Traktorer och processorer

Körning med traktorprocessor Hypro

45 inlägg 43246 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Körning med traktorprocessor Hypro

OlaE  
#205186 Hur gör ni för att undvika att skava stående träd när ni vinschar till er träden från mellanzonerna?

När jag körde med grannens Hypro 450 lät vi det bli lite stubbar kvar när det förröjdes, så man kunde lägga vajern om stubbarna och dra träden till maskinen utan att skava de stående träden för mycket.
Det var smidigt i första gallring, men behövs kanske inte annars.

Men jag gillar att få träden i fina högar, skotningen går riktigt fint samt att riset hamnar där det gör nytta. :-)

Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Körning med traktorprocessor Hypro

jbergstrand  
#205263
Blondin 750 skrev:
jbergstrand skrev:får se om någon vecka hur det går o köra hjulgående 755 :) någon som har erfarenheter kring detta? :)

Är det premiärkörning på gång?


Ja :) ska bli leverans mitt i februari om det håller :)

Avatar Fallback

Re: Körning med traktorprocessor Hypro

andan  
#205352
Blondin 750 skrev:Eget patent, enkelt och effektivt, sen är det väl som alltid att inget är så bra att det inte går att förbättra men det här löste mitt problem. Som en liten bonus för man riset lite längre ifrån maskinen. :-) Vad har du för mätverk, är det orginal? Det ser inte ut som nåt jag sett.


Ja det ser intressant ut, kanske nåt man borde prova.
Mätverket är orginal, kan vara en tidig variant kanske? Funderar dock på att byta det till nästa år, plastskalet har börjat bli dåligt med sprickor och annat. Går heller inte att kalibrera mitt mätverk tyvärr, kör bara massa än så länge så nogrannheten är ju inte så viktig iof...

Avatar Fallback

Re: Körning med traktorprocessor Hypro

Blondin 750  
#205385 OlaE:

I förstagallring kan det ju vara lite "trångt" ibland och svårt att få ett helt fritt vinchstråk men då är ju å andra sidan träden så små och lätta att det utan större ansträngning styrs med en hand på viren när man går tillbaka mot maskinen. Vid andragallring är ju träden större och tyngre men även utrymmet betydligt större och färre antal stammar som ska hanteras vid varje stopp. Det som är ett större problem är att det kan bli svårt att få omkull träden i en bestämd riktning om de är lite yviga, risiga varg-tallar med fastfrusen blötsnö är ju inte nåt som bättrar på dagsprestationen och humöret direkt.. Att spara några stubbar som du beskrev har även jag använt mig av liksom att även spara några klena "offerträd" att dra viren runt som antingen tas till sist eller helt sonika lämnas åt sitt öde då det offtast rör sig om nåt toppbrutet.
Som jag nämt tidigare i nån annan tråd så är jag av det uppfattningen att skadorna på den kvarstående skogen är ytterst marginella, och vem har sett ett bestånd avverkat med skördare som är helt utan skador?! Nej möjligheten att göra bra trädval stärker mig att arbetsmetoden är för skogens bästa, även om jag ibland funderar på en egen beståndsgående skördare istället..men det går över när det slutat regna! :-)

   TS
Avatar Fallback

Re: Körning med traktorprocessor Hypro

Endre  
#205575 Har dere hatt noe problemer med lengdemålingen på processoren? Vi har en skogsolle om måler lengder når den sjøl vil. Utrolig irriterende! Hvor er det best å starte feilsøkningen? (håper dere skjønner min norsk)

Avatar Fallback

Re: Körning med traktorprocessor Hypro

Blondin 750  
#205595 Vi testar väl lite norsk och så får vi se om vi förstår varandra...:-)
Min längdmätning var trasig vid köpet, själva mätverket/displayen, så den bytte jag till en ny då Hypro testat den och dömt ut den. Sen så har båda fotocellerna blivit bytta ( det är de som ger signal när mätverket ska räkna) pga av fukt, och även pulsgivaren på mäthjulet är utbytt till en begagnad från en skördare. Det finns nog inte så stort hopp till att finna fel i dessa komponenter såvida man inte är duktig på svagström.
Nu vet jag ju inte vad SO använder för teknik men Hypros grejjor går nog att använda på vad som helst då det är standardkomponenter.
Vad är det som mäter och hur startas/nollställs mätningen?

