Servicebyggnader

Maskinhall i byggsats.

97 inlägg 143936 visningar 16 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Maskinhall i byggsats.

Robertberg  
#203167 En såkallad randisolering kan räcka, säg att man isolerar tex sex meter från ytterkant och inåt.

På jobbet har vi i en del av ett stort projekt byggt en verkstad, 24x46 meter. Isolerad.
Där randisolerades plattan, men det var tal om att hela platten kanske var tvungen att isoleras för att klara energikraven. Ingen golvvärme i plattan, fiberbetong.

Användarvisningsbild

Re: Maskinhall i byggsats.

molnia  
#203175 jag skulle isolera plattan även om det inte blir golvvärme. det blir ju stor avkylning i lokalen om plattan är kall hela tiden. Även om jag skulle bygga en oisolerad byggnad skulle jag isolera plattan för det går inte göra om. Det enda sättet att göra om är om man lägger isolering ovanpå plattan och gjuter igen.

som det har nämst så blir stål mjukt av en brand och rasar därför fortare än en trästomme om den inte är brandskyddsmålad.

Användarvisningsbild

Re: Maskinhall i byggsats.

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#203177 Lägg i slang, det kostar nån tusing men om ni senare använder den så får ni bättre verkningsgrad
på värmekällan så kostnaden tjänas in så småningom.
Ska man bara värma ibland så funkar luftburet helt ok och är billigt att installera men nu har
ni chansen att göra rätt från början och ha golvvärme, kanske luft till vatten-värmepump?
Det vore högst verkningsgrad jmfr investeringskostnad.
Kanske komplettera med vedeldad panna att toppa med.

Avatar Fallback

Re: Maskinhall i byggsats.

Amatörhuggare 62  
#203204 När ni bygger isolera bottenplattan, det kyler att få tjäle i den. Jag håller på att projektera ett dubbelgarage. Och kommer att lägga isolering i golvet. I gårdsverkstan har jag luft luft värmepump.
Har den på när man mekar och när man kommer hem med snöplogstraktorn.

Användarvisningsbild

Re: Maskinhall i byggsats.

jonathanA  
#203212
OlaE skrev:Farsgubben har funderat på att bygga, nu när det är lågkonjunktur.

Vi har tittat på lr-system.se, tectum.se och temahallen.com

Dels en lite större byggnad på 15x30x4m eller 18x36x4m som lösdriftsstall med öppen långsida och körbart foderbord och skrapgångar inuti.

Dels en verkstad på 12x24x4m med isolerade Finja-betongväggar.

Tectum är de enda som har priser utsatta på hemsidan. http://www.tectum.se/erbjudande/

Verkar det vettigt?

Markjobbet kan vi sköta själva, det finns tillgång till Volvo traktorgrävare och Åkerman H10 och dumpersvagnar.
Det blir en del uppfyllnad...

Uppvärmning i verkstaden blir med antingen vattenburen värme i golvet och/eller luftvärmepump.
Eller det kanske vore lämpligare med jordvärme?

Nu vet jag inte hur seriös gubben är, men han har pratat om att bygga i ett par år nu, och skötseln av ungdjur tar för mycket tid, ca 2x1,5 timme om dan, plus de 40 uppbundna korna.

Speciellt när han är själv går ju hela dan åt att sköta djuren, det måste bli mer lättskött.
Fördelen med lösdriftsstallet är att han lätt kan lägga om från mjölk till köttproduktion om ett par år, som han tänkt när han tagit guld.

Edit: Glömde tillägga att vi först ska riva äldsta delen av nuvarande stallet som är i behov av rejäl upprustning.
Och sen bygga på samma ställe.


Hur mycket ungdjur har ni?
Vi byggde ny lösdrifthall hos brorsan för två år sedan, en Temahall blev det. Fribärande stålstomme 60x22 med matbord på utsidan, och cirkus 100nötdjur. Han har även byggt maskinhall innan med temastomme! Dom har funkat bra!
DSC00610.JPG

JANUARI%20-%20JUNI%202009%20048_jpg-for-web-normal.jpg

Juli%20011_jpg-for-web-xlarge.jpg

Juli%20010_jpg-for-web-xlarge.jpg

juni08%20156_jpg-for-web-normal.jpg

jan-feb%2007%20037_jpg-for-web-normal.jpg

Vi gjorde häststall och maskinhall i vinkel!

Kolla gärna www.Mycklebygard.se för mer bilder
Ha d gött //Jonathan

Avatar Fallback

Re: Maskinhall i byggsats.

OlaE  
#204128 Mycket fin gård ni har, Jonathan! Inte utan att man blir lätt avundsjuk! :mrgreen:

Just nu har vi 40 uppbundna kor, ca 35 stora kvigor som går ute med tillgång till skydd och halm, 13 stora uppbundna, 7 mindre i boxar, och 10 kvig och tjurkalvar som får kalvnäring och mjölk.

Det är ca 3 timmars jobb om dagen bara att sköta ungdjuren, och när jag inte är hemma så får farsan sköta det också - utöver mjölkkorna som kräver ett par timmar - morgon och kväll.

Det går inte att hantera för honom i längden och nu när han har passerat 52 år dessutom.
Det måste rationaliseras bättre, ungdjuren alltså, med lösdrift och möjlighet att lätt kunna lägga om från kor till köttdjur senare.

