Skogsnyheter

Körkort för motorsåg

31 inlägg 26048 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Körkort för motorsåg

jonsered95  
#192095 Tack, blev nästan lite orolig, hade ju varit halvt värdelöst om man inte hade fått så mycket från skolan så att man ska kunna börja jobba. Vi ska ju också kunna ta ett grönt körkort sen också, är det inte liknande där också, att de flesta efterfrågar det? :smile:
MVH Philip.

Elmia
Avatar Fallback

Re: Körkort för motorsåg

Fredrik N  
#192104 Hur kommer det sig att det kan skilja så mycket i pris på kurserna?
Skogsstyrelsen tar nästan tio tusen.
Säker skog tar fyra tusen.
Det gäller AB körkortet.

Användarvisningsbild

Re: Körkort för motorsåg

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#192106 Grönt kort är faktiskt ännu viktigare än motorsågskort enligt min mening om man vill få jobb, med grönt kort får man trotsallt jobba med röjjning, med enbart motorsågskort får man fortfarande inte jobba åt de stora skogsbolagen...

Användarvisningsbild

Re: Körkort för motorsåg

anersimyra  
#192128 Det gröna kortet är inget som efterfrågas av varken kommuner, energibolag, trädgårdsföretag mfl. i allmänhet.
Krav på körkort vid röjning kommer snart införas vilket gör det gröna kortet värdelöst även för röjningsarbete. Det "gröna kortet" blir ju inget tvingande att inneha som det blir med röj/motorsågskörkorten.
Mvh Anders.

Avatar Fallback

Re: Körkort för motorsåg

jan larsson  
#192134
Fredrik N skrev:Hur kommer det sig att det kan skilja så mycket i pris på kurserna?
Skogsstyrelsen tar nästan tio tusen.
Säker skog tar fyra tusen.
Det gäller AB körkortet.

Studieförbundet Vuxenskolan tar ca.1400:-.

kopierat citat.
Lär dig hantera motorsågen på ett säkert sätt! Uppkörning av körkortet hanteras av certifierade instruktör med gedigen erfarenhet. Priset gäller under förutsättning att säkerhetschecken nyttjas, värd 2 500.-

om då instruktören känner till en sen tidigare så kostar det bara. istället för att förnedra en med start av sågen eller trisskapning.(a-b nivå)

herjman skrev:
Röjkvist skrev:Det här är lite utanför ämnet, men på vårt företag blev det krav på att
alla montörer skulle avlägga prov i momentdragning av rör och skruv.
De äldsta med mest erfarenhet hade de klart sämsta reultaten.
Detta trots att de hade nomentet i armbågen :mrgreen:



Känns som att det ofta är så, många tror att dom är så jäkla vassa bara för att dom har 112 års erfarenhet av en sak, visst så kan det vara men det kan också vara så att man arbetat på ett riskabelt sätt i 112 år och haft tur (i bästa fall).

Jag tror man bör ta till sig nya rön, rutinerad som rookie och inte bara raljera över hur många år man jobbat.

????
skall man orka jobba professionellt. så ligger det väll i eget intresse att använda rationella o säkra metoder. för att inte slita ut sig i förtid eller skada sig. o är man normalintresserad av sin sysselsättning så följer man med i utvecklingen. o testar o kanske anammar nya metoder o arbetssätt om man anser att de gagnar en själv.

själv växlar jag mellan en mängd olika metoder. beroende på vilken som är skonsammast o för tillfället är säkrast. sånt som kallas erfarenhet.

jag anser fortfarande att kursen är farlig för de totala nybörjarna. då de inte får tillräckligt med praktisk övning innan de utför ett simpelt prov. o sen blir godkända till till en för hög nivå för att kunna anlitas av stat, kommuner, energibolag m.fl.

Användarvisningsbild

Re: Körkort för motorsåg

Houthakker  
#192135 Vem får utfärda motorsågskörkort?

