Skogsmaskiner (stora skogsmaskiner)

John Deere s slangar över utskjutet.

30 inlägg 15933 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

John Deere s slangar över utskjutet.

Klingstedt  
#204206 Jag tycker John Deere har en utsatt slang dragning på sina skotar kranar. Därför har jag aldrig ägt en John Deere skotare! Är det ingen mer än jag som funderat över detta?



Bild




   TS
Olofsfors skogsmaskinsband
Användarvisningsbild

Re: John Deere s slangar över utskjutet.

Skogshuggarninorr35  
#204208 Den slangdragningen funkar bra så länge föraren använder maskinen normalt, annars är det förarfel om det går sönder.
Finns ju förare som kan ha sönder vad som helst på maskinen.

Avatar Fallback

Re: John Deere s slangar över utskjutet.

Klingstedt  
#204211 Jag tillhör de förare som ibland gör förarfel. Tror inte jag är helt ensam om att göra det ibland.

   TS
Användarvisningsbild

Re: John Deere s slangar över utskjutet.

Skogshuggarninorr35  
#204214 Självklart gör alla fel.
Frågan är ju om föraren lär sig av misstagen, drar du t ex sönder slangpaketet på vippen för femte gången när du ska plocka en stock som har lagt sig i mellan kärra och välta spelar det nog ingen roll hur det är byggt

Användarvisningsbild

Re: John Deere s slangar över utskjutet.

Skogshuggarninorr35  
#204216 OBS!! säger inte att Du gör det utan rent allmänt

Avatar Fallback

Re: John Deere s slangar över utskjutet.

zönder  
#204217 Ösa får nog börja fundera på nåt nytt snart, deras slanghistoria hör hemma på åttiotalet om man jämför med ponsses och cranabs fiffiga konstruktion.

Användarvisningsbild

Re: John Deere s slangar över utskjutet.

kalhygge  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#204297 Hade dubbelutskjut på 810an, men kastade bort det pga klumpiga slanghållarna, tar mkt stryk om man kör i täta gallringar etc..

Avatar Fallback

Re: John Deere s slangar över utskjutet.

snubblaren  
#204302 Vinner man något på att dra slangarna uppepå förutom att det är enklare att byta slangarna?

Avatar Fallback

Re: John Deere s slangar över utskjutet.

Blivande snickare  
#204331 Dom håller längre, utsätts inte för väder å vind, kvist å annat skit. På timmerkranen (palfinger) går slangarna inne i bommen å dom håller nästan ett år! :surp:

Användarvisningsbild

Re: John Deere s slangar över utskjutet.

huggarn82  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#204333 slangarna på 1410an min brukar hålla ett år ungefär o jag bytte upp till 4 stålsslang från kranvecket o ner till rotatorn,

2 ståls slang är alldeles för klena o mycket mindre nötningsbeständiga

därför kör jag 4ståls i på 1/2 slangarna ner till rotatorn bruka hålla ca 6-9 månader jämfört med när vi hade 2ståls då kunde dom hålla från 1 vecka - 3 månader

Användarvisningsbild

Re: John Deere s slangar över utskjutet.

finskpinne  
#204427
huggarn82 skrev:slangarna på 1410an min brukar hålla ett år ungefär o jag bytte upp till 4 stålsslang från kranvecket o ner till rotatorn,

2 ståls slang är alldeles för klena o mycket mindre nötningsbeständiga

därför kör jag 4ståls i på 1/2 slangarna ner till rotatorn bruka hålla ca 6-9 månader jämfört med när vi hade 2ståls då kunde dom hålla från 1 vecka - 3 månader


Om slangarna håller så dåligt så måste du nog kontakta den som säljer slangarna åt dig och fråga om han inte har något annat märke. Eller så ska du ge chauffören ett slag på käften. En slang ska verkligen inte hålla bara ett par månader! Har haft flera skotare med Loglift kran med utvändiga slangar och dom har nog hållit flera tusen timmar. Vi kör med 10 meters kranen med dubbla utskjut. Men däremot slangarna som går från kranspetsen till rotatorn brukar ta lite stryk i gallringar och ibland när man lägger ner kranen på lasset så kan det slita lite i dom. Från kranspetsen till rotatorn så byts det kanske två slangar per år men på utskjutet så håller dom nog flera tusen timmar, och då kör vi endast gallring. I slutavverkning så är det ju inget som nöter på dom så då håller dom ju hur länge som helst. Vi kör med två ståls 1/2 tumsslangar.

Hade en anställd en gång som förbrukade mycket slang på utskjutet, det var slangarna som gick till gripen. Men till slut så blev vi av med det problemet när jag lