Motorsåg och handhållet

Fällkil och slagjärn

43 inlägg 28856 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Fällkil och slagjärn

Amatörhuggare 62  
#101763 Jag använder Oregons kilar, dom tycker jag håller längst. Husqvarnas stinker av om man råkar slå till snett.
En liten yxa är mycket användbar, det använder jag.

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Fällkil och slagjärn

Nolltax AB  
#101770 En liten yxa användbar är.
Skydd för eggen gärna man har.
Slå in kil med eggskydd på är en dum kombination.....

Användarvisningsbild

Re: Fällkil och slagjärn

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#101808 Slagjärn och trampbrytjärn har jag aldrig förstått mig på. De kan varken kvista av bortglömda grenar eller hjälpa till att vrida upp liggande stockar eller fastfällda träd, så min favoritkombination av hjälpmedel är kil + skogsyxa + brytjärn med vändhake som fixar i stort sett allt som sågen inte klarar av.

Avatar Fallback

Re: Fällkil och slagjärn

county  
#101954 Hei. selv bruker jeg kiler fra stihl. synes disse har en bra kvalitet. bruker en 2 kilos hammer\slager til å slå de inn med, det er ett bra siker hets tiltak å ikke bruke øks hvis ikke det trengs, man skal jo gjerne ha med både motorsag og anet bort til tredet man skal felle, det kan da bli litt mye i hendene hvis man skulle snuble eller lignende. :wink:

Avatar Fallback

Re: Fällkil och slagjärn

Tony4x4  
#207185 Sågar man enligt säkra hörnet så sågar man inte i kilen. Lika om man sågar med instick från brytmån och bakåt halva diametern, slår i kilen och sågar andra halvan 1-2 cm under kilen mot brytmånen så sågar du inte i kilen heller. Hoppas det är någon som fattar hur jag menar :oops:

Avatar Fallback

Re: Fällkil och slagjärn

Tony4x4  
#207186 Slagjärn/trampjärn är bra om det är blandat stort och mindre, då man kan trampa ner mindre träd och slå ner större träd. Själv har jag både yxa och slagjärn beroende på vad man hugger. Har även 3 kilar av märket Bacho med mig.
Tramp eller slagjärnet byts ut till yxa när det behövs 8)

Bild
Senast redigerad av Tony4x4 lör 26 jan 2013, 11:05, redigerad totalt 3 gånger.

Avatar Fallback

Re: Fällkil och slagjärn

axwell  
#207188
Tony4x4 skrev:Sågar man enligt säkra hörnet så sågar man inte i kilen. Lika om man sågar med instick från brytmån och bakåt halva diametern, slår i kilen och sågar andra halvan 1-2 cm under kilen mot brytmånen så sågar du inte i kilen heller. Hoppas det är någon som fattar hur jag menar :oops:


Jodå men är så trög att jag tvingades läsa det 2 ggr för att förstå hur man skulle undvika att svärdet klämdes fast.

Avatar Fallback

Re: Fällkil och slagjärn

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#207204 Har som regel kort avstand til bil. Dersom trærne ikke blir dratt ned med traktor så brukes plastkil eller kil av aluminium den av aluminium trur eg er stihl sin. Den er holdbar og brukes helst på større trær over sån ca 60 cm. Mykje mindre sjangse for å saga i kilen då. Brukar ei relativt tung slegge til å slå trærne ned. Dette fordrer at ein ikkje skal gå så langt mellom trærne og ikkje må bera utsyret så langt.

Användarvisningsbild

Re: Fällkil och slagjärn

H-kan  
#207205 Hva-kilar, båd stora och små. Yxa (biltemas lilla) till att slå och kvista. En yxa i skogen är ett måste. Brytjärn har jag liggande, men jag har aldrig använt det. Jag skall prova att göra träkilar någon gång.

Mitt dåliga samvete är eggskyddet på yxan. :sad: :???:

Användarvisningsbild

Re: Fällkil och slagjärn

molnia  
#221980 Enligt husqvarnas hemsida ( http://www.husqvarna.com/se/forest/acce ... ar,-plast/ )så är deras kilar av polystyren.

Har inte hittat någon info på vad bachos kil är av för plast.

hittade denna sida http://www.plastex.se/teknik/material.html
där kan man läsa om de olika plasternas egenskaper.
Polystyren är en klar färglös, hård och styv termoplast.

används tex i engångsbestik mm.
men upptäckte att Polykarbonatplast nog kan vara bättre till fällkil;

Polykarbonatplast är en hård och styv men mycket slagseg termoplast. Karbonatplast har mycket hög slagseghet, något som den behåller även vid låga temperaturer, ner till -40ºC.

Används till skyddshjälmar, vandaliseringssäkra fönsterrutor och glas till utomhusarmaturer, skyddsglas till baklyktor på bilar

om man skulle göra egna kilar i polykarbonat...? :wink:

Avatar Fallback

Re: Fällkil och slagjärn

Tosca  
#222044 Ska du smälta ned utrangerade skyddshjälmar då?

Användarvisningsbild

Re: Fällkil och slagjärn

molnia  
#222081
Tosca skrev:Ska du smälta ned utrangerade skyddshjälmar då?


:lol:
ja då skulle man få någon nytta av alla trasiga som finns...

ne men letade en kort stund efter polykarbonat-block, men hittade bara 2mm "rutor"
http://www.maskindelen.se/polykarbonat- ... -mm/2235-0

men om man hade hittat tjockare material att utgå ifrån så... antingen köra det i en planhyvel med en jigg så det blir en kil eller fräsa ner det till en kil... :ymparty:

Användarvisningsbild

Re: Fällkil och slagjärn

vetinte  
#222107 Vet inte vad det är för material i plast skärbrädor. Men jag har gjort några "mellanlägg" som man kan använda till att öka höjden med. Hade givetvis varigt lättare med en högre kil. Men men. Man kan ha allt, Men de har inte jag :lol:(än)

Avatar Fallback

Re: Fällkil och slagjärn

åberg  
#222121
molnia skrev:men om man hade hittat tjockare material att utgå ifrån så... :ymparty:


Plattan nedan är 20 mm.

Platta:
http://www.nordbergstekniska.se/product ... 29&DETNO=1

Vill man ha mer höjd kanske man kan utgå från rundstav (tjockare)?

Rundstav:
http://www.nordbergstekniska.se/product ... 27&DETNO=3



Undrar om det är bra grepp mot trä, inte roligt om kilarna blir utspottade ur skäret.

Användarvisningsbild

Re: Fällkil och slagjärn

molnia  
#222274
åberg skrev:Plattan nedan är 20 mm.
Undrar om det är bra grepp mot trä, inte roligt om kilarna blir utspottade ur skäret.


se där!
:grin: :wink:

jo jag tänkte på det också, tror det kan vara bra att göra en "ruggad" yta så den inte kommer ut. Men det borde räcka på ena sidan väl?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).