Traktorer och processorer

Eftermontera twintrac eller likvärdigt..

129 inlägg 67379 visningar 23 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Eftermontera twintrac eller likvärdigt..

molnia  
#133140
gnisten83 skrev:Tanken du hade med en 3 vägselbrytare är inte fel.
Så jag lekte lite med tanken att sätta en växelventil av kultyp(Weimers) före cylindern och sen mata den från ett dubbelverkande motorslid med 2 olika strypningar.
Växelventilen gör att du kan mata på flöde från antingen de ena eller de andra porten och på de viset få olika lägen.
Motorslidet är öppet mot retur så så fort slidet går tillbaka till centrum så blir kolvet trycklös men de fodrar nog fjäderretur iaf.
Mycket svammel eller?


hm jag hängde med hur du tänker med dubbelverkande motorslid trotts att hydraulik inte är min starka sida. låter som en bra ide med 2 olika lägen med olika strypning och fjäderretur på trycklöst.

Gäddviken skrev:En ide : som alternativ spec. vid lastarkörning sätt en brytare så att bromsljuset aktiverar kopplingen då kopplar man samtidigt som man bromsar

vad simpel lösning för att få automatisk koppling, gäller bara att cylindern ska veta med vilken hastighet den ska gå i retur? hm.....
kom på att vi har någon agrodata eller vad det heter i våran valmet 705. Den har ju en magnet i fälgen och givare på bakaxeln för att kunna räkna ut hastigheten man kör i. Om den skulle kunna bestämma hur man ska koppla. dvs över en viss hastighet på ska man lägga i en högre växel och då ska kopplingen gå lite snabbare på retur.
men hur har roquet löst det med smyga på första växel och inte på högre växlar?

Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Eftermontera twintrac eller likvärdigt..

Gäddviken  
#133194 Ja dom måste ha en hastigskännare eller varvtal,ska kolla vad Valtra har. Visserligen använder jag Hi - shiften på landsväg , men har dock mest andvändning av den vid föflyttningar vid avlägg o i skogen om terrängen tillåter .
Får du ihop ngt som funkar från stillastånde räcker det långt ,själv skulle jag satsa mer på "bakbroms"
Själv ska jag se om jag kan aktivera Hi-shifte med bromsljuset skulle passa bra till snökörningen.
Bakbroms: Vet ngn hur en skyttelventil fungerar?

Avatar Fallback

Re: Eftermontera twintrac eller likvärdigt..

Valfridsson  
#205875 Den här tråden måste återupplivas!!!!!

Jag har funderat på det här mycket, dock så lämpar sig inte våran nuvarande traktor till att bygga om men vi sålde en för att, om vi hittar nån lämplig till vettigt pris, byta upp oss, troligen till en valmet x05.

Jag har i alla fall tänkt mig att lösa det såhär: pedalerna med vajerlänkage till befintliga pedaler och ett avlångt hål så pedalerna bak påverkar fram men pedalerna fram påverkar inte bak, mest så att man inget kan ramla ner bak och blockera pedalerna om man kör efter väg och skulle behöva bromsa eller frikoppla.
Styrningen har jag dock inte en helt färdig tanke på, mest på grund av okunskap av funktionen, men jag tänker mig i alla fall att den ska styras med en spak i armstödet som påverkar en elektrisk hydraulventil som sitter paralelt med orbitrolen, alltså två sätt att styra samma funktion.
Men då till det jag är osäker på: Funkar det att bara sätta elventilen parallelt med orbitrolen och en t-koppling på slangarna till styrkolven eller måste man göra på nått annat sätt? Och kan det andra sättet vara att sätta en 6/2 ventil (som det sitter till exempelvis 3:e funktion på en frontlastare) istället för t-kopplingarna bakvägen så man får två spakar till en funktion istället för som vanligt en spak till två funktioner!? Fördelen med om det funkar är att man inte kan ha spaken aktiverad om man kör med ratten efter väg och med en elvippa med spärr till den ventilen så blir olycksrisken 0!
Växlingen har jag inte riktigt löst än men jag funderar på nått sorts vajer länkage där också.

Vad tror ni funkar mina tankar i praktiken eller blir det bara pannkaka av alltihop?

