Verkstan

Klurigt fjärrstyrningsproblem

25 inlägg 12966 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Klurigt fjärrstyrningsproblem

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#203522 Lite frisk vågat hälften brunnit, så hade jag fixat en temporär fjärrstyrning.
Infästning i spak :grin: :
Bild


Och så den avancerade nylonlinan:
Bild


På det här sättet gick det alldeles utmärkt att fjärrstyra kranen. Bromsen är alltid i friläge, så det går inte att låsa i lyft läge, men det är helt OK. Tydligen var geometrin på spaken väldigt bra för detta ändamål!

   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: Klurigt fjärrstyrningsproblem

totte  
#203586 Se där, problemet var tydligen mycket enklare än det verkade från början. Mycket bra! Kanske du skulle se till att det blir en fastsvetsad krok på den vid tillfälle

Avatar Fallback

Re: Klurigt fjärrstyrningsproblem

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#203594 Skall bara köpa svets först. Behöver rostlaga bilen med... :-(

   TS
Användarvisningsbild

Re: Klurigt fjärrstyrningsproblem

totte  
#203678 Usch, rostlagning är inget höjdarjobb.

Avatar Fallback

Re: Klurigt fjärrstyrningsproblem

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#204602 Jaha, så har jag provat idén med att sätta block uppe vid spaken, och fästa ene änden i stödbenssprintens hållkedja :oops: Samtidigt spände jag returfjädern för spaken, så nu far den tillbaka ordentligt,

Det verkade mycket lovande, betydligt mer kraft kunde utvecklas. Detta både genom att blocket "dubblar" kraften, samt att krafternas riktning omfördelas.
resultant.JPG
resultant.JPG (8.31 KiB) Visad 660 gånger


Vänstra är med repet fäst i spaken, röd är repkraftens vektor och grön är vridande kraftresultant. I högra figuren är det ett block vid spaken.

Jag hoppas vid gud jag kom ihåg det här rätt nu! :lol:

Tyvärr rasade min högst provisorisk konstruktion innan bilder togs. Skall fixa lite byggdelar ikväll, och se om jag får ihop det bättre.

Då återstår bara ett problem, hur hanterar man ett 50m långt nylonrep bäst? Det skall rullas ut och rullas upp varje gång man flyttar traktorn till ett nytt vinschstråk. Skogskompisen är lite dyr, hundkpppel är lite korta. Någon slags påse eller handtag som kan kan klämma runt repet?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Klurigt fjärrstyrningsproblem

totte  
#204674 Ser förträffligt ut, tror nog att du fick vektorerna rätt också.

Avatar Fallback

Re: Klurigt fjärrstyrningsproblem

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#204825 Och så här blev resultatet. Kanske kunde haft ett mindre block, men men...
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=cCOcQWH45mM[/youtube]

   TS
Avatar Fallback

Re: Klurigt fjärrstyrningsproblem

X-lon  
#205072 Skulle du inte kunna ta ett rep och ett block till för att dra spaken längs med släpet oxå. Då har du ett rött rep till frikopplingen så knyter du ihop det i änden med det andra är det bara att frikoppla med rött och vinscha in med blått.

Avatar Fallback

Re: Klurigt fjärrstyrningsproblem

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#205128 Idén är inte så dum, men det funkar nu så att man väljer mellan frikoppla/dra in, vilket jag tror räcker. Det är ju bara när man lyfter som man vill bromsa.

   TS
Avatar Fallback

Re: Klurigt fjärrstyrningsproblem

wall  
#210042 Hej. Har följt tråden med intresse,alltid roligt konstruera, ser att du redan löst ditt problem. Jag har en sådan rottnekran som din och funderar på om man kunde sätta ett snedstält järn som stopp för spaken som styr fram spaken till bromsat läge när du släpper efter hastigt i snöret, vid sakta släpp i snöret ska spaken bli kvar i obromsat läge. Det kan ibland vara bra att vincha med broms när stocken går i stubbar eller sten då det är lättare att styra undan genom att kunna dra i spänd vajer,eller med brytjärn rulla en fastkörd stock. Men bromsen bör nog inte ansättas innan man ser att saxen eller snaran har dragit åt ordentligt. Detta är bara en möjlig ide` som jag tror skulle fungera. Problemet med repet är svårare,det enda jag kann komma på är någon typ av vinda, kanske kabelvinda. Ska fundera vidare.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).