Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Vimek 606

128 inlägg 96812 visningar 17 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback
skotartokig  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#29568 Jag var på Vimek demonstration i Hällbo i helgen och fick se olika Vimek maskiner gissa om man fick ståpäls :D :D

   TS
Avatar Fallback
skotartokig  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#32641 Är det någon som har några synpunkter på Vimek 606

   TS
Användarvisningsbild
Mowi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#33330 Här är en begagnad 606a men den har inte sjunkit i pris så mycket :? http://www.blocket.se/vi/17625239.htm?ca=17_s

Avatar Fallback
skotartokig  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#33453 Det är bedrövligt högt pris på den maskinen.02 tror jag att utpriset till kund var 425000. Hoppas att Woodtiger och dom andra kan konkurrera med Vimek så det blir lite lämpligare priser snart

   TS
Avatar Fallback
nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#33487 Hur blir arbetsmiljön i en sådan liten maskin?
De som kör mindre gallringsskördare brukar framhålla det som en nackdel,dvs det hoppar o skumpar mera än i en större maskin.

/Nisse

Avatar Fallback
skotartokig  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#33553 det är nog inte så roligt att köra mer än 8 timmar i streck skulle jag tro.

   TS
Avatar Fallback

Re: Vimek 606

mashun02  
#192831 Plockar upp denna igen.

Finns det någon som kört 606 och kan he referat?

Vill inte ha större maskin, skulle vara novotny.
Men inte över 210-220. Helst under 2 m brett.
Har liten skördare och vill slippa köra mig sönder och samman på minimastern.

Provade en idag och blev impad men hur är det med hållbarhet. Går ju inte att köra som en storskotare.

Avatar Fallback

Re: Vimek 606

foton  
#192909 Kan inget om Vimek 606 men ser dom ofta på blocket till salu. Dom har ofta gått lite timmar, det verkar lite konstigt att man vill sälja så tidigt.

Avatar Fallback

Re: Vimek 606

skotartokig  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#193240 Driften är väl så där . Tittade på en för 3 år sedan men det blev en Snorre i stället.

   TS
Avatar Fallback

Re: Vimek 606

mashun02  
#196498 Ni som kör 606. Behövs band på dem eller går de bra ändå

Avatar Fallback

Re: Vimek 606

mashun02  
#207166 Så nu har jag kört första 50 timmarna.
Skotavståndwt ligger kring 300 meter varav sista delen mycket bra väg.
Tempot ligger på 3,7 m3fub.
I det har jag inkluderat omskotning av ca 20fub.

Virket ligger ganska mycket polockepin i skogen så det är lite pyssel att få på vagn.

Vägarna är i snitt ca 2,6 meter breda.
Lite mer där man behöver svänga kraftigt.

Tycker den går bra. Enkel att köra. Vissa konstruktionsideer är lite sådär så det har jg påtalat till vimek.
I stort mycket nöjd.

Negativt är lite bullrig och lite trång hytt med storstövlen på fötterna.

Användarvisningsbild

Re: Vimek 606

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#207180 Jag kör 620;n och visst sneglar man ibland på 606:an, kan bli en sådan i framtiden. Intressant att höra mer av dina erfarenheter av 606:an jämfört med Minimastern. Menar du med tempot 3,7 att det är i timmen? isåfall är produktiviteten dubbel jämfört med 620.

Avatar Fallback

Re: Vimek 606

mashun02  
#207190 Jo. Det är ca 3,7 i timmen. 294 travade kubik på 52 timmar. Men då är det även 5timmar folk som provat för första gången.
Någon timme har det även packats väg och dragit av en vändplan ett par svängar med.

Stora skillnaderna är att maskinen går dit jag vill.
Kranen är mycket stadigare och starkare.
Den lastar mer.
Bättre vagnsdrivning och möjligheten att lägga på och av vagnsdriften när man vill
Så jag har fixat en slät väg in till skogskanten. Ca 250 meter. Där lyfter jag rullarna och växlar upp så skotar jag i 10-12 km i timmen.
Rullarna lägger jag på när jag behöver annars inte.
Lättare att hantera lasten när jag ska lasta av eller på då kranen orkar mycket mer. Lyfter440 kg på full arm.
Sen är det ganska skönt att sitta i varm hytt mot ute.
Bättre belysning.
Prata med Någon vimekåterförsäljare så finns det garanterat möjlighet att få åka och prova en maskin.
Risken är dock att det blir som för mig dom bara skulle prova och en månad senare hade en fabriksny :)

Användarvisningsbild

Re: Vimek 606

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#207197 :) åh låter härligt, du har nog tre eller fyrdubblat kapaciteten låter det som. Starkare kran, större vagn, hytt med värme och bra belysning är argument som jag förstår. Men innan man köper en ny maskin så måste man ju göra detta på heltid, funkar inte för en trotoarbonde som jag.

Avatar Fallback

Re: Vimek 606

mashun02  
#207214 Jag är trotoarbonde.
Bytte in en 101:a
Har några helgkörningar åt folk nu under vår sommar

Fått tag i en gallring där ersättning är virket.
Ca 300 fub.
Så i år går det ihop.
Har 2000 fub gallring kommande år på min skog.
Hugga massa vägvirke på en väg.

Fullt upp.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).