Verkstan

Bygge av skogstak till valtra

112 inlägg 65875 visningar 19 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Bygge av skogstak till valtra

Robertberg  
#205630 Blir det något rör/grenavvisare från bakrehörn på hyttak till bakre hörn på nyttak?
Inbillar mig att det kan bli problem när man backar..

Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: Bygge av skogstak till valtra

skogsjan  
#205788
torsten83 skrev:Mycke fint bygge. Man blir sugen på att göra de på sin egen traktor.
Hur mycke bygger den på höjden om man tar från de gamla taket?


Tackar! :) När bågen är monterad så blir tyraktorn 38cm högre än original.

   TS
Avatar Fallback

Re: Bygge av skogstak till valtra

skogsjan  
#205792
TraktorJörgen skrev:Blev väldigt fint, hur många timmar lade du ner på jobbet?


Tackar! :) svårt att säga, men hitills har vi kanske lagt 50 timmar på det hela, och då ingår det en hel del tid i funderingar ;)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bygge av skogstak till valtra

Skogshuggarninorr35  
#205796 Du borde nog sätta rör bakåt också så det inte viker sig om det faller ner någon topp eller liknande

Avatar Fallback

Re: Bygge av skogstak till valtra

skogsjan  
#205799
OlaE skrev:Om jag får komma med en fråga, varför inte bara gjort ett "slätt" glastak, med lite lutning så att regnvattnet rinner av, ungefär som på de nya skogshytterna?

På vår traktor har första ägaren låtit öppna takluckan, och sedan satt en plexiglas-ram på tre sidor, så att man kan titta ut, men det glaset börjar bli riktigt slitet och "mjölkigt".


Om man kollar på valtras skogstak så får man en ram "balk" rätt i siktfältet, mellan den snett lutande rutan och taklucke-rutan. Så som jag har byggt så är det en stor ruta i stället för de två. Nu har jag både bättre fall på rutan, så granbarr och skräp lättare glider av, samt torkare på den snett lutade rutan vilket inte valtra har på sin ruta. Bifogar en bild från valtras hemsida med deras skogstak:
En bild jag hämtat från Valtras hemsida, där man kan se att ramen mellan taklucke-rutan och den snett lutande rutan verkar ta en del sikt.

   TS
Avatar Fallback

Re: Bygge av skogstak till valtra

skogsjan  
#205805
obantteg skrev:Blir det något rör/grenavvisare från bakrehörn på hyttak till bakre hörn på nyttak?
Inbillar mig att det kan bli problem när man backar..


Nej det är inget jag tänkt på att bygga men förstår hur du tänker :) Den ruta jag satt dit nu är en 10mm Lexan som ska vara ganska reptålig.

   TS
Avatar Fallback

Re: Bygge av skogstak till valtra

skogsjan  
#205807
Skogshuggarninorr35 skrev:Du borde nog sätta rör bakåt också så det inte viker sig om det faller ner någon topp eller liknande


Har haft lite funderinagr kring det, men jag tror att takbågen och lexan-rutan klarar det mesta, vi får se...

   TS
Avatar Fallback

Re: Bygge av skogstak till valtra

skogsjan  
#205866 Idag har det grejats lite med innertaket samt hyttfiltrets nya skyddshölje :)
satt dit hyttfilterkonsollen.
Farsan skär till det nya innertaket :)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bygge av skogstak till valtra

jonathanA  
#205943 Vad har ni för kran/vagn till traktorn? Mycket snyggt bygge!

Avatar Fallback

Re: Bygge av skogstak till valtra

skogsjan  
#205981
jonathanA skrev:Vad har ni för kran/vagn till traktorn? Mycket snyggt bygge!


Tackar! :) Det är en Moheda 135 4wd och 600-däck på, kranen är en Mowi 400 som styrs av iqan-elspak system med separat pump. Bifogar en bild:

   TS
Avatar Fallback

Re: Bygge av skogstak till valtra

Blivande snickare  
#205984 Är det bara en synvilla eller ser traktorn väldigt noslätt ut med vagnen efter?

Avatar Fallback

Re: Bygge av skogstak till valtra

skogsjan  
#205989 Det kan nog se så ut ja, det blir väl även så när det är tungt lass i kombination med små/slitna bakdäck. Har funderingar på att sätta på 38tum däck istället, då vinner man ju även markfrigång på det viset :)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bygge av skogstak till valtra

jonathanA  
#206066 Vad tycker du om 400-kranen? Jag kör oxå med sådan kran och separat pump och tycker rörelserna går jättebra!
Jag längtar inte tillbaka till vreten-kranen på 6,5m och utskjut, fast en meter till i räckvidd hade ju inte gjort ont!

Fint ekipage!

Avatar Fallback

Re: Bygge av skogstak till valtra

skogsjan  
#206199 Tack du! :)
400 kranen är jag väldigt nöjd med och rörelserna är bra de med! :) så det finns inte så mycket att klaga på tycker jag, fast det är som du säger, att 1 meter längre kran hade inte vart fel.

   TS
Avatar Fallback

Re: Bygge av skogstak till valtra

skogsjan  
#206202 Idag har jag hämtat hem bågen efter att den har blivit lackerad, det fick bli röd färg! :) Har även hunnit med att montera bågen på sin platts samt hängt dit lite arbetsbelysning.
såhär blev det :)

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).