Traktorer och processorer

Begagnat på blocket eller från firma?

10 inlägg 7492 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Begagnat på blocket eller från firma?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#2061 Är det någon idé att prata med firmor som säljer traktorer istället för att leta på blocket? Får man bättre grejer, eller blir man bara ännu mer lurad? För dyrare verkar det vara.



   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild
Ferguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#2064 Visst är det dyrare..
Men om du är okunnig och är rädd för ett dåligt köp så kan du ju göra en deal med en riktig säljare.
Garanti och sådär.
Men om du kan dina saker så är det ju inga problem att köpa på blocket, allt är ju inte skit.
Blocketpriserna verkar dock vara lite fantasipriser när man vill sälja en grålle för 25000 eller en BM320 för 35000 :shock:

Avatar Fallback
Krille  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#2066 Priserna på blocket är generellt sett ganska höga enligt mig. Det borde gå att hitta lika bra traktor för samma pengar hos en handlare och då eventuellt få någon form av garanti eller service. Som sagts ovan, det är diesel du ska ha om du överhuvudtaget skall använda traktorn.

Avatar Fallback
Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#2067 Är är ju ett exempl på MF 135 för 37.000:- + moms

http://www.mascus.com/product_card.asp? ... re&prodid={FFC8C509-E3DD-428F-BF6E-3A0B30D17A15}

Låter inte som ett klipp direkt.

   TS
Avatar Fallback
björken  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#2069 Som med allt annat antar jag. Ska man blanda in ett affärsdrivande led till i affären så ska det också ha betalt (särskilt om de ska erbjuda garanti på en 30 år gammal maskin ;-).
Sen finns det ju säkert tillfällen då nån märkeshandlare bytt in en 15000 kronors traktor mot en ny traktor såld med fet marginal vilket kan göra handlaren villig att släppa rishögen billigt bara för att slippa se den mer.

Generellt görs nog de bästa affärerna i den prisklassen privat, men av 20 traktorer som sätts ut till försäljning kanske bara en är bra till rätt pris?
Sen om man ser en traktor som verkar bra men till för högt pris skadar det ju aldrig att höra av sig och på ett trevligt sätt lämna ett bud, kanske det inte passar just då, men om en månad kanske läget är annorlunda?


/Björken

Användarvisningsbild
Ferguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#2073 En gammal 135:a ska ligga på max 25000:- om den är i bra skick och av senare årsmodell.
50000:- för en utsliten rosthög är inget att satsa på.
Du kan få en jättefin MF550 för samma pengar, eller en fin 575 för ännu mindre!

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#2080 Såg en ford TV 15 med med 1600 lastare för 40 tusen ett par månader sen hos en handlare här.

Kommer man upp i dessa summer är utbudet rätt stort.

Ta det lungt kolla noga igenom annonser ett tag tills du tror dig ha en uppfattning, sen kan du fundera lite på vad du vill ha...

Avatar Fallback
Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#2085 Jo jag har tittat och tittat. Men det är inte lätt...

   TS
Avatar Fallback
LEL  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#2111 När jag köper bil brukar jag handla runt december-januari-februari, då är det dåligt med köpare och man brukar kunna göra en bra affär med handlarna.

Vet inte hur det är med Traktorhandlare, när de har sin sämsta period men antar att det är liknade bilhandeln.

Jag tycker också det är fantasi priser på blocket. Kolla vad de skall ha för traktorgrävare, lik för 50 000 - 80 000 + moms, helt sjukt
någon som vet vad det kostar att annonsera på Skogs & Lantbruk på blocket? .
Det kanske är billigt så folk skickar ut ett över pris och hoppas på köpare

En bil annons kostar från 90kr. och då fick jag många mail med skambud, så det verkar som det är så man skall köpa på blocket för att göra en bra affär.

http://www.blocket.se/vi/9186348.htm?ca=16_s

MF 575 4WD 1980 5000 tim, i bra skick 40000kr, den verkar vettig tycker jag

Avatar Fallback
MasseyFerguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#2114 jag jobbade hos en traktorhandlare i sommras och han sa att det var nu på sommaren som han sålde minst och priset borde då rimligen ligga lägre än t. ex på höst vår och vinter. Men en tanke är att traktor åriserna ligger mer stilla än t. ex bilpriser

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).