jmikaelsson skrev:Till vadå?:)
Största revolutionen i skogen sen vajerkranen
jmikaelsson skrev:Till vadå?:)
Smålandshuggarn skrev:Största revolutionen i skogen sen vajerkranen
Ny skotare tar täten i 20-tonsklassen
Komatsu Forests nya skotare Komatsu 895 sätter en helt ny nivå för vad som definierar en 20-tonsskotare. Hela konstruktionen är kraftigare och prestandan högre på så gott som alla punkter.
Ett exempel är den nya kraftiga chassikonstruktionen och drivlinan. Formen på ramen, det höghållfasta stålet på bakramens undersida, och portalformen på boggin ger mycket bra markfrigång och hindertagningsförmåga. Den båtformade undersidan gör att skotaren inte fastnar på höga stenar och stubbar utan enkelt glider av. Det nya, kraftigare planbladet kan lyftas extra högt vilket bidrar till den goda hindertagningsförmågan. Den nya ramkonstruktionen är modulbaserad och Komatsu 895 kan därför byggas i fyra olika ramlängder för att passa marknadens alla olika behov.
Drivlinan är ny och anpassad för en 20-tons skotare. Den nya, miljövänliga E3 Power motorn ger hög prestanda och goda arbetsegenskaper samtidigt som den har en effektiv förbränning som ger låg bränsleförbrukning.
Det nya transmissionssystemet anpassar sig efter last, lutning och hinder. Det betyder att systemet automatsikt anpassar dragkraften och ger högt vridmoment på låga varvtal. Föraren kan steglöst och utan att stanna ändra hastighetsområde för både hög- och lågväxel.För att ännu bättre utnyttja dieselmotorns prestanda och förbättra de nya skotarnas egenskaper i brant terräng kan transmissionen öka dragkraften ytterligare när det går som tyngst och hastigheten är som lägst. Därmed tar sig skotarna över hinder betydligt lättare jämfört med maskiner med förra generationens hydrostatiska transmissionssystem.
Hjulen på Komatsu 895 är 28,5”. Det är större än på någon annan skotare på marknaden. Den större diametern minskar risken för att fälgen ska slira inuti däcket vilket är viktigt för att kunna få den höga dragkraften ned i marken.
Även kranen är ny på Komatsu 895. Komatsu 165F är stor, driftsäker och har högt lyft- och vridmoment. Den har en ny, tålig vridmotor med en mycket driftsäker pelarlösning. Den skyddade slangföringen ProTec är standard.
Komatsu 895 har ett nytt lastutrymme med olika konfigurationer för att hantera virke av olika densitet och fyllnadsgrad. Smalt och brett utförande samt LoadFlex med eller utan vågfunktion, samt skiljestöttor för enklare sortering. Det nya lastutrymmet kröns av den nya grinden, FlexGate, med en patenterad design. FlexGate flexar undan vid kontakt med kranen vilket skyddar både grind och kran och grinden har därför kunnat konstrueras med mycket bättre sikt från hytten till lastutrymmet.
Komatsu 895 är urstark. 255 kN dragraft och 165 kNm bruttolyftmoment för kranen gör den till en jätte bland jämförbara skotare.
Komatsu 895 har också en helt ny hytt som är rymligare på alla ledder. Dessutom har sikt och förvaringsutrymmen förbättrats kraftigt. Den nya hytten är mycket påkostad i inredningsdetaljer och utrustning, med bland annat en ljust, exklusiv inredning, marknadens mest ergonomiska skogsstol, BeGe 3000, en ny smart radio med Blåtands- och handsfreefunktion som kan kopplas ihop med mobiltelefonen, samt nya ergonomiska handkontroller, Komatsu Comfort Controls, med mer funktionalitet.
Ny smart hyttfjädring från Komatsu Forest
Komatsu Comfort Ride. Det är namnet på Komatsu Forests nya hyttfjädring som ökar komforten för förarna genom att minska vibrationer och stötar. Förarkomforten ökar eftersom dämpad hyttfjädring effektivt minskar vibrationer och stötar som orsakas av terrängens ojämnheter och av stora stenar och stubbar.
Komatsu Comfort Ride har en grundkonstruktion med två ramar ovanpå varandra. Mellan ramarna finns hydraulcylindrar med inbyggda beröringsfria lägesgivare som håller hytten i mittenläget. 4-punktsupphängning skapar långa och fria fjädringsvägar jämfört med andra konstruktioner. Cylindrarnas långa slaglängd ger bra fjädringsväg och fjädringen absorberar energin vilket gör att genomslag blir ovanligare än för en cylinder med kort slaglängd. Den stora stödytan som 4-punktsupphängning skapar, med cylindrarna placerade långt ifrån varandra, ger även en harmonisk fjädring. Pendlingen blir då mjukare jämfört med exempelvis 3-punktsupp-hängning. Hydraulisk krängningshämning gör också att hytten inte kränger lika mycket i sidled. En funktion kallad ride height control, kompenserar så att hytten alltid befinner sig i cylinderns mittläge oavsett hur hyttens tyngdpunkt förskjuts i exempelvis med- och motlut eller sidlut.
Komatsu Comfort Ride är mycket enkel att använda. Föraren trycker på en knapp för att aktivera fjädringen. Den går upp i körläge, och sen är det bara att köra. Föraren kan också trycka en gång till för att hissa upp hytten i cylindrarnas högsta läge. Det kan användas vid avlastning av maskinen och ger en formidabel sikt över lastutrymmet. När föraren sedan trampar på körpedalen återgår systemet automatiskt till körläge.
Hyttfjädringen Komatsu Comfort Ride har en mekanisk låsfunktion som säkrar hytten mot ramen vid exempelvis trailing och service. Hytten tiltas precis som vanligt och med hyttfjädringen blir det till och med lättare att komma åt servicepunkter eftersom hela utrustningen följer med upp vid tiltning. Skyddsplåtarna på hyttens högra sida viks automatiskt undan och riskerar inte att ta i hjulen när hytten tiltas. Komatsu Comfort Ride är integrerad i MaxiXplorer vilket gör att funktionsstatusen syns direkt på körskärmen. MaxiXplorer larmar också om någon lägesgivare slutar att fungera.
Komatsu Comfort Ride införs 2013 som option till alla Komatsus nya skotarmodeller.
LBFront skrev:Vi har dubbelutskjut till 890.3 hoppas verkligen att Komatsu erbjuder det till 895,an för det vill man ju inte vara utan.