Det ska väl dessutom tilläggas att vi har 6 ha skog och brukar ungefär 20ha åker så det är nog ingen ombyggnad man kommer kunna räkna hem men det vore bara roligt att få göra verklighet av en idé och se om den lyckas.

Användarvisningsbild

Re: Eftermontera twintrac eller likvärdigt..

jonathanA  
#205958 Gnisten83 har byggt om styrningen på sin 805a så han vet!

Avatar Fallback

Re: Eftermontera twintrac eller likvärdigt..

erik__j  
#205963 Jag hade en Valmet 8400, bonden som hade haft den hade byggt omden till twintrack.
Bromsen var kopplad på vanliga bromsen styrningen var med en joystick (från en Amiga dator)
i knappen på joysticken var kopplingen dragen. Ångrar i dag att jag inte hade den kvar

Användarvisningsbild

Re: Eftermontera twintrac eller likvärdigt..

molnia  
#205964 vet du något om hur det var konstruerat? du har inga bilder va?

Användarvisningsbild

Re: Eftermontera twintrac eller likvärdigt..

molnia  
#205968
molnia skrev:hm men om man har en elbrytare med tre lägen:
nr 1 kopplingscylindern är opåverkad
nr 2 Kopplingssylinddern gör snabb rörelse för lägga i nästa växel dvs saknar strypningen
nr 3 kopplingscylindern gör en långsam rörelse för strypningen finns på retur. När man ska starta på 1:a växeln.
elbrytaren ska fjädra tillbaka till läge 1 när man släpper brytaren.


om man är ute efter en twintrac för att köra i skogen så kan man kanske klara sig utan att kunna växla mellan växlar på högväxel. för i skogen så kör man ju mest på lågväxlarna eller?
dvs att bara ha ett läge för returen på kopplingen.
OM man vill göra knappkoppling som utnyttjas även vid vägtransport, då behövs 2 lägen.
eller tänker jag fel?

Avatar Fallback

Re: Eftermontera twintrac eller likvärdigt..

erik__j  
#206021 Vet inte vem som byggde men jag köpte traktorn nere i Skåne .
Inga kort har jag heller. Jag var så arg på traktorn för att motorplåtarna lossnade och däcket tog tag i det. Vilket resulterade i att plåten kom in i framrutan. Hände två ggr
Traktorn går i Finland nu.

Avatar Fallback

Re: Eftermontera twintrac eller likvärdigt..

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#206521 Jag tog den enkla vägen o satte en dubbelverkande ventil med serienippel före obitrolen, ganska lätt och hyvsat med plats att få dit på x05, vippa i armstödet men de måste finnas en avstängning på elen när du kör med ratten på väg annars kan du få fullt rattutslag på ett ögonblick om du kommer åt vippan.
Dessutom måste de till en borradapter med med borrning på typ 1-1,5mm för att du ska få sansade styrutslag vid lite högre (1000 o uppåt)motorvarv

Avatar Fallback

Re: Eftermontera twintrac eller likvärdigt..

erik__j  
#206546 Tänk på CE märkningen :)

Avatar Fallback

Re: Eftermontera twintrac eller likvärdigt..

Valfridsson  
#206555
gnisten83 skrev:Jag tog den enkla vägen o satte en dubbelverkande ventil med serienippel före obitrolen, ganska lätt och hyvsat med plats att få dit på x05, vippa i armstödet men de måste finnas en avstängning på elen när du kör med ratten på väg annars kan du få fullt rattutslag på ett ögonblick om du kommer åt vippan.
Dessutom måste de till en borradapter med med borrning på typ 1-1,5mm för att du ska få sansade styrutslag vid lite högre (1000 o uppåt)motorvarv


Med "före orbitrolen" vad menar du då? Jag tämker att serienippeln borde sitta mellan styrkolven och orbitrolen men då det står före orbitrolen så tänker jag att den sitter mellan pumpen och orbitrolen. För mig känns det helkonstigt men jag har iofs inte så stor koll på hur orbitroler fungerar. Så om så är fallet förklara gärna.

Avatar Fallback

Re: Eftermontera twintrac eller likvärdigt..