   TS
Avatar Fallback

Re: Körning med traktorprocessor Hypro

Endre  
#205710 Det er ikke fotoceller på denne. Den nullstilles når sverdet går tilbake eller med en knapp ved displayet.
Jeg tror SO er levert med forskjellige typer lengdemåling, denne har også diametermåling. Jeg er ikke så godt kjent med slike ting så jeg vet ikke om det er standardkomponenter.
Vi har testa bryteren som nullstiller ved sverdet. Kan det være ledningene eller er det pulsgiveren ved hjulet?

Avatar Fallback

Re: Körning med traktorprocessor Hypro

Blondin 750  
#205717 Det låter som att det är kabelbrott/glappkontakt någonstans eftersom det fungerar ibland, om det vore fel i någon komponent så borde det inte fungera alls.
Pulsgivaren är enkel att kolla, ge startimpuls med brytaren vid svärdet och rulla på hjulet, om den räknar som den ska så syns det ju på displayen. På mitt mätverk finns det två lysdioder som indikerar att pulsgivaren fungerar, om man rullar sakta på mäthjulet (med fotocellen aktiverad) så tänds först den ena sen den andra , sen släcks den första och sen den andra osv... Min krånglade häromdagen men det var bara en kabel som hade lossnat i kopplingsplinten, alltså glappkontakt fixat på ett par minuter.. :-)

   TS
Avatar Fallback

Re: Körning med traktorprocessor Hypro

Endre  
#205725 Det er ingen lysdioder på denne, men da får vi sjekke kabler.. Tusen takk for tips!

Avatar Fallback

Re: Körning med traktorprocessor Hypro

terva  
#234524 Har planer på att skaffa en Hypro 450XL och undrar lite på vad man kan räkna med att få för kapacitet med den? Hur mycket virke kör ni igenom den per timme/dag i första gallringar och hur länge brukar det ta att gallra en ha? Ska nog köra i andra gallringar också men har ett ganska så stort behov av första gallring inom de närmsta 5-10 åren. Vet att jag inte kommer att hinna med att gallra allt med motorsågen heller så därför mina funderingar.

Avatar Fallback

Re: Körning med traktorprocessor Hypro

terva  
#234800 Finns det inte nån som använder Hypro som kan säga hur mycket de brukar få avverkat? :surp: :wink: :wink:

Avatar Fallback

Re: Körning med traktorprocessor Hypro

rikard_e  
#234804 Vad ligger nypriset på en 450xl?

Avatar Fallback

Re: Körning med traktorprocessor Hypro

Stegskördare  
#234819 Hej,
Vet inget om hypro men har själv kört med en liknande Kesla, kan nog producera 3-4 m3 per timme i slutavverkning. Jag tror nog att en stegmatare är lämpligare i gallringar. Med min Jobo ST75 gör jag nog samma i första gallringar.
Se på skördaren på http://www.sykeharvesteri.fi
Dessutom är den stegmataren säkert mycket billigare.

Avatar Fallback

Re: Körning med traktorprocessor Hypro

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#234827
Stegskördare skrev:Hej,
Vet inget om hypro men har själv kört med en liknande Kesla, kan nog producera 3-4 m3 per timme i slutavverkning. Jag tror nog att en stegmatare är lämpligare i gallringar. Med min Jobo ST75 gör jag nog samma i första gallringar.
Se på skördaren på http://www.sykeharvesteri.fi
Dessutom är den stegmataren säkert mycket billigare.


Vad kostar en Jobo?

Avatar Fallback

Re: Körning med traktorprocessor Hypro

8wdHypro500  
#234833 Finns det inte nån som använder Hypro som kan säga hur mycket de brukar få avverkat? :surp: :wink: :wink:

Kør Hypro 500 på bærer, Alt i från 0-15m3 pr time. Fellning-vinsjing-terreng har større betydelse enn
prossesoren. Mycket nøjd- maskinen har blivit min motorsåg!

Har provat stegmatar innan, men jag har inte tålamod til stå se på alla glipptak 8)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).