Skogsvagn (Huggarvagnar)

Vilken huggarvagn att köpa..

7 inlägg 4879 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Vilken huggarvagn att köpa..

Södergård  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#206336 Har begärt in ngr offerter på 10-11tons huggarvagn från ngr stycken. Alla med dubbelram för flakmontering.
Alla har ungefärlig samma trustning kranlängd 6,5 alt 6,6m & 6,8, elspakar etc förutom Wiemers kran som är 7.2m
Offerterna är från
Vreten,multiforrest, palms & weimer.
Dock så skiljer det ungerfär 93 000:- mellan billigast & dyrast.
Kan väl skriva priset på vagnarna om de är ngn intresserad.

Weimer är ju billigast, har dock inte begärt ngt inbytespris från dom men det är endast palms vagn som är billigare om man räknar inbytespriset dock endast 13000:-
Nu är väl kanske inte priset de avgörande utan att vagnen får gärna kosta lite mer bara den håller.
Det lutar ju dock åt weimer, har handlat av dom förut & de verkar ju kunna sin sak. frågan är bara om vagnen är lika bra som de andra som är dyrare



   TS
FTG
Avatar Fallback

Re: Vilken huggarvagn att köpa..

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#206625 Tycker det är konstigt att Weimer är billigast,eller har dom lagt tillverkningen utomlands de med?

Avatar Fallback

Re: Vilken huggarvagn att köpa..

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#206630 På Närkes Traktorcenter såg jag idag (igår) en rätt stor Nokka med rulldrift för ordinarie 260´ nu mässpris 159´. Det tyckte jag var väldigt prisvärt. (obs endast en vagn)
Hindersmässan pågår t.o.m fredag hos maskinhandlarna.

Måste ha vart den högra i tabellen:
http://www.agco.se/?p=30779&m=42

Hos Värmdal & Traktorservice (likaledes Kumla) stod en Vreten 1200FW för 199´mässpris, men den kranen såg bra klumpig ut i jämförelse. Även där har jag för mig att ordinarie var 260´.

Avatar Fallback

Re: Vilken huggarvagn att köpa..

Södergård  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#206642 Kan säga att weimers elspakar ergo var drygt halva priset mot de andra.
Vi funderade på en driven vagn men mycket trädgårdskörnig samt mycket i städerna gjorde de vagnarna för breda tyckte vi.
Vet inte var weimer gör sina vagnar längre men frågan är hur de håller.

   TS
Avatar Fallback

Re: Vilken huggarvagn att köpa..

stektlök  
#206958 Tjena Södergård !

Glöm inte att det är din marknad, var stenhård, pruta och låt dom komma med ett förslag och sedan går du till nästa handlare och ber dom komma med ett bättre ! Och sedan kör du samma runda igen!! Jag tycker även du ska försöka plocka på så mycket "godis" som du kan få dom till !!

Fortsätt uppdatera och gärna lite mer exakt om vad för utrustning du vill ha på och exakt strl och kranlängd och spakar o priser :grin: Det är vi mot dom :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Vilken huggarvagn att köpa..

vetinte  
#206959
Södergård skrev:
Vet inte var weimer gör sina vagnar längre men frågan är hur de håller.


Dåm görs i Estland. Farmars fabrik ligger nästan granne med dom :grin:

Avatar Fallback

Re: Vilken huggarvagn att köpa..

OlaE  
#206990
Södergård skrev:Kan säga att weimers elspakar ergo var drygt halva priset mot de andra.
Vi funderade på en driven vagn men mycket trädgårdskörnig samt mycket i städerna gjorde de vagnarna för breda tyckte vi.
Vet inte var weimer gör sina vagnar längre men frågan är hur de håller.


En sak att tänka på är att drivna vagnar kan backa snävare i svängar med driften inlagd än du kan med en odriven vagn.
Det märker jag varje gång jag backar utan driften inlagd.
Vagnen drar sig själv runt.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).