ?
3: E de sämre grejer i nya sågar ?
4: Håller då inte nya motorer för vanlig soppa ?

Användarvisningsbild

Re: Vad är Hva 555 för något?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#217765
M-F skrev:Jag blandar också själv på grund av att jag börjar också må dåligt av aspen dom gånger jag provat.Undrar vad det beror på för dom flesta säger ju motsatsen! :???:

Det skulle kanske vara intressant o diskutera.

Var de såg du provat detta bränsle med körda på ett annat bränsle innan?
Har du testat tvåtakt eller fyrtakt med egen olja?

Man ska INTE hoppa mellan olika bränsle IMT!

vetinte.
1. Din såg du köpte då hade membran o slangar som tål mer. Jag bytet dessa gummi detaljer o annat på dessa såg var vecka. Har du inte servat den på 25 år är det beklagligt.
2 Om du menar bränsle så ja. Sågar även det ett JA, om jag får säga mitt.
3 Ja.
4 vet inte. Jag tror inte bränslet i sig är det viktigaste utan oljan och belastning.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).