Lantmännen har kampanj på maskinhall, 15x30x4,50 för 370 000.
Så nu har han fått för sig att ha en del som verkstad, ca 10x15 och resterande som maskinhall.
Verkstadsdelen ska isoleras, och det enda som ska ha gjutet golv. :roll:

Han ändrar sig så fort att jag knappt hinner med.

Användarvisningsbild

Re: Maskinhall i byggsats.

jonathanA  
#204159 Vi har ungefär 80djur totalt i hallen nu, men om ungefär en månad kommer 25 kalvar oxå. Den dagliga skötseln (skrapning av skrapgången, strö och ensliagebalar ca 4 om dagen) tar runt en halvtimme till 45 minuter. Är man två personer så går det på 30min.
Brorsan köpte en tomahawk 808 balrivare på auktion som har funkat kanonbra, och sparar mycket tid!

Avatar Fallback

Re: Maskinhall i byggsats.

Snowblow06  
#204707 Funderar också på att bygga en maskinhall i storlek 15*30 m och med en porthöjd på 4 allt 4,5 m. Tittar runt lite på vad som finns på marknaden. Planerar att göra markjobbet själv och sedan få hallen stomrest och byggd med tak, vägg och vattensystem, istort sett "nyckelfärdigt". Finns det några fällor som man skall undvika att kliva i vad gäller byggansvar, kvalitetskontroll etc eller köper man en produkt som man kommer överens om i kontraktet och blir en nöjd kund?

Användarvisningsbild

Re: Maskinhall i byggsats.

huggarn82  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#204725 Lövångers Bygg har fina hallar till bra priser oxå http://lovangersbygg.se/sortiment/maskinhall/

Avatar Fallback

Re: Maskinhall i byggsats.

OlaE  
#204972
huggarn82 skrev:Lövångers Bygg har fina hallar till bra priser oxå http://lovangersbygg.se/sortiment/maskinhall/


Intressanta priser!

Började skissa på en verkstad i Google Sketchup, får slutföra det nu när jag kommer hem nästa runda. :) Ska försöka komma hem en sväng i helgen.

Sitter i skolan nu och läser servoteknik.

Farsan säger att det inte finns någon mening att isolera plattan om man inte ska lägga golvvärme i, utan att då är det bättre att lägga minst 200mm makadam i botten och gjuta ovanpå. Eftersom man inte har någon markkyla underifrån räcker luften i makadamen som isolering för markfukten.

Något vi har funderingar över, är om färdiga betongväggar med isolering i (Finja Betong, ca 1300kr kvm) är värt priset, med tanke på att de är färdiga med brandskyddsklassning, och i princip underhållsfria.

Det handlar om ca totalt 1000 kvadratmeter (om vi har 4,50 högt med betongväggar)

Eller om man ska ta träväggar med stenullsisolering och 13mm gipsskivor på insidan (brandskyddsklassade), och leva med målning och underhåll.

Vad tror ni?

Användarvisningsbild

Re: Maskinhall i byggsats.

T Landström  
#204973 Ska du inte ha isolering i plattan så måste det vara tvättat makadam annars kommer fukten att vandra uppåt in i plattan...

Vi gjorde lite sådana tester i skolan när jag pluggade.
Dumt att spara in på något som inte kan åtgärda när man är klar.

Avatar Fallback

Re: Maskinhall i byggsats.

OlaE  
#204976
T Landström skrev:Ska du inte ha isolering i plattan så måste det vara tvättat makadam annars kommer fukten att vandra uppåt in i plattan...

Vi gjorde lite sådana tester i skolan när jag pluggade.
Dumt att spara in på något som inte kan åtgärda när man är klar.



Han tyckte att det räckte med tvättad makadam till bostadshus, inte tvunget annars.

Jag håller med om att man lika gärna kunde isolera med cellplast och lägga värmeslingor, men han tycker att man då lika gärna kan bila upp golvet senare, men det tycker jag verkar bakvänt, och då är det ju inte så lätt att isolera i efterhand, om man inte bygger på.

De pengarna man sparar på att inte isolera golvet ville han hellre lägga på att isolera extra tjockt i taket.

Användarvisningsbild

Re: Maskinhall i byggsats.

T Landström  
#204978 Ja, vad ska man säga...gamla gubbar ;)
Det är inte många kronor ni sparar på att inte isolera plattan...

Hade jag haft aktuella priser på datorn hade jag kunnat gjort en kalkyl på plattan med iso och utan...

Användarvisningsbild

Re: Maskinhall i byggsats.

T Landström  
#204980 Hur stor del ville du ha isolerad av plattan? Jag hittade måtten...

Faktum är att om jag lägger upp måtten i programmet så blir en enkel isolerad platta lika dyr som en oisolerad platta...

Lite svårt att säga hur väl det stämmer då en del av kostnaderna ligger som Ue då jag endast har byggversionen av programmet och inte markversionen...

Hade jag vetat vad makadam kostat kubiken så hade det varit enklare...
Senast redigerad av T Landström tor 17 jan 2013, 11:45, redigerad totalt 2 gånger.

Avatar Fallback

Re: Maskinhall i byggsats.

OlaE  
#204981
T Landström skrev:Hur stor del ville du ha isolerad av plattan?


Hela plattan är det väl tänkt, ca 200-225kvm.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).