Motorsåg och handhållet

Filmen "Motorsågen".

53 inlägg 27620 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Filmen "Motorsågen".

anderswestergren  
#206996 På SvT på internet finns nu, under "Minnenas television", den fantastiska filmen "Motorsågen", som är en filmatisering av Nils Parlings debutroman.
Den ligger där en månad framåt, påstås det.



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Filmen "Motorsågen".

Bergsmannen  
#207007 Guld, helgen är räddad. En kompis har en nästan helt utsliten gammal VHS kopia, som man glott på ett antal gånger. Blir kul med kvalite på bilden igen. :grin:

Användarvisningsbild

Re: Filmen "Motorsågen".

totte  
#207068 Just sett igenom filmen, riktigt bra gjord och sevärd. En fin gammal Raket i en viktig roll!

Användarvisningsbild

Re: Filmen "Motorsågen".

johan eriksson  
#207103 Såg den igår, riktigt bra film.

Avatar Fallback

Re: Filmen "Motorsågen".

rikard_e  
#207104 såg den idag, Roligt att se hur det var förr

Avatar Fallback

Re: Filmen "Motorsågen".

Valmet 941  
#207109 Mycket bra film :) http://www.svtplay.se/video/975502/motorsagen där är filmen

Användarvisningsbild

Re: Filmen "Motorsågen".

bmbamse  
#207123 Måste dela med mig av en anekdot som farsan berättade för mig om hur det kunde vara under motorsågens barndom. Farsan var en otrolig hjärna när det gällde att hålla koll på släktförhållanden, roliga och/eller konstiga händelser, etc från förr. Tyvärr gick nog en hel historieskatt förlorad när han dog, och jag ångrar ofta att jag inte var så framsynt att jag satte mig ned med honom å skrev ner det som gick att rädda, eller åtminstone lät honom läsa in på band. -Vissa saker han berättade mins jag fortfarande, däremot minns jag ej namn på den det gällde eller märke/modell på sågen....

Hursom helst, det handlar en av de som var tidigast med att skaffa motorsåg här Bjursås med omnejd. Om jag inte förvanskar historien helt så bodde den här huggaren inte längre bort från den här drivningen än att han kunde sova hemma i sin egen säng, å ta sparken till och från skogen varje dag. Tydligen var sågen tämligen svårstartad i kyla, å lade den av någon gång under dagen så var risken stor att förtjänsten uteblev för resten av den dagen... Därför lade sig gubben till med att ta in sågen i köket varje kväll och göra i ordning den för nästa dag. När så morgonen kommit (tänk er riktig svinotta nu), frukosten var förtärd massäcken packad, så var det bara att dra igång sågen.

-Inne i köket! :shock:

Därefter bar han ut den och placerade den i en specialbyggd låda för ändamålet på sparken och så bar det iväg till skogs. Med sågen puttrande på tomgång hela vägen. :lol:
Det här systemet visade sig fungera förträffligt, eftersom det upprepades under flera veckors tid.

Dock vid ett tillfälle under den här drivningen lär sågen ha lagt av när han skulle till att sätta svärdet i första trädet för dagen, och då var det bara att lasta den i sparklådan och fara hem och försöka få den varm nog att starta igen...

Avatar Fallback

Re: Filmen "Motorsågen".

Bergsmannen  
#207126
Valmet 941 skrev:Mycket bra film :) http://www.svtplay.se/video/975502/motorsagen där är filmen


Är inspelad nästan på din bakgård om jag inte minns fel. Eller trakterna av Hellefors.

Avatar Fallback

Re: Filmen "Motorsågen".

Valmet 941  
#207127 Ja Nils Parling bodde i Silverhöjden mitt i mellan Grängesberg o Kopparberg så de är i grann byn kan man säga :)

Användarvisningsbild

Re: Filmen "Motorsågen".

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#207193 Fick fram med boken med.

En bok skrivet på ett sätt som jag gilla. Har aldrig haft en bok så länge i händerna!
Kanske blir den färdigläst i år?

Användarvisningsbild

Re: Filmen "Motorsågen".

viktor meck  
#207220 James Bond släng dig i väggen! nog bästa filmen jag sett! riktigt bra.

Avatar Fallback

Re: Filmen "Motorsågen".

tallen100  
#207221 Svensk film när den är som bäst :smile:

Avatar Fallback

Re: Filmen "Motorsågen".

axwell  
#207239 Sänds i SVT-24 kl 20 för den som inte redan sett den SVT-play, eller ändå vill se den.

Avatar Fallback

Re: Filmen "Motorsågen".

Bergsmannen  
#207241 Bäst ni passar er för bolagets nya motorsåg. Den nya lätta modellen bara 15kg. :grin:

Avatar Fallback

Re: Filmen "Motorsågen".

M-F  
#207246
bmbamse skrev:Måste dela med mig av en anekdot som farsan berättade för mig om hur det kunde vara under motorsågens barndom. Farsan var en otrolig hjärna när det gällde att hålla koll på släktförhållanden, roliga och/eller konstiga händelser, etc från förr. Tyvärr gick nog en hel historieskatt förlorad när han dog, och jag ångrar ofta att jag inte var så framsynt att jag satte mig ned med honom å skrev ner det som gick att rädda, eller åtminstone lät honom läsa in på band. -Vissa saker han berättade mins jag fortfarande, däremot minns jag ej namn på den det gällde eller märke/modell på sågen....

Hursom helst, det handlar en av de som var tidigast med att skaffa motorsåg här Bjursås med omnejd. Om jag inte förvanskar historien helt så bodde den här huggaren inte längre bort från den här drivningen än att han kunde sova hemma i sin egen säng, å ta sparken till och från skogen varje dag. Tydligen var sågen tämligen svårstartad i kyla, å lade den av någon gång under dagen så var risken stor att förtjänsten uteblev för resten av den dagen... Därför lade sig gubben till med att ta in sågen i köket varje kväll och göra i ordning den för nästa dag. När så morgonen kommit (tänk er riktig svinotta nu), frukosten var förtärd massäcken packad, så var det bara att dra igång sågen.

-Inne i köket! :shock:

Därefter bar han ut den och placerade den i en specialbyggd låda för ändamålet på sparken och så bar det iväg till skogs. Med sågen puttrande på tomgång hela vägen. :lol:
Det här systemet visade sig fungera förträffligt, eftersom det upprepades under flera veckors tid.

Dock vid ett tillfälle under den här drivningen lär sågen ha lagt av när han skulle till att sätta svärdet i första trädet för dagen, och då var det bara att lasta den i sparklådan och fara hem och försöka få den varm nog att starta igen...



:lol: :lol:
Min far berättade en liknande historia om när min farfar och hans bror köpte första motorsågen.När de fick hem sågen tog de in den i huset och läste instruktionsboken hur man skulle starta den!Min Farfar läste högt instruktionerna och hans bror startade sågen!Min far sa att han minns ännu hur farmor skrek och svor när sågen startade och rummet fylldes av ett rökmoln! =))

Sen så har han berättat får mig att det var inte ovanligt att kedjan brast 2-3 ggr dagligen.Dom hade alltid med sig nitar i skogen och högg fast en yxa i en stubbe och nitade på den.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).