Gallring

Min stora skräck, allergisk mot gallring

19 inlägg 21278 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Min stora skräck, allergisk mot gallring

Primator  
#206123 För 3 år sedan köpte vi ett ställe med ca 3,5 hektar skog. Inte visste jag att det var så kul att fälla träd då jag hela mitt liv varit stadsbo! Om tiden hade räckt så skulle jag förmodligen vara i skogen till mörket faller :) Men nu har jag till min stora skräck märkt att jag är allergisk mot att fälla träd. Dagen efter blossar hela ansiktet upp, blir flammigt och jag får röda utslag runt ögonen. Det tar ca en vecka innan det försvinner men då är det ju dags igen att ge sig ut i skogen....

Är det någon mer som har detta problemet? Hur gör ni för att bli av med det? Tilläggas kan att jag är björkallergiker men trodde det var mot pollen och jag äter kestine några dagar innan jag ska ut..

Vill verkligen inte sluta fälla träd.....



   TS
Malwa
Avatar Fallback

Re: Min stora skräck, allergisk mot gallring

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#206125 Vilka trädslag har du gallrat, samma eller olika? Pröva något annat kanske?

Eller är det avgaserna från sågen, vad kör du på för bränsle?

PS: Visst är det kul att fälla träd? :grin: DS.

Avatar Fallback

Re: Min stora skräck, allergisk mot gallring

Primator  
#206126 När jag gallrar asp och björk blir det värst tror jag, svårt att säga eftersom jag nyss kom på detta.

Jag kör på aspen, enbart.(nu blir jag osäker på om det är aspen, lämnar in 25L dunken på lantbrukservice och antar att den blir fylld med aspen?)

Ja är underbart att fälla träd och snart ska det kapas och klyvas;)
Senast redigerad av Primator tis 22 jan 2013, 13:30, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Avatar Fallback

Re: Min stora skräck, allergisk mot gallring

Storken  
#206128 Har du märkt om det är nån skillnad vid olika yttertemperatur, t ex -5 jämfört med +10 ?

Avatar Fallback

Re: Min stora skräck, allergisk mot gallring

Primator  
#206129 Det känns som att det blir värre ju kallare det är. Hade inga större bekymmer i höstas men då var det mest gran. Ska det ha någon betydelse?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Min stora skräck, allergisk mot gallring

Sibiria  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#206131 Antar att du använder veetabilisk kedjeolja. Byt till mineral och prova också på att köra på vanlig hemblandad bensin. Är det inte träden som gör det borde problemen försvinna om du helt byter vätskor i sågen.

Avatar Fallback

Re: Min stora skräck, allergisk mot gallring

8wdHypro500  
#206133 Det her kan likna nogon tingsom jag också plagas vid. Efter undersøkningar hos lekare, ble det konstatert allergi mot spesielt lav, men even också mose. Så jo eldre trærne er och renare luften er, jo mera lav finns på trærne. Men den allergi-reaksjonen kommer even i gallringskogen. Orsaken til allergien, skal etter lekarens och min erfarenhet nu, vara sår i huden. Om du kan hitta nogon salva som lekar sår hud, så ta på det innan du går ut skogen. Ta på salva der ljuset kommer på huden direkte, alltså i ansiktet, på hender och armarna.

Bara velmenade ord från Norge och en som tycker gallring er verdens lycka :smile:

Användarvisningsbild

Re: Min stora skräck, allergisk mot gallring

towes  
#206140 Det är en trist åkomma du har. Att sitta inne och titta på skogen som behöver göras vid är inget man vill önska sin värste ovän. Håller med vår Norske vän att skogsarbete och särskilt manuell gallring är stor lycka.

Vi har också en del allergi i familjen. Om du inte besökt läkare så rekommenderar jag det. Vissa allergier kan, i alla fall för yngre, behandlas med sprutor som ges under ca ett år. Jag är osäker på vilka det gäller, men gräs och björk är några vad jag vet. Men kruxet för dig är att hitta orsaken, vilket jag tror ett test hos doktorn kanske kan hjälpa dig med.

Är inte så läkekunnig själv, men när jag träffar någon av alla medecinare i bekantskapskretsen så ska jag försöka komma ihåg att höra efter lite mera.

Avatar Fallback

Re: Min stora skräck, allergisk mot gallring

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#206303 Det kan inte vara köldallergi?

http://www.netdoktor.se/astma-allergi/?_PageId=95208

Avatar Fallback

Re: Min stora skräck, allergisk mot gallring

zorran  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#209187
Primator skrev:För 3 år sedan köpte vi ett ställe med ca 3,5 hektar skog. Inte visste jag att det var så kul att fälla träd då jag hela mitt liv varit stadsbo! Om tiden hade räckt så skulle jag förmodligen vara i skogen till mörket faller :) Men nu har jag till min stora skräck märkt att jag är allergisk mot att fälla träd. Dagen efter blossar hela ansiktet upp, blir flammigt och jag får röda utslag runt ögonen. Det tar ca en vecka innan det försvinner men då är det ju dags igen att ge sig ut i skogen....

