Servicebyggnader

Maskinhall i byggsats.

97 inlägg 143942 visningar 16 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Maskinhall i byggsats.

molnia  
#204999
Citat;T Landström;
Faktum är att om jag lägger upp måtten i programmet så blir en enkel isolerad platta lika dyr som en oisolerad platta...


Vilka faktorer gör att du tjänar in isoleringen?
är det minskad värmeförlust?
inte väljer du bort makadamen väll? för makadamen är något jag inte skulle gå ifrån bara för jag väljer att isolera med frigolit.
Senast redigerad av molnia tor 17 jan 2013, 16:06, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Maskinhall i byggsats.

T Landström  
#205001 Makadam ska ju fungera som ett kapillärbrytande lager mot plattan och det får du istället med isoleringen.

Dom plattorna jag har varit med och gjort så är det väldigt sällan som man lägger makadam med samma syfte som man gjorde förr för det går knappt att få tag på tvättat makadam.

Det fylls ju upp med bra material och som topp har man oftast fint ett lager av något billigt grus som avjämning innan isoleringen.

På en stor platta vill man ju ett så jamt underlag som möjligt för betong är ju dyrt så man vill ju komma så nära rätt tjocklek som möjligt...
Det blir snabbt kubik om man ligger någon cm fel.

Visst används makadam...men oftast pratar man om olika fraktioner...
Fraktioner från 4-8 till 40-80 är ju makadam!

Användarvisningsbild

Re: Maskinhall i byggsats.

molnia  
#205007 jo syftet med makadam är ju att vara kapillärbrytande.

De jobb jag har varit med på både på NCC och Skanska så har jag inte varit med om att lägga något annat än makadam under isoleringen. det har ibland använts finare fraktion av makadam till att toppa med för att lättare ligga rätt i höjd för du har så rätt i att betong kostar.
Jag kan inte svara på om det är tvättad makadam som används.

Jag säger inte att jag har rätt, jag har bara inte varit med om att man frångår makadamen. Och för mig har det blivit självklart att använda.

Om man har sand eller annat kross under isoleringen(det är ju den fina fraktionen som binder fukt), hur resonerar du med dräneringen under plattan i det fallet? För jag har fått för mig att makadamen under plattan både är kapillärbrytande och ger en dränerande effekt. Men det kanske inte är nödvändigt, utan man kan förlita sig på dräneringen som är runt byggnaden?
Senast redigerad av molnia tor 17 jan 2013, 15:58, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Maskinhall i byggsats.

T Landström  
#205012 Dränering runt huset ska ju räcka...om det inte är ett hus med källare...då kommer det ju andra aspekter med i bilden...
Markförhållandet spelar ju in en del hur man konstruerar plattan och överbyggnaden under den.

Är rätt säker på att om dom har isolering så är det inte tvättad makadam.
Här om kring så finns närmsta kross som kan erbjuda tvättad makadam 30 mil bort.
Jag personligen har nog bara varit med på 2 plattor som inte varit isolerade under min 17 år i branschen.

Avatar Fallback

Re: Maskinhall i byggsats.

OlaE  
#205015
T Landström skrev:Hur stor del ville du ha isolerad av plattan? Jag hittade måtten...

Faktum är att om jag lägger upp måtten i programmet så blir en enkel isolerad platta lika dyr som en oisolerad platta...

Lite svårt att säga hur väl det stämmer då en del av kostnaderna ligger som Ue då jag endast har byggversionen av programmet och inte markversionen...

Hade jag vetat vad makadam kostat kubiken så hade det varit enklare...


Makadam 16/25 går lös på 119kr tonnet, tvättad är 15kr dyrare per ton.

På 225kvm går det 45m3 räknat vid 200mm.

Makadam väger ca 1,4ton per m3, så säg 7500kr plus frakt för otvättad makadam.

Bröderna Hall ligger ungefär en mil bort, så det är inga problem med transporter, och att få tvättat material ska inte heller vara några problem.
Mig veterligen har jag aldrig sett att man gjuter en platta, med eller utan isolering, utan att använda makadam som underlag.
Och då byggde grannen ett stall nyligen på 3000kvm, där jag hjälpte till.
Med golvvärme i hela anläggningen.
Värms delvis av gödselrännorna.