Användarvisningsbild

Re: Körkort för motorsåg

anersimyra  
#192136 Farliga nybörjare tror jag inte blir några problem. När jag nyligen gick kursen var där ett antal gubbar som aldrig tidigare hållit i en såg. Dom sa utan undantag att dom kände sig väldigt osäkra med sågen, och om arbetsgivaren (kommunen) ställde krav på att "nu kan ni ju det här" så det är bara ut och såga, då skulle dom inte tveka att vägra. Att kursen skulle vara farlig kan jag inte hålla med om, efter utbildningen var alla överens om att respekten för sågen i sig själv och trädfällning överlag hade ökat. Undantag kommer givetvis alltid finnas, den största faran tror jag kan vara en arbetsgivare som tvingar någon att utföra arbete med motorsåg, med hänvisning till att dom gått kursen.

Användarvisningsbild

Re: Körkort för motorsåg

Houthakker  
#192267 Hej, lite snabbis, jag behöver motorsågskörkort säger Ni. Hur kan då en kommun hyra in Veteranpoolen för att ta ner träd igenom klättring vid en skola??

Användarvisningsbild

Re: Körkort för motorsåg

anersimyra  
#192309 Ring och fråga ansvarig tjänsteman hur dom resonerat i det fallet. Skulle "veteranen" skada sig, kommer tjänstemannen få all anledning att ångra sitt beslut, men "veteranen" kanske har motorsågskörkort ? Kommunen jag arbetar åt har enbart krav på motorsågskörkort oavsett om jag fäller från mark eller genom klättring/skylift, men gissningsvis kommer andra hårdare krav komma.
Mvh Anders.

Avatar Fallback

Re: Körkort för motorsåg

Vilebo  
#196569 Blanda inte ihop Grönt Körkort (Numera Natur- och Kulturmiljövård) med motorsågskörkort.
Motorsågskörkortet handlar om hur man använder verktygen, Gröna kökortet om vad man använder verktygen till.
Natur- och kulturmiljövårdsutbildningen (Grönt Körkort) är ett krav för alla som arbetar i det certifieradet skogsbruket, vare sig de använder motorsågar eller ej.

Användarvisningsbild

Re: Körkort för motorsåg

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#204337 Är det någon som vet om dessa 2 engelska kurserna CS30 and CS31 chainsaw certificates motsvarar motorsågskort AB? Är dessa isåfall tillräckliga för arbetsmiljöverket?

Användarvisningsbild

Re: Körkort för motorsåg

Houthakker  
#204369 Har haft kontakt med min skola i NL, där jag fick min motorsågutbilding angående motorsågskort. De håller just nu på med ett motorsågskort som kommer att accepteras i hela EU.

Avatar Fallback

Re: Körkort för motorsåg

Vilebo  
#204465
SkogsGotte skrev:Är det någon som vet om dessa 2 engelska kurserna CS30 and CS31 chainsaw certificates motsvarar motorsågskort AB? Är dessa isåfall tillräckliga för arbetsmiljöverket?


Ställde frågan till AV i november. Det blev tyst i luren.
Upprepade den skriftligt i december men ha rinte fått svar ännu.
verkar inte som de vet att vi har en internationell arbetsmarknad nu för tiden.
Återkommer när det finns ett svar.

Avatar Fallback

Re: Körkort för motorsåg

strombom2  
#204950 Det ska vara kurser hit o dit om hur man kör motorsåg, som kostar flera tusen för ingenting, du får ett papper där det står att du kan köra motorsåg, din kunskap och erfarenhet räknas inte för det kan man inte skriva på ett papper. Markägarna och skogsbolagen klagar på att man är för dyr, men hur jävla konstigt är det om man ska gå på meninglösa kurser vart år för något man kan ? kurser som kostar flera tusen och flera tusen i uteblivna arbetsdagar, som man sen måste ta igen, alltså ett högre tim pris. Men i slutändan tar skogsbolagen in utländskarbetskraft från polen, och baltikum området. Som så klart inte är utbildad, men är billig. Då är det visst inte lika noga, dagens sverige.

Detta är verkligheten vi lever i.

Användarvisningsbild

Re: Körkort för motorsåg

viktor57  
#204951 Gick kursen genom skogsstyrelsen förra våren.. Har arbetat med motorsåg/röjsåg i många år dessförinnan, och anser mig "van" vid momenten.
Dock måste jag säga att det var en bra kurs. Klart informativ och nyttig.
Kanske beror på instruktörerna, va vet jag.

Sanningen är ju den att årligen avlider faktiskt folk i skogen i samband med just motorsågsarbeten, och kan man genom utbildning förhindra EN sådan olycka, då är väl kursen/utbildningen en billig investering.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).