Inomgårdsmaskiner

Clas Ohlson snöslungor: Motorer?

69 inlägg 62018 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Clas Ohlson snöslungor: Motorer?

totte  
#205445 Bra det, en fungerande slunga för 800 spänn måste ju sägas vara ett klipp.

Troligtvis är det i princip samma maskin oavsett varumärket, även om det görs lite olika varianter, även Bolens är väl ett varumärke som är uppköpt av samma koncern, gissar jag. Lite som Husqvarna och Jonsered, samma såg under skalet, men lite olika utformning och utrustning.

Brytbultarna brukar inte gå av i normal körning. Beror ju på förhållanden, skall man bryta igenom isiga vallar med risk för isklumpar och sånt så kan det nog bli en kostnad, liksom om det av nån anledning förekommer sten, vedträn, leksaker och annat smått och gott.

Och visst, folk "gör dom själva", dvs dom stoppar i en vanlig M8. Samtliga tre slungor jag köpt har det suttit vanlig bult. För det mesta så går det förstås bra, men en rensad snäckväxel är inget kul, antingen dyrt eller, om det är en äldre maskin, så är det slut med den för det finns inga delar.

Men det är ju en idé att göra dom själv förstås, på rätt sätt, med brottanvisning. Går i så fall lika bra att utgå från M8, skiljer bara hundradelar till 5/16".

Trejon
Avatar Fallback

Re: Clas Ohlson snöslungor: Motorer?

lars11  
#205451 just det, det här med grus och leksaker under nysnön... Nåväl, ser jag några M8 med lite blötare järn, säg 4.8, så kanske jag köper en näve och kopierar brottanvisningarna. borde vara på säkra sidan i så fall.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Clas Ohlson snöslungor: Motorer?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#205466 En M6 så borde det ju vara onödigt säkert?

Avatar Fallback

Re: Clas Ohlson snöslungor: Motorer?

axwell  
#205521
Slurfi skrev:En M6 så borde det ju vara onödigt säkert?


Nja, det skulle jag inte välja.
För mycket glapp även om det går att fixa till mot ytterröret med felvänd låsmutter.
Hålen blir med tiden ovala.

Användarvisningsbild

Re: Clas Ohlson snöslungor: Motorer?

totte  
#205525 Håller med axwell. Med M6 slutar dessutom det bara med att du får byta i tid och otid, när den drar igång blir det ofta med en smäll mot bulten, tack vare glappet.

Skulle nog välja samma stålkvalitet som i originalet och kopiera brottanvisningarna noggrannt. Då har du säkerhet nog och slipper byta bara för att det går tungt i blötsnö ibland.

Avatar Fallback

Re: Clas Ohlson snöslungor: Motorer?

ord bind  
#205617 jag använder Biltemas gängstång och en mutter på varje sida på min gillson 524 den är förvisso ombyggd med axialnållager på skruven, billigt och bra det är fjärde året utan haverier nu !

Användarvisningsbild

Re: Clas Ohlson snöslungor: Motorer?

totte  
#205637 Gängstång kan nog funka, den brukar vara av rätt låghållfast stål och med helgängan blir det betydligt svagare än en slät 8 mm bult.

Avatar Fallback

Re: Clas Ohlson snöslungor: Motorer?

lars11  
#205664 hmm, det kan ju vara en bra ide. kollade på websiten och den har klass 4.6, dvs mindre än hälften av 8.8 som bultarna var original. Kan ju testa om dom håller öht, kostar ju 25kr metern och kan användas till annat!!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Clas Ohlson snöslungor: Motorer?

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#206121 Riktiga brytbultar är billigt jämfört med växelhaveri.
Ta bort snön i trumman och skruvarna efter körning så det inte fryser till och är tvärstumt när du kopplar in driften nästa gång så håller nog brytpinnarna länge, eller då har du gjort vad du kunnat iaf :)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).