Men det hade varit intressant att se lite siffror på energi förbrukning, om man har t.ex två luft-luftpumpar och oisolerad platta eller luft-vatten och golvvärme med cellplast i plattan.

Det min far syftar på, är att man kanske inte är i verkstaden på ett par dagar, och då finns det ingen mening att värma mer än 7-8 grader, och det går snabbt att ställa upp värmen med luft-luft.

Värma upp plattan tar längre tid men jag undrar inte om det ändå drar mindre energi i slutändan?

Användarvisningsbild

Re: Maskinhall i byggsats.

T Landström  
#205019 Makadam används ju men inte i den mängd som behövs för att få den kapillär brytande effekten...
Men som jag skrev innan så beror det ju lite på markens beskaffenhet...

Brorsan byggde garage i en gammal sandgrop som vi inte isolerade utan det ligger bara på "makadam" och det golvet blir väldigt kallt på vintern.
Där använde vi isolerade kantelement som form samma typ som används till passivhus.

Användarvisningsbild

Re: Maskinhall i byggsats.

molnia  
#205020 en tabell om värmeledningsförmåga
http://energihandbok.se/x/a/i/10673/Tab ... erial.html

Avatar Fallback

Re: Maskinhall i byggsats.

OlaE  
#205185
T Landström skrev:Makadam används ju men inte i den mängd som behövs för att få den kapillär brytande effekten...
Men som jag skrev innan så beror det ju lite på markens beskaffenhet...

Brorsan byggde garage i en gammal sandgrop som vi inte isolerade utan det ligger bara på "makadam" och det golvet blir väldigt kallt på vintern.
Där använde vi isolerade kantelement som form samma typ som används till passivhus.


Vi bor uppe på en rullstensås, men det är inte långt ner till berggrunden, den sticker nästan upp här och där.
Hur det påverkar i sin tur vet jag inte.

molnia skrev:en tabell om värmeledningsförmåga
http://energihandbok.se/x/a/i/10673/Tab ... erial.html


Tack, det var en intressant tabell.
Så stor skillnad det kan vara på t.ex lättbetong och vanlig, 14 ggr bättre isolerförmåga rentav.

Användarvisningsbild

Re: Maskinhall i byggsats.

T Landström  
#205192 Beror ju lite på om plattan kommer att vila på berget någonstans...då finns risken att plattan knäcks...

Sedan bör ni nog ha någon typ av fläkt eller ventilation i maskinhallen.

Avatar Fallback

Re: Maskinhall i byggsats.

OlaE  
#205197
T Landström skrev:Beror ju lite på om plattan kommer att vila på berget någonstans...då finns risken att plattan knäcks...

Sedan bör ni nog ha någon typ av fläkt eller ventilation i maskinhallen.


Nej, så illa tror jag det inte kommer bli. Grannen fick dock spränga bort en del berg för sitt stalls skull, men jag tror inte vi kommer i berget.

Du tänker på friskluftsventilation?

Användarvisningsbild

Re: Maskinhall i byggsats.

T Landström  
#205201 Något som kan ventilera bort ev kondens...
Kan räcka med en fläkt som blåser runt luften.

Avatar Fallback

Re: Maskinhall i byggsats.

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#205228 Jag byggde garage på lite drygt 80 m² för några år sedan, och jag har ingen som helst ventilation. Jag vill påstå att bra fall på plattan, flera golvbrunnar och avfuktning är en bättre lösning.
Själv använder jag en vanlig Woods avfuktare, och vid lägre temperaturer en 500w bygglampa bakom för att klara avisningen.
Sorptionsavfuktare eller avfuktning via luftvärmepump är säkert ännu bättre lösningar. Att ventilera ut fukt utan någon form av värmeväxling tror jag blir dyrt i längden.
Tyvärr snålade jag på isolering och fyllnadsmaterial eftersom jag inte ville låna några pengar, detta ångrar jag nu.

Användarvisningsbild

Re: Maskinhall i byggsats.

T Landström  
#205231 Tror det är större problem i en större hall...mer luft som bär fukt.

Vi har byggt några hallar höst där det varit problem med kondens från innertaket... Mycket pga att det inte finns någon ventilation.

Avatar Fallback

Re: Maskinhall i byggsats.

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#205234 .....eller avfuktning?

Användarvisningsbild

Re: Maskinhall i byggsats.

T Landström  
#205235 Isf som en luftvärme pump...

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).