Servicebyggnader

Maskinhall i byggsats.

97 inlägg 144000 visningar 16 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Maskinhall i byggsats.

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#205239 Nej dom avfuktar väl vad jag förstått inte i värmeläge, då måste man väl välja antingen värme eller avfuktning. Sorptionsavfuktare tror jag är väldigt bra, då behöver man ju inte heller hålla speciellt hög temperatur. Varm luft bär ju mycket mer vatten än kall luft också.

Användarvisningsbild

Re: Maskinhall i byggsats.

T Landström  
#205241 Jag tror det inte är ekonomiskt med en avfuktare i en stor maskinhall...
Vi snackar ju om 225kvm med en rejäl takhöjd...
I ett garage med 2,5 meter i takhöjd blir det ju en annan sak.

Avatar Fallback

Re: Maskinhall i byggsats.

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#205245 Ja i.s.f tror jag på värmeväxling av frånluften, att bara ventilera ut fukten ur över 1000 m³ måste ju bli en massa värme som man förlorar.
Jag menar att man med sorptionsavfuktning kan hålla en lägre temperatur och ändå hålla nere fuktprocenten i luften, sedan höjer man temperaturen när man vistas i lokalen.

Men det beror ju på hur man framställer värmen också, eldar man flis eller halm t.ex så är det kanske inte lika viktigt att jaga kwh.

Användarvisningsbild

Re: Maskinhall i byggsats.

T Landström  
#205246 Jag skrev bara ventilation...inte hur fukten skulle ventileras ut ;)

Det är upp till byggherren att avgöra vad som är mest ekonomiskt för honom...
Det får ju inte bli för torr luft heller...

Avatar Fallback

Re: Maskinhall i byggsats.

Robertberg  
#205342 Tvättad makadam - Om man antar att den är nytvättade när den lastas för transport till arbetsplatsen, då ska den lastas, tippas, planeras ut och slutligen (enligt AMA) paddas med sex överfarter. Hur tvättad är den då när makadambädden är färdig för isolering/gjutning?

Bygger man åt sig själv är det att kasta pengarna i sjön att köpa tvättad makadam. Bättre att gå på med vattenslangen när man är färdig med bädden.

Avatar Fallback

Re: Maskinhall i byggsats.

OlaE  
#205349
T Landström skrev:Jag skrev bara ventilation...inte hur fukten skulle ventileras ut ;)

Det är upp till byggherren att avgöra vad som är mest ekonomiskt för honom...
Det får ju inte bli för torr luft heller...


Det som farsan har funderat på just nu är 1-2 Panasonic luft-luftpumpar.
Om det stämmer att de kan ligga på en lägre temperatur, runt 10grader, är det bra, för man behöver knappast mer när man skruvar.

Sen ska det väl vara relativt högt i tak, så någon form av luftcirkulation måste man ha om inte all varmluft ska samlas i nocken.

obantteg skrev:Tvättad makadam - Om man antar att den är nytvättade när den lastas för transport till arbetsplatsen, då ska den lastas, tippas, planeras ut och slutligen (enligt AMA) paddas med sex överfarter. Hur tvättad är den då när makadambädden är färdig för isolering/gjutning?

Bygger man åt sig själv är det att kasta pengarna i sjön att köpa tvättad makadam. Bättre att gå på med vattenslangen när man är färdig med bädden.


Ja, har sett flera kommentarer på forum om att makadamen inte förblir tvättad särskilt länge.
Det är inte dumt att vattna makadamen heller, den sätter sig antagligen bättre.

Avatar Fallback

Re: Maskinhall i byggsats.

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#205371 Sådana luftvärmepumpar brukar kallas "lämplig för underhållsvärme i sommarstugor e.t.c", jag köpte en Mitsubishi i höstas som hette "några bokstäver", skulle man ha en till underhållsvärme så skulle den heta "några andra bokstäver".
Kanske det finns inbyggd hjälpvärme i dessa för att isa av aggregatet?
För några år sedan var det väl ovanligare med lvp som gick att använda till lägre innetemperaturer, då vet jag det var en del trixande med upphängda filtar, tält av byggplast och liknande för att få det att funka.

Avatar Fallback

Re: Maskinhall i byggsats.

OlaE  
#205375
D Brown skrev:Sådana luftvärmepumpar brukar kallas "lämplig för underhållsvärme i sommarstugor e.t.c", jag köpte en Mitsubishi i höstas som hette "några bokstäver", skulle man ha en till underhållsvärme så skulle den heta "några andra bokstäver".
Kanske det finns inbyggd hjälpvärme i dessa för att isa av aggregatet?
För några år sedan var det väl ovanligare med lvp som gick att använda till lägre innetemperaturer, då vet jag det var en del trixande med upphängda filtar, tält av byggplast och liknande för att få det att funka.


Ja, exakt den sortens luft värmepump är det tal om.
De som är anpassade för nordiska klimat har en värmeslinga för att ta hand om avisningen om jag inte har fel?

Har man dessutom två lite mindre aggregat kan man låta det ena ta hand om avfuktning och det andra kan sköta värmeunderhållet.

Avatar Fallback

Re: Maskinhall i byggsats.

Robertberg  
#205633
OlaE skrev:Ja, har sett flera kommentarer på forum om att makadamen inte förblir tvättad särskilt länge.
Det är inte dumt att vattna makadamen heller, den sätter sig antagligen bättre.


Makadam sätter sig inte ett dugg bättre om den vattnas, men noll-material (0-32, 0-70) blir betydligt bättre komprimerat vid vattning.

Avatar Fallback

Re: Maskinhall i byggsats.

TheJo  
#327936 Nån som har byggt någon trevlig maskinhall / verkstad? :)

Själv sitter man och drömmer sig bort.
Vore inte fel med ett Lövångers-bygge.

Användarvisningsbild

Re: Maskinhall i byggsats.

Jeep  
#327974 Jag tittar också på en byggsats från Lövånger. Får se när man får tid att färdigställa marken...

Avatar Fallback

Re: Maskinhall i byggsats.

nisse8  
#328031 Vi håller på å bygger verkstad i skrivande stund. Ska försöka få in lite bilder i denna tråd om det är okej??

Avatar Fallback

Re: Maskinhall i byggsats.

Hema  
#328040
nisse8 skrev:Vi håller på å bygger verkstad i skrivande stund. Ska försöka få in lite bilder i denna tråd om det är okej??

Ne det är inte okey, vi vill inte ha andras efarenheter eller deras dumma bilder, det finner vi absolut inget intresse för... :lol: haha

Nee ös på bara, vi vill se allt. Men om du har mycket att säga kanske det är bättre med en egen tråd, men jag tycker det låter som det skulle passa som hand i handske här! :)

Användarvisningsbild

Re: Maskinhall i byggsats.

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#430372 Nu har jag begärt in offer på en liten "hall" från Lövångers. Ca 11*5 m med 2.30 i höjd och 25 grader. Tänker mig betongplatta.
Någon som byggt en av deras byggsatser? Måsten man vara @halvproffs eller kan en vanlig dödlig fixa det? Har ju kran som kan lyfta en 4-4,5 meter på Kranmanvagnen, borde väl räcka för takstolarna. Eller?

Avatar Fallback

Re: Maskinhall i byggsats.

Amatörhuggare 62  
#430381
1484418965_m_maskinhall_007.jpg
1484418944_m_maskinhall_002.jpg
1484418912_m_maskinhall_013.jpg
1484418875_m_maskinhall_014.jpg
1484418838_m_maskinhall_011.jpg
Jag byggde i eget sågat virke.( Bamsesågen )

Mycket jobb

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).