Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Större stödbensplatta?

34 inlägg 11381 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Större stödbensplatta?

stektlök  
#206120 Hej ! Är det någon som testat göra och monterat på sådana ? Tjälen har inte fått fäste och en fegis
som jag kör alltid med stödben vid lastning. Är dessutom ny i leken å vill undvika alla möjliga risker!

Bifoga gärna bild om ni har.



   TS
Användarvisningsbild

Re: Större stödbensplatta?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#206141 Jag har åxå tänkt göra dem större, i mossan åker de bara ner.

Avatar Fallback

Re: Större stödbensplatta?

rikard_e  
#206147 Vad har du för vagn?

Tycker att min på patun är rätt stora, inte vart med att dom åkt ner än iaf.


IMG_1074.JPG

Avatar Fallback

Re: Större stödbensplatta?

stektlök  
#206164 Tjena rickard. Jag har en movi 1250 med 400 kran å som slurfi säger dom sjunker. Tycker även du har större strl.... och som mitt fruntimmer säger : - den som säger att inte strl har betydelse har antagligen en pojkvän med extremt liten !! Dina ser lite rektangulära ut !?? Jag tippar på att mina är 20 x 20 och jag funderar på att hänga på plattor som e 40 x 40 alltså 4ggr större yta. Måste komma på smart sätt att hänga dit dom. Vad tror ni om vad för tjocklek på plåtarna ??

Mvh stektlök

   TS
Användarvisningsbild

Re: Större stödbensplatta?

molnia  
#206166 det är bara en tidsfråga för dig Rikard_e, vår Patus stödben har försvunnit ner många gånger

Avatar Fallback

Re: Större stödbensplatta?

rikard_e  
#206171
molnia skrev:det är bara en tidsfråga för dig Rikard_e, vår Patus stödben har försvunnit ner många gånger


Du har aldrig varit i södra delen av västergötland va? :grin:

Avatar Fallback

Re: Större stödbensplatta?

rikard_e  
#206174
stektlök skrev:Tjena rickard. Jag har en movi 1250 med 400 kran å som slurfi säger dom sjunker. Tycker även du har större strl.... och som mitt fruntimmer säger : - den som säger att inte strl har betydelse har antagligen en pojkvän med extremt liten !! Dina ser lite rektangulära ut !?? Jag tippar på att mina är 20 x 20 och jag funderar på att hänga på plattor som e 40 x 40 alltså 4ggr större yta. Måste komma på smart sätt att hänga dit dom. Vad tror ni om vad för tjocklek på plåtarna ??

Mvh stektlök


Jodå dom är rektangulära!
Bara dom inte blir för stora, så dom är ivägen.
Iofs har du rätt mycket större kran än mig så det lär behövas mera stöd.


5 mm räcker gott tror jag

Avatar Fallback

Re: Större stödbensplatta?

Robertberg  
#206209 Det kanske går att ändra körsätt där det är mjukt?
Endel har ju inte ens några stödben på sin vagn..

Avatar Fallback

Re: Större stödbensplatta?

stektlök  
#206216 Japp obanteg det försöker jag göra. Tar mindre tag. Släpar intill det innan lyft. Ibland kapar jag en liten stock och lägger under. Kom gärna med fler förslag...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Större stödbensplatta?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#206221 Gjorde det på min lilla vagn till ATVn (en xyz) med lavettstödben. Blev väldigt mycket bättre, inte minst vältningsrisken på grund av sjunkande ben...

Avatar Fallback

Re: Större stödbensplatta?

torsten83  
#206227 Kan man inte göra ungefär såna avtagbara plattor som man har på större kranbilar å mobilkranar. man håller de på plats med en sprint å e ju lätt att plocka av.

Användarvisningsbild

Re: Större stödbensplatta?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#206231 Jo det hade varit smart om jag gjort, ibland är de för stora och i vägen. Jag svetsade....

Avatar Fallback

Re: Större stödbensplatta?

Robertberg  
#206240
stektlök skrev:Japp obanteg det försöker jag göra. Tar mindre tag. Släpar intill det innan lyft. Ibland kapar jag en liten stock och lägger under. Kom gärna med fler förslag...


Jaa det är väl det knepen som finns, samt att vrida över ramstyrningen åt motsatt håll man har gripen på.
Jag brukar kolla mer på hjulen än på gripen när jag märker att det börjar vingla.

Användarvisningsbild

Re: Större stödbensplatta?

molnia  
#206246
rikard_e skrev:
molnia skrev:det är bara en tidsfråga för dig Rikard_e, vår Patus stödben har försvunnit ner många gånger


Du har aldrig varit i södra delen av västergötland va? :grin:


jag har varit där. :wink:

Avatar Fallback

Re: Större stödbensplatta?

stektlök  
#206248 Torsten.... det är så jag tänker att jag ska kunna sätta dit dom smidigt och ta bort dom.
Uvskogen... jag vill undvika svetsningen men hur mycket större du gjorde ?
Obantteg.... precis som du säger med vagnstyrning men jag gillar inte att man förlorar ca 1, 5 m (som mest) motsatt mot när man lägger ut styrning fullt åt där man lastar.

Ps. Har ingen vändbar stol (hytt ej skoganpassad). Jag vil svetsa en plattform att sätta på dragbalk eller vad det heter och köra kran därifrån, vill även göra fällbar stege åt vart håll. Samt stag till ventilpaket. Typ allt i ett. Kanske startar en nytråd om ssådant projekt så man kan få lite tips, bilder å sånt på andras grejer.

Mvh

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).