gnisten83 skrev:Tanken du hade med en 3 vägselbrytare är inte fel.
Så jag lekte lite med tanken att sätta en växelventil av kultyp(Weimers) före cylindern och sen mata den från ett dubbelverkande motorslid med 2 olika strypningar.
Växelventilen gör att du kan mata på flöde från antingen de ena eller de andra porten och på de viset få olika lägen.
Motorslidet är öppet mot retur så så fort slidet går tillbaka till centrum så blir kolvet trycklös men de fodrar nog fjäderretur iaf.
Mycket svammel eller?
hm jag hängde med hur du tänker med dubbelverkande motorslid trotts att hydraulik inte är min starka sida. låter som en bra ide med 2 olika lägen med olika strypning och fjäderretur på trycklöst.
Gäddviken skrev:En ide : som alternativ spec. vid lastarkörning sätt en brytare så att bromsljuset aktiverar kopplingen då kopplar man samtidigt som man bromsar
vad simpel lösning för att få automatisk koppling, gäller bara att cylindern ska veta med vilken hastighet den ska gå i retur? hm.....
kom på att vi har någon agrodata eller vad det heter i våran valmet 705. Den har ju en magnet i fälgen och givare på bakaxeln för att kunna räkna ut hastigheten man kör i. Om den skulle kunna bestämma hur man ska koppla. dvs över en viss hastighet på ska man lägga i en högre växel och då ska kopplingen gå lite snabbare på retur.
men hur har roquet löst det med smyga på första växel och inte på högre växlar?