Skördare

Rottne 2004 frågor och funderingar

26 inlägg 16768 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Rottne 2004 frågor och funderingar

rocky  
#204315 TeamViewerQS är ett Windows program som man kan ha på en dator/smartphone och då kan man logga in på en annan dator med samma program och styra/ändra i den datorn. (Om man har uppkoppling på båda enheterna.)

Avatar Fallback

Re: Rottne 2004 frågor och funderingar

Joe  
#204319 Du hade inte mera precist förslag på serviceställe?

"Närmaste" är Maskin city, Traktorcentralen eller Maskin väst.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Rottne 2004 frågor och funderingar

rocky  
#204441 Vet inte vart du bor men kolla på Rottnes hemsida efter service så vet du vad som är närmast.
Tar du Maskin väst är det Kent du ska söka och dom har PDF filer på maskinerna vart fall. Alla service ställen ska kunna logga in på Rottnes server och hämta det annars. Kan vara bra om du kan maskinens tillverknings nr.

Avatar Fallback

Re: Rottne 2004 frågor och funderingar

Joe  
#204451 Ok

Pratade med Roland på Rottne idag och fick bladet för matarvalsarna skickat.
Fotpedalen drar relä K P och går även in direkt på PVC'n.
Det lustiga var att relä P även drog när jag kopplade ur kontakten (9) från pedalen i lördags.
Så idag tog jag bort kabeln till PVC'n innan vi kopplade på spänningen och relä P drog inte, i med tåten och relät drog fortfarande inte!
Så felet hade försvunnit innan vi kopplade på spänningen, enda skillnaden var att batteriet var bortkopplat för laddning.... (och att jag röjde i kabelhärvan)

En sak har jag lärt mig idag, backa inte med batterilådan öppen och värmaren uppfälld.. :roll:
Fick rikta batterilådan med domkraft och ska fixa plåten över värmaren imorgon.

Sen blev det övrig felsökning på hyttfläkten och arbetsbelysningen, så det är dags för ett knippe reläer. Hur kan man ha porslinssäkringar på en maskin från -99??? 😡

   TS
Avatar Fallback

Re: Rottne 2004 frågor och funderingar

Tosca  
#204474
Joe skrev:Hur kan man ha porslinssäkringar på en maskin från -99??? 😡

På vissa sätt är det ganska bra, Rottne håller inte på och ändrar smådetaljer från en årsmodell till nästa.
Färre olika reservdelar och versioner för dem att hålla reda på när N:te ägaren ringer och behöver support...

Avatar Fallback

Re: Rottne 2004 frågor och funderingar

Joe  
#209328 Det sitter en behållare för (antagligen) sågkedjeolja på kranpelaren, något som ser ut som en modifierad brandsläckare.
Påfyllning upptill och en anslutning för 6mm tryckluftsslang, ut i botten i en hydraulslang som slutar avsliten vid stickan.
Tryckluftsslangen går in i hytten och troligen till stolen och dess tryckluftspump.

Någon som har sett något liknande?

Om det är för sågkedjeolja så är idéen smart, påfyllning till sågkedjeoljan sitter inte direkt optimalt till på stickans utskjut.
Men fixar den mekaniska sågkedjeoljepumpen ett övertryck på in sidan?

   TS
Avatar Fallback

Re: Rottne 2004 frågor och funderingar

jönsson84  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#209341 Hmm...Du tror inte det är en tank till färgmärkning? Ja hade inte det på min, men har för mej att jag hört att färgmärkningens tankar trycksattes från stolskompressorn.

För övrigt gillade jag porslinssäkringarna,mycket lättare att se om de är trasiga än flatstiftsäkringar.

Avatar Fallback

Re: Rottne 2004 frågor och funderingar

Joe  
#209354 Då antar jag att färgmärkningens ventil sitter i aggregatet nånstans för det gick avslitna sladdar från tanken mot aggregatet.
Ska kolla det sen.

Stubbehandling sitter ovanpå motorn så de är det inte iaf.

Porslinsäkringar i all ära, men konstruktionen där kontaktytan är kanten på ett hål ger jag inte mycket för.
Då är glassäkringar ljusår bättre..

   TS
Avatar Fallback

Re: Rottne 2004 frågor och funderingar

Joe  
#210748 Ännu mera problem, när man backar så släpar vänster framhjul. Men kör man framåt så verkar den driva med.
Spelar ingen roll om man har hastighetsberoende eller konstant diffspärr på (~20%)
Nu sitter det bara slirskydd fram så kopplar man ur diffspärren så slirar bara ett bakhjul så jag har inte kunnat testa om det är ett diffproblem fram..

Någon som har råkat ut för något liknande?

Om lamellbromsen låg på så borde det uppföra sig likadant framåt eller bakåt..

Sen undrar jag hur Rottne har tänkt när det bara är diffspärr sida/sida men ingen diffspärr funktion fram/bak.
Räcker det med slirskydd fram eller måste man ha det bak också när det är mycket snö och halt?

   TS
Avatar Fallback

Re: Rottne 2004 frågor och funderingar

skogsarbetaren  
#210831 Jag hade sånt fel,om än på en H8.Det var en gren som tryckt bort kontaktdon till diffbroms.
Dom sitter i midjan på fram resp. bak.
Kedjor bak är bra när man kör brant utför,maskin är rätt framtung o kan "sladda".

Avatar Fallback

Re: Rottne 2004 frågor och funderingar

Joe  
#210848 Jag kollade hydraulschemat förut, det verkar bara sitta en elventil som i sin tur styr via hydraulik diffventilerna för respektive hjul.

Men jag ska kolla diffventilen för vä fram om den har fastnat.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).