Är det någon mer som har detta problemet? Hur gör ni för att bli av med det? Tilläggas kan att jag är björkallergiker men trodde det var mot pollen och jag äter kestine några dagar innan jag ska ut..

Vill verkligen inte sluta fälla träd.....



satan i gatan vilken mardröm! De finns medicin mot det även akupunktur kan hjälpa.
Lider med dig och hoppas att du kan få hjälp så att du reder ut det.




zorran en som tror på virkespriserna.

Användarvisningsbild

Re: Min stora skräck, allergisk mot gallring

vetinte  
#209194 F.....N de e ju inte KLOKT! :surp:
Här har nu redan fått nåra tips.
Men jag skulle testa vanlig besin o mineralolja så kan du iaf uteslute det. Om det skulle hjälpa.
Sen tipset från 8wdHypro500 e inte dumt. Välj tex Helosansalvan. Den innehåller inte vatten som kan frysa vid köldgrader. (zinksalva kanske oxå skulle funka men de torkar ut så in i h..e).
Tvätta inte ansiktet på morgonen tex. då tvättar du bort de naturliga fettet som ska skydda huden. "bara" de kan hjälpa.
Men jag smetar oxå på helosan särskilt vid kallare väder.
Det värkar ju likna "köld skader" som man vill undvika när man e i fjällen tex. O solreflexer från snö e inte att leka med häller.
Alterativt uttorkning. O där e Aspen en bov.

Ja lite tips o tankar iaf :grin:
Testa o se för inte f....n ska du sluta med skogen när du tycker de e kull !!!!

Användarvisningsbild

Re: Min stora skräck, allergisk mot gallring

anersimyra  
#212116 Prova att byta handskar om du inte redan gjort det.

Avatar Fallback

Re: Min stora skräck, allergisk mot gallring

Hasselu  
#212558
Primator skrev:För 3 år sedan köpte vi ett ställe med ca 3,5 hektar skog. Inte visste jag att det var så kul att fälla träd då jag hela mitt liv varit stadsbo! Om tiden hade räckt så skulle jag förmodligen vara i skogen till mörket faller :) Men nu har jag till min stora skräck märkt att jag är allergisk mot att fälla träd. Dagen efter blossar hela ansiktet upp, blir flammigt och jag får röda utslag runt ögonen. Det tar ca en vecka innan det försvinner men då är det ju dags igen att ge sig ut i skogen....

Är det någon mer som har detta problemet? Hur gör ni för att bli av med det? Tilläggas kan att jag är björkallergiker men trodde det var mot pollen och jag äter kestine några dagar innan jag ska ut..

Vill verkligen inte sluta fälla träd.....
. jag hade samma problem när jag körde på miljövänliga Aspen bytte till AG och blev mycket bättre likaså mitt barnbarn sm blev uppsvullen i hela ansiktet .Fungerar nu mycket bättre vi övergång till AG

Avatar Fallback

Re: Min stora skräck, allergisk mot gallring

Hasselu  
#212560
Hasselu skrev:[quote="Primator"de]För 3 år sedan köpte vi ett ställe med ca 3,5 hektar skog. Inte visste jag att det var så kul att fälla träd då jag hela mitt liv varit stadsbo! Om tiden hade räckt så skulle jag förmodligen vara i skogen till mörket faller :) Men nu har jag till min stora skräck märkt att jag är allergisk mot att fälla träd. Dagen efter blossar hela ansiktet upp, blir flammigt och jag får röda utslag runt ögonen. Det tar ca en vecka innan det försvinner men då är det ju dags igen att ge sig ut i skogen....

Är det någon mer som har detta problemet? Hur gör ni för att bli av med det? Tilläggas kan att jag är björkallergiker men trodde det var mot pollen och jag äter kestine några dagar innan jag ska ut..

Vill verkligen inte sluta fälla träd.....[/quote]. jag hade samma problem när jag körde på miljövänliga Aspen bytte till AG och blev mycket bättre likaså mitt barnbarn sm blev uppsvullen i hela ansiktet .Fungerar nu mycket bättre vi övergång till AG[/quote][/quote]

Jag hade samm problem när jag kör

Avatar Fallback

Re: Min stora skräck, allergisk mot gallring

Hasselu  
#212577 Jag gjorde fel när jag försökte svara !för söker igen! Jag och mitt barnbarn hade samma problem när vi använde miljövänliga Aspen, kliande ögon uppsvullet ansikte m.m. Vi övergick då till AG so visade sig vara mycket bättre Prova och se vad som händer. hans l.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).