Motorsåg och handhållet

Oregon Arborol, vattenblandad sågkedjeolja

101 inlägg 41949 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild
Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#20705 Hejsan svejsan ärade forummedlemmar! :lol: har nu kört med arborolen några dagar,och jag kan så här långt bara konstatera att den funkar mycket bra! :D jag kommer helt klart att fortsätta med den!! har nu även fått erfara dess suveräna kylningsförmåga! som ni alla förmodligen redan vet så vill ju svärd å kedja bli rejält heta om man kör med dåligt skärpa på kedjan! men arborolen fixar detta problem perfekt tycker jag!! tex så gjorde jag idag en lite väl låg stubbe i samband med fällning av en frötall, så jag sågade både i jord å smågrus så kedjan blev rejält sargad!! men jag tänkte att jag med hjälp av "norsk motorsågning" å lite "sisu" fanimej skulle fälla tallen innan jag bytte kedja!! :lol: med följden att sågen blev rejält het å rykte som fn! men när jag direkt bytte kedja, så var svärd å kedja i det närmaste helt kalla! :shock: :roll: hade jag kört på min vanliga mineralolja så kan jag garantera att det hade luktat rejält med stekt bacon om mina händer i samma situation!! :lol: frågan ang om "mjölken" läcker när sågen inte används är inget jag märkt av hittills!!

Jag snackade även med en polare som har två skördare,som även han blev intresserad! han tyckte att arborolen verkade påminna om "skärvätska" som används vid svarvning och borrning!!? den blandar man tydligen också till med vatten enligt han! det kanske ligger nåt i det! för "skärvätska" både kyler å smörjer ju bra!!? :roll: vad tror ni?

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#20708 Oj nu blir det fart i katalogerna!

Kul o höra det funkar bra!

Man kanske skulle få non o testa detta lite här i varma södern med!

😈

Användarvisningsbild
Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#20713
Mange skrev:Oj nu blir det fart i katalogerna!

Kul o höra det funkar bra!

Man kanske skulle få non o testa detta lite här i varma södern med!

😈


Hehe..japp du skulle absolut prova du också Mange! vore kul att höra om andra också har samma uppfattning om "mjölken"!

På tal om "varma södern",så kan jag upplysa om att vi har inte mycket till vinter här i mellansverige heller har haft +grader hela veckan förutom på nätterna då det har varit nån enstaka minusgrad! å lika glad är jag för det!! :D

Användarvisningsbild
Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#20822 Jag tror att jag idag har upptäckt ytterligare pluspoäng för arborolen! jag slipade ett gäng kedjor och tyckte att det gick bättre än normalt tack vare att kedjorna är mycket renare från oljesull mm som gärna vill bränna kedjorna annars! men jag vill nog slipa några till innan jag kan konstatera att det verkligen är detta det beror på! men jag är tämmligen övertygad om det!...vi få se! :D

Användarvisningsbild
mmart  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#21022 Jag har nu blandat till 0,5l i en pet-flaska. (Skrev OBS Arborol på flaskan för säkerhets skull). Eftersom jag bara kör ett par timmar om dagen för tillfället så kommer ett par funderingar. Om någon av er hört något eller träffar någon representant så kanske ni kan svara på dessa frågor:

1. Av vilken anledning skall man bara blanda till "dagsbehovet"? Sker det någon slags kemisk förändring sedan man tillsatt vatten, som efter en viss tid förstör blandningens egenskaper?

2. OM det sker någon sorts förändring, måste man då skölja ur oljetank och spola rent sågen med vatten innan man tar "en månads semester"?

En annan sak att kanske tänka på:

Om man blandat till en dos för plusgrader utan frostskydd, och det plötsligt kommer en köldknäpp t.ex. under natten. Om man då lämnat sågen i skogen under natten, vad skall man göra då? :shock: Fara hem med sågen, och sätta in den i bastun?

Användarvisningsbild
Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#21033 En del av det du frågar finns svar på tidigare i tråden :) . Det har stått nånstans i matrialet om Arborol att den skulle skikta sig när den står men det jag blandade för 2mån sen har inte gjort det. Han från Oregon jag pratade med häromdan hade en dunk blandad i augusti som inte gjort det heller.

Det bästa är väl att ta med sågen in på natten om det finns risk för frysning men om det hänt kanske det funkar att starta o låta sågen gå en stund på tomgång kanske.

