Skogsmiljö och Trädlära

Vad är en Blandskog?

47 inlägg 37353 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Vad är en Blandskog?

towes  
#206304 Tar upp frågan då det i skog- och miljödebatter ofta förekommer begrepp som monokulturer och trädplantager.
Nyligen publicerades från bl.a. Future Forests att sveriges produktiva skogar endast består av 7,5% blandskog, resterande tolkar nog flertalet följdaktligen vara s.k. monokulturer bestående av nästan enbart ett trädslag. Således skulle det motsvara 92,5% av landets produktiva skogar. Lät väl mycket tyckte jag, som ser ganska mycket skog emellanåt.
(Länk: http://www.slu.se/sv/om-slu/fristaende- ... mojlighet/ )

Nu finns ett förtydligande. I pressmeddelandet ovan avses blandskog mellan barr och löv, vilket gör saken mycket annorlunda. Det första påståendet är alltså direkt felaktigt eftersom det inte framgick vad man egentligen menade. Tyvärr framgick inte detta i det första meddelandet, vilket gör att några antagligen fått en mycket skev bild.

Det finns olika definitioner av vad en blandskog är, beroende på hur stor del som är ett annat trädslag än det dominerande trädslaget.

- Enligt riksskogstaxeringen anses det vara blandskog om det dominerande trädslaget har mindre än 65% av andelen volym i beståndet. I så fall finns 27% blandskog i landets produktiva skogar.

- En annan definition som påvisar s.k. monokulturer skulle kunna vara att minst 95% av volymen är ett trädslag. I så fall har vi 71% blandskog och 29% monokulturer i landet.

(Länk till sida ang definitioner: http://www.slu.se/sv/om-slu/fristaende- ... nspecified )

Värt att känna till när skogsdebattens vågor går höga och påståenden om skogens tillstånd baseras på statistik. Inte sällan hänvisas till statistik utan att för den skull berätta vilken definition man har grundat ett statistiskt påstående på.



   TS
Avatar Fallback

Re: Vad är en Blandskog?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#206318 Jag undrar när jordbrukets monokulturer skall behandlas? Det är ju alltid mycket bättre att blanda tex havre och potatis, då får man en friskare åker. ;)

Avatar Fallback

Re: Vad är en Blandskog?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#206339 Det sistnämnda kallas för permakultur. Det har också sina förespråkare. :ugeek:

Avatar Fallback

Re: Vad är en Blandskog?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#206341 Oj, det var värst. Det finns alla sorter... ;)

Avatar Fallback

Re: Vad är en Blandskog?

Tosca  
#206457 Fast havren blir inte långlivad när man kupar potatisen, så lite olämpliga kombinationer finns ju.
Ärtor och havre går bättre, havren stödjer ärtorna och ärtorna binder luftkväve som göder havren.

Avatar Fallback

Re: Vad är en Blandskog?

Blivande snickare  
#206467 Hur ser tröskningen ut då? :???:

Avatar Fallback

Re: Vad är en Blandskog?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#206471 En äkta permakulturare repar av havrekärnorna för hand. Sen maler han dem mellan stenar och kokar sin skrämjölsgröt. Nästa dag tar han upp ett potatisstånd.

Havre/ ärtblandning odlas av riktiga bönder men då buntas allt i samma plastbal.

Avatar Fallback

Re: Vad är en Blandskog?

Blivande snickare  
#206472 :lol:
Prisrea! Havre bröd med inslag av ärtor! 8)

Avatar Fallback

Re: Vad är en Blandskog?

Tosca  
#206482
Blivande snickare skrev:Hur ser tröskningen ut då? :???:

Både ärtor och havre i samma tröskning.
Man skiljer ut dem i rensverket istället.
Finns iaf en del ekologiska odlare som gör så.

Avatar Fallback

Re: Vad är en Blandskog?

Blivande snickare  
#206490 Intressant :geek:

Avatar Fallback

Re: Vad är en Blandskog?

Skogsforskare  
#217477 Man måste skilja på monokultur och trädslagsrena bestånd.

Ledet "kultur" talar om att beståndet är planterat eller sått, alltså skogsodling till skillnad från naturlig föryngring. En monokultur är alltså ett bestånd där man bara planterat ett trädslag, inget annat. Det är alltså fortfarande en monokultur även om det sen kommer in naturlig föryngring av andra trädslag.

Ett trädslagsrent bestånd är ett bestånd där det i princip bara finns ett trädslag, och såna finns naturligt, exv tallhedar i Norrbotten och granskogar längs fjällkedjan. Men eftersom de uppkommit naturligt så är det inga kulturer och därmed inte heller monokulturer.

När det gäller blandskog brukar man ofta använda begreppet "barrblandskog" för att förtydliga att det i stort sett bara är blandning av tall och gran.

Avatar Fallback

Re: Vad är en Blandskog?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#217486 Om man markbereder en tallhed med sikte på att få ett självföryngrat tallbestånd och sedan röjer bort allt annat så är det fortfarande ingen monokultur så länge det faktiskt är självsått?

Avatar Fallback

Re: Vad är en Blandskog?

Skogsforskare  
#217488 Helt rätt. Det är ingen "kultur" eftersom det är självföryngrat.

Dessutom, på en tallhed behöver man normalt inte markbereda för att få upp en självföryngring. Allt som behövs är att man lämnar några få fröträd och sen tar bort dessa så fort föryngringen är på plats.

Avatar Fallback

Re: Vad är en Blandskog?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#217508 På mina marker blir det "ljunghed" om man inte rotar i det.

Användarvisningsbild

Re: Vad är en Blandskog?

towes  
#217517
Skogsforskare skrev:Ledet "kultur" talar om att beståndet är planterat eller sått, alltså skogsodling till skillnad från naturlig föryngring. En monokultur är alltså ett bestånd där man bara planterat ett trädslag, inget annat. Det är alltså fortfarande en monokultur även om det sen kommer in naturlig föryngring av andra trädslag.

Ett trädslagsrent bestånd är ett bestånd där det i princip bara finns ett trädslag, och såna finns naturligt, exv tallhedar i Norrbotten och granskogar längs fjällkedjan. Men eftersom de uppkommit naturligt så är det inga kulturer och därmed inte heller monokulturer.

Intressant att bringa ytterligare reda i begrepp och definitioner, tack för detta.

Följdfrågor:
1) Monokultur är som jag ser det en delmängd av trädslagsrent, korrekt? Jag menar nämligen att trädslagsrent innefattar allt, planterat som självföryngrat, medan monokultur är den del av det trädslagsrena som är planterat.

2) Finns det andra definitioner som är värda att känna till? T.ex. plantering av lärk och björk i varannan rad. Enligt definitionen en "kultur", men jag vet inget bättre begrepp än blandskog. I sociala sammanhang kallas motsvarande "mångkultur" men jag har aldrig hört detta nämnas i skogliga sammanhang.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).