Verkstan

Betongplatta

28 inlägg 36763 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Betongplatta

skogsbaronen  
#182387 Ska börja kolla upp priser på betong, samt ngn som man kan hyra in och fixa lutningen på golvet.. fasaden blir väggplåt, väntar på offerten

   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: Betongplatta

javlaandersson  
#205889 Kanske lite sent å nämna ngt i den här tråden, men ja kan inte hålla tyst eftersom jag jobbar dagligen med betong.

12 till 15 cm tjockt med betong blir kalas för ett garage.
Armeringsmatta i 10 mm gods, cc 200, eller hellre cc100 så håller det för stridsvagnar.
Tänk på att armeringsmattorna skall ligga ca 30-40mm under ytan på det gjutna golvet.

Vill man vara ännu säkrare på att det ska hålla, så gör en VOT runt plattan.
Dvs, runt hela plattan, så grusar man inte upp hela vägen, utan det blir som ett "dike" som går hela vägen runt.
Detta "dike" (VOT) skall ju åxå armeras då, med raka järn ( a-järn), 10-12m.
Det kommer kosta lite extra betong förstås, men plattan blir hållbarare :ugeek:


Sen ang ingjutna brunnar:
Oftast så ska brunnarna ligga lite högre än golvet, visst det skall vara fall mot brunnen, och det bara för att vattnet inte skall dra med sig grus ner i golvet, utan då stannar grus och skit runtom brunnen.....så svär inte över den som gjutit golvet, svär över konstruktören.
:lol:

Användarvisningsbild

Re: Betongplatta

machonisti  
#205894
valmet862 skrev:Jo porten ska man inte snåla med,har 6 meter och det tycker jag är minimum. Beror förstås på användningen också. Behöver ni inga ritningar o bygglov i sverige till hallar o dylikt?

Backar upp frågan, har märkt samma sak även i andra trådar.

Bygglov??????

Hos oss är mycket av era frågeställningarna i trådar styrt av byggnadsföreskrifter.
Vi får inga bygglov om inte byggnadsingenjör godkänt planeringen vilken även bör inkludera hållfasthetsuträkningar.

Användarvisningsbild

Re: Betongplatta

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#205896 Tydligen så omfattas inte lantbruksnäringens ekonomibyggnader av bygglovsplikt i Sverige.
Jag får söka bygglov på allt jag bygger men grannen behöver inte för han har jordbruk.

Användarvisningsbild

Re: Betongplatta

machonisti  
#205899 Vi får uppföra ett tak med tre väggar utan dörr på max 25 m2 med en anmälan på glesbygd ifall man är skogs eller jordbrukare. Det enda bygget där det jag nämde inte behöver speciferas. Dock skall ritningar inlämnas till kommunala byggnadsnämnden.

Användarvisningsbild

Re: Betongplatta

T Landström  
#205900 Det är lite luddigt med bygglov i Sverige.
Inom detaljplanerat område behövs det bygglov men inte överallt det behövs på landsbyggden.
Vid bygglov skall det lämnas in en ritning med planer och sektioner där byggnadens olika mått framgår.
Sedan brukar det inte vara så noga...tyvärr kan jag tycka...
Svårt för företagarna att lämna pris om man inte har tydliga handlingar.
Det finns väl en del krav om man bygger nytt boningshus eller bygger till ett boningshus då kan det komma lite krav på energideklaration och sådant. Men även där kan det nog skilja från kommun till kommun hur stora krav dom sätter vilka dokument dom vill ha in.

Användarvisningsbild

Re: Betongplatta

machonisti  
#205904 Nu förstår jag varför det ibland dykt upp "fjantiga" frågor eller frågor som varit styrd av regelverk. Lobbade emot dig litegrann i annan tråd men jag förstod inte att man kan bygga efter behag. Våra kommuner har skillnader men mest personberoende. En annan sak jag glömde är att det krävs även en ansvarig byggmästare även på hallar.

Användarvisningsbild

Re: Betongplatta

T Landström  
#205909 Bygga efter behag? Det är ju upp till den som beställer jobbet eller gör jobbet... ;)

Skämt o sido så skulle jag som byggare uppskatta lite bättre handlingar...
Men en byggkonsult tar säkert 1000:-/h + moms för att göra en bygghandling och det vill inte svenskarna betala... ;)

Kommunerna kan kräva att du har en opartisk kontrollant.
Men mycket av kontrollerna görs genom en egenkontroll med fotodokumentation som den som utför jobbet skriver under...

Avatar Fallback

Re: Betongplatta

skogsbaronen  
#389261 Ngn som kan tipsa på vilken golvränna och olje avskiljare som är prisvärd till en maskinhall..

   TS
Avatar Fallback

Re: Betongplatta

skogsbaronen  
#400085 Då var betongplattan klar, blev 8x18 meters grund 150 mm tjock doc 200 mm i kentbalken.. Armerade med 9mm fingerskarvade mattor och 12mm armeringsjärn i kantbalken.. De borde hålla

   TS
Avatar Fallback

Re: Betongplatta

skogshasse  
#400148 har ni köpt betongen eller blandat själva

Användarvisningsbild

Re: Betongplatta

Johan_84  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#400169
skogsbaronen skrev:Ngn som kan tipsa på vilken golvränna och olje avskiljare som är prisvärd till en maskinhall..


Hittade du något vettigt?
Funderar själv lite på det.

Avatar Fallback

Re: Betongplatta

nattuggla86  
#400230 Vi gjöt maskinhallsplatta med 6mm matta, dubbla 12mm järn i kantbalk som blev 20cm hög, resten 10 cm. Vår håller så det gör garanterat din också

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).