Valfridsson  
#206570
molnia skrev:
molnia skrev:hm men om man har en elbrytare med tre lägen:
nr 1 kopplingscylindern är opåverkad
nr 2 Kopplingssylinddern gör snabb rörelse för lägga i nästa växel dvs saknar strypningen
nr 3 kopplingscylindern gör en långsam rörelse för strypningen finns på retur. När man ska starta på 1:a växeln.
elbrytaren ska fjädra tillbaka till läge 1 när man släpper brytaren.


om man är ute efter en twintrac för att köra i skogen så kan man kanske klara sig utan att kunna växla mellan växlar på högväxel. för i skogen så kör man ju mest på lågväxlarna eller?
dvs att bara ha ett läge för returen på kopplingen.
OM man vill göra knappkoppling som utnyttjas även vid vägtransport, då behövs 2 lägen.
eller tänker jag fel?


Grannen har en A75 med knappkoppling och jag har inte kommit överens med den, efter vägen så funkar det kanon bra och likaså på mellan växlarna då man kör inom gården men ska man "ta igång" på högväxlarna så rycker den nått väldigt vilket gör att det inte funkar nått bra att köra lastaren tillsammans med knappkopplingen och dessutom så tycker jag det är svårt att smygköra med. Så därför gillar jag en pedal bättre och tänker att det borde gå enklare att få den att fungera bra då.
Tanken jag har, om traktorn blir verklighet nån gång i framtiden är att ha en frontslåtter kross bak vilket borde bli en smidig maskin men då blir det fler växlingar vilket gör att man vill ha åtminstone h-l-r spaken hyfsat lättillgängligt men vi får väl se om först och främst traktorn blir verklighet om inte annat är det ju roligt att fundera!

Avatar Fallback

Re: Eftermontera twintrac eller likvärdigt..

Gäddviken  
#206646 Så är det Valfridsson! Jag har en A75 och det är som du beskriver , men Hi-shift är inte en kopplingsfri fram-o-back med twintrack, utan en kopplingshjälp i kombination till pedalen. Många höfter har slitits ut under åren på tungtrampade kopplingar.
På låga växlar när man gripar och sitter bakåt för små förflyttningar funkar det fint, men då fattas ju "Bromsen då" som vår vän Gnisten är mycket medveten om.

Avatar Fallback

Re: Eftermontera twintrac eller likvärdigt..

OlaE  
#206669 Knappkoppling i kombination med turbinkoppling måste ju vara smidigt, eftersom turbinkopplingen tar upp alla ryck och låter dig smyga igång ändå?

Men en körpedal hade varit fint, såsom på en skotare. :)

När man trycker ner pedalen släpper bromsen och man kan börja rulla. När man släpper pedalen kopplar och bromsar traktorn, fortfarande vid ett visst varvtal.

Finns inte det på nyare Valtror, som tillval?

Avatar Fallback

Re: Eftermontera twintrac eller likvärdigt..

Valfridsson  
#206693
Gäddviken skrev:Så är det Valfridsson! Jag har en A75 och det är som du beskriver , men Hi-shift är inte en kopplingsfri fram-o-back med twintrack, utan en kopplingshjälp i kombination till pedalen. Många höfter har slitits ut under åren på tungtrampade kopplingar.
På låga växlar när man gripar och sitter bakåt för små förflyttningar funkar det fint, men då fattas ju "Bromsen då" som vår vän Gnisten är mycket medveten om.


Jo det är sant, den ska väl inte ersätta helt utan bara kompletera och minimera antalet frikopplingar med foten. Broms ska jag ha om det blir nått bygge.

OlaE skrev:Knappkoppling i kombination med turbinkoppling måste ju vara smidigt, eftersom turbinkopplingen tar upp alla ryck och låter dig smyga igång ändå?

Men en körpedal hade varit fint, såsom på en skotare. :)

När man trycker ner pedalen släpper bromsen och man kan börja rulla. När man släpper pedalen kopplar och bromsar traktorn, fortfarande vid ett visst varvtal.

Finns inte det på nyare Valtror, som tillval?


Jag tror dock fortfarande att det är enklast att sätta en pedal bak med en vajer fram både på bromsen och kopplingen. Jag tänker att det blir både billigare och enklare att få till en sån konstruktion.

Jo det har dom, direct eller versu nån av modellerna har det om jag inte minns fel, jag vet dock inte om det finns i kombination med twin trac.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).