Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Större stödbensplatta?

34 inlägg 11399 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Större stödbensplatta?

vetinte  
#206254 Skulle kanske gå att göra lösa. Ty sånna man hadde till sidostödet på mc.
Eller som mobilkranar har.
En lös platta som man sätter dit vi behov.

Användarvisningsbild

Re: Större stödbensplatta?

bmbamse  
#206309 När jag, en kort period för flera år sen, körde timmerbil hade vi alltid en bil-fälg hängande bak på lastbilen.

Var det mjukt i vägkanten där man skulle lasta så kastade man dit fälgen där benet skulle hamna å så körde man ner stödbenen. De kranarna tog ju ledigt ett ton per griptag så det hände emellanåt att man fick ta fram skyffeln å gräva upp fälgen när man lastat klart :smile: men för det mesta funkade det som det skulle... :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Större stödbensplatta?

stektlök  
#206353 Ja lastbilskranarna är juh grymt starka! En sådan skulle man ha på vagnen 8)

   TS
Avatar Fallback

Re: Större stödbensplatta?

andan  
#206386
stektlök skrev:Torsten.... det är så jag tänker att jag ska kunna sätta dit dom smidigt och ta bort dom.
Uvskogen... jag vill undvika svetsningen men hur mycket större du gjorde ?
Obantteg.... precis som du säger med vagnstyrning men jag gillar inte att man förlorar ca 1, 5 m (som mest) motsatt mot när man lägger ut styrning fullt åt där man lastar.

Ps. Har ingen vändbar stol (hytt ej skoganpassad). Jag vil svetsa en plattform att sätta på dragbalk eller vad det heter och köra kran därifrån, vill även göra fällbar stege åt vart håll. Samt stag till ventilpaket. Typ allt i ett. Kanske startar en nytråd om ssådant projekt så man kan få lite tips, bilder å sånt på andras grejer.

Mvh


Så här hade jag det innan på vagnen, nu när processor är inhandlad så blev det körning från hytten istället (behovet av kranens vinsch bl.a har minskat).
MVH
/
Andan

Avatar Fallback

Re: Större stödbensplatta?

axwell  
#206407
bmbamse skrev:Var det mjukt i vägkanten där man skulle lasta så kastade man dit fälgen där benet skulle hamna å så körde man ner stödbenen. De kranarna tog ju ledigt ett ton per griptag så det hände emellanåt att man fick ta fram skyffeln å gräva upp fälgen när man lastat klart :smile: men för det mesta funkade det som det skulle... :mrgreen:


Upp/nedvänd 15" Volvofälg(?) hade jag senast i höstas under grävagg. stödben, fungerar rätt så bra på vattensjuka marker.

Tyvärr halkar man omkring lite lättare, stora släggan för att få loss dom sen uppdraget var klart.

Avatar Fallback

Re: Större stödbensplatta?

stektlök  
#206444 Tjena Andan tack för kortet. Jag tar till mig och funderar vidare :)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Större stödbensplatta?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#206447 Inte dum ide alls, ett bra trappsteg upp från båda sidor så blir det effektivt.

Användarvisningsbild

Re: Större stödbensplatta?

ananders  
#206456 En granne till mig hade också ventilpaketet utanför. Han hade en gammal gjutjärnssits som han gjorde ett fäste till och satte det i toppstångsfästet så han kunde sitta.

Avatar Fallback

Re: Större stödbensplatta?

vedförsäljan  
#206463 Jag har mitt ventilpaket ute
Smidigt om man kopplar ofta som jag gör
I med två slangar och sprint sen köra

Avatar Fallback

Re: Större stödbensplatta?

stektlök  
#206491 Det är lite så jag tänker också ... koppla ofta, smidigt att inte flytta paket !Att minhytt inte lämpar sig för körning bakvänt.

Slurfi... poäng där med stegen upp från var sida, det ska juh vara smidigt och bekvämt och utan risk att halka eller nått.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Större stödbensplatta?

vetinte  
#206592 en blandning kanske.
En gamal traktorsits o stege på bägge sidor :wink:
Det ska jag ta med mig.

Användarvisningsbild

Re: Större stödbensplatta?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#206594 När kommer de första trådlösa spakarna på gårdsmaskiner?
Vore ju guld att kunna välja var man vill vara när man ska köra kran och winch.

Användarvisningsbild

Re: Större stödbensplatta?

vetinte  
#206601 hmmm du ligger alltid med inovssjonr :)

Användarvisningsbild

Re: Större stödbensplatta?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#206609 Jo och om jag bara fick en tusendel gjort så hade jag vart rik.

Användarvisningsbild

Re: Större stödbensplatta?

vetinte  
#206612 HAHA :)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).