Inomgårdsmaskiner

Vevstakslager!!

22 inlägg 21725 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Vevstakslager!!

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#204528 Håller på o tittar igenom 2st gamla Wisconsinmotorer. Modellen är S8D. Vevlagret har skurit i den ena men jag är lite konfunderad. Vevstaken är gjord i nån lättmetall o det finns inget löst lager. Lagrar det direkt i lättmetallen eller är det pålagt nåt lagermatrial??
Hur reparerar man detta? Jag misstänker att enda sättet är en ny stake eller vad tror ni??

DSC_0201.jpg


Magnus M



   TS
Trejon
Användarvisningsbild

Re: Vevstakslager!!

totte  
#204550 Skulle tro att där är pålagt ett skikt av nån lagermetall. Kostnad för att reparera torde vida överstiga vad en vevstake betingar, om den går att få tag på, och om det ens går att laga. Har ingen erfarenhet av Wisconsin. Är vevtappen OK?

Användarvisningsbild

Re: Vevstakslager!!

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#204571 Vevtappen har lite smårepor men inget allvarligt, en lätt putsning så är den nog använbar.
Ska kolla runt lite om det går att få tag på en stake. Verkar finnas en del prylar i USA till dom.
Det är en rejäl motor byggd för att gå mycket. Koniska rullager i veven o rejält block i gjutjärn. O till skillnad från briggs så är faktiskt svänghjulet i lättmetall. Står stämplat "tested at 9000 rpm" på insidan!!!!

Håller på med ett litet projekt där jag tänkte att denna motorn skulle få göra tjänst. Den ena av dom är ju ok men det gjorde inget om det fanns en i reserv. Det ska bli en hemmbyggd järnhäst med betoning på järn :grin:

Det kommer bilder när jag kommit en bit o sett att det är görbart.

Skulle behöva ett par billiga skotermattor av lika längd om nån har liggandes eller tips om var man kan hitta sånt. Finns inte mycket sånt här nere i södern :smile:

Magnus M

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vevstakslager!!

totte  
#204683 Det låter intressant, vi ser fram emot en riktigt rolig byggtråd. Lycka till med reservdelsjakten, det är nog som du säger USA och t ex e-bukten det handlar om.

Användarvisningsbild

Re: Vevstakslager!!

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#204704 Hittade på Ebay för 150 dollar samt hos en reservdelsfirma för 213 dollar. Lite för dyrt för min smak. Gör nog iordning den ena sålänge så får vi se sen.

Magnus M

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vevstakslager!!

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#204727 Låter extatiskt spännande, skotermattor hittar man nog på facebooks köp och sälj sidor tex Nordiska Fordonsgruppen.

Användarvisningsbild

Re: Vevstakslager!!

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#215781 Startade motorn idag :smile: Den gick kanonfint, hade dock ingen ljuddämpare så det blev bara några minuters körning i garaget. Jag måste tillverka nåt eget då dämpare saknas helt.

Attans va kul det är när man gett sig fan på att få liv i gammalt skrot o det funkar som man tänkt :smile: :smile: :smile:

Magnus M

   TS
Avatar Fallback

Re: Vevstakslager!!

Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#215815 ASEA i Storvik lägger babbits (lagermetall) i slitna vevstakslager.
Vad det kostar vet jag inte.
Men det är inget att rekommendera då det krävs verkstadsmaskiner för att brotscha in toleransen.
Eller är mycket skicklighet med att använda handbrotch.

Användarvisningsbild

Re: Vevstakslager!!

totte  
#215934
Magnus M skrev:Startade motorn idag :smile: Den gick kanonfint, hade dock ingen ljuddämpare så det blev bara några minuters körning i garaget. Jag måste tillverka nåt eget då dämpare saknas helt.

Attans va kul det är när man gett sig fan på att få liv i gammalt skrot o det funkar som man tänkt :smile: :smile: :smile:

Magnus M


Toppen, gratulerar :grin: !

Användarvisningsbild

Re: Vevstakslager!!

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#215960 Nästa steg blir att få till ett svänghjul så kopplingen i lådan har nåt att jobba mot.

1" axel med kilspår på motorn

Borde funka med en bromsskiva o sen göra ett centrum för motoraxel o hållare för lagret till växellådsaxeln.

Magnus M

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vevstakslager!!

totte  
#216006 Varför inte leta reda på ett svänghjul till en liten bilmotor, och använda tryckplatta och hela rasket?

Användarvisningsbild

Re: Vevstakslager!!

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#216023 Jag har grunnat en del på detta o det är lite knepig konstruktion på kopplingen. Är faktiskt inte helt klar över hur det ska se ut. Jag har lamellen o allt runt den. Lådan jag ska använda är från en Howard jordfräs. Har en komplett sån fräs oxå så jag får nog dra fram den o kika lite på hur det sitter ihop.

Lådan är en rejäl klump med 3växlar fram o back, diffspärr samt 2 möjliga axeltappar att ta ut kraft på. <båda sitter på ing. axel så dom snurrar alltid så fort kopplingen är släppt.

Magnus M

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vevstakslager!!

totte  
#216441 Du får se upp så du inte får för stora axialkrafter på motorns vevlager, skall motorn ta upp hela tryckkraften från kopplingen så misstänker jag att det kan bli problem. Skulle vara kul med lite bilder på den där kopplingshistorien.

Annars låter det ju perfekt att använda en låda från en gammal fräs, stabila grejor och rätt utväxlingar.

Användarvisningsbild

Re: Vevstakslager!!

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#216530 Bra tanke där Totte, gött o ha nån o bolla med. Orginalmotorn (JAP) har vanliga kullager i veven o Wisconsinmotorn har koniska rullager. Borde ju inte vara några problem tror jag.
Ska fixa lite bilder framöver. Kanske blir lite lugnare ett tag dock för hytten till Holdern kommer hem nyblästrad i veckan så den får nog gå före kanske. Fick tag på en firma som blästrade hyttramen med golv o skärmar samt taket för 1500kr, då grundar dom med epoxyfärg oxå, riktigt bra pris :smile:

Ang. bilder o annan info, finns en del på lådan om du söker på Howard Gem series 3

Magnus M

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vevstakslager!!

totte  
#216544 Koniska rullager är bra, dom tål väldigt mycket axiellt, så då kan jag knappast tro att det är nån risk.

Ja det var verkligen ett kalaspris på det jobbet, när man dessutom vet vilket fasansfullt jobb det är att göra det med handmaskiner.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).