Annars är kanske ett alternativ att man blandar en halv del glykol o 3,5 del vatten under vinterhalvåret om man inte bor i norra Sverige förståss för då bör man nog ha lite mer glykol i.

Magnus M

Användarvisningsbild
mmart  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#21043 Jorå, jag har läst om att blandningen kan skikta sig, men det är inte något skäl till att man bör blanda till bara en dagsdos. Skiktar den sig är det väl bara att skaka flaskan, eller sågen om den stått en stund.
Jag läste i FAQ´s på Oregons sidor, och där säger de att man skall behandla blandningen som "Milk shake". Tydligen så är den känslig för bakterier. Vi får väl ta det bra med det dåliga. Biologiskt nedbrytbart = Ja, Känsligt för bakterier = Ja.
Att blanda i glykol blir säkert nödvändigt då och då för mig. Jag bor ett par mil utanför Sundsvall. Men helst vill jag slippa blanda i frostskydd. Inatt så får sågen sova inomhus! :P

Annars så är jag nöjd efter dagens test. 0,5l blandning räckte precis. Kjedjan verkar löpa minst lika lätt som tidigare, och sågen är absolut renare.

Användarvisningsbild
Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#21069 Har väl inte direkt några svar på dina första frågor,men kan säga att jag lämnar sågen i skogen för det mesta! nu när jag kört på arborolen så har jag för säkerhets skull tömt ur oljetanken och sedan gasat ur oljepumen innan jag går hem,mest för att inte nåt ska frysa sönder! för vi har lite minusgrader på nätterna,men flera plus på dagarna! sen tror jag nog att man kan blanda för minst ett par veckor utan problem! det verkar som att det bara är att skaka å köra!! :roll: :D bara att prova och se vad som händer!

Användarvisningsbild
mmart  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#22660 Nu är min såg inkörd på Arborol! En "nackdel" :? skulle kunna vara att kjedjan löper FÖR LÄTT. Efter att jag släppt gasen, så fortsätter kjedjan att snurra betydligt längre än tidigare. Man måste kolla så att den stannat innan man släpper koncentrationen på sågen. Jo, jag brukar slå på kjedjebromsen vid förflyttningar.

Användarvisningsbild
Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#22697
mmart skrev:Nu är min såg inkörd på Arborol! En "nackdel" :? skulle kunna vara att kjedjan löper FÖR LÄTT. Efter att jag släppt gasen, så fortsätter kjedjan att snurra betydligt längre än tidigare. Man måste kolla så att den stannat innan man släpper koncentrationen på sågen. Jo, jag brukar slå på kjedjebromsen vid förflyttningar.



Japp! jag har upplevt samma sak! själv tycker jag att det är till fördel!! :D ......bara man har vant sig som sagt!! lite längre fram i vår så ska det testas att blanda den till 6 delar! så får vi se hur det funkar!! :D

Användarvisningsbild

Nu hoppar jag på testtåget!

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#26940 Nu är kedjeoljan på väg att ta slut, så jag blandade min första liter Arborol, som jag ska testa i morgon.

Ni som har kört med Arborol ett tag, är ni fortfarande lika lyriska över Arborolen?

/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Nu hoppar jag på testtåget!

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#26943
Niking skrev:
Ni som har kört med Arborol ett tag, är ni fortfarande lika lyriska över Arborolen?

/Niklas



Jajjamensan!!! :D Både kylning och smörjning är bättre än vanlig olja!(tycker jag mfl) framförallt kylning!! dessutom blir både jag och såg mm mindre skitiga av spån och kladd!!....tja...finns väl inte så mycket mer att tillägga!! skitbra helt enkelt! :D

Tillägg: Har kört slut på ca 45liter nu! så jag hoppas att handlarn har mer hemma på måndag!! för jag har bara ca 5liter kvar!

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#26947 Ah, nu väcktes suget igen...

Avatar Fallback
knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#26978 funderar om såpvatten skulle funka för det andvände jag när jag utbildade mig till verktygsmakare och den såsen funkade till svarv och fräs maskinerna.

Användarvisningsbild
pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#26983
Mange skrev:Ah, nu väcktes suget igen...


Du får leta bland katalogerna :lol:
För sist ja ringde så hittade du ju inte Arborol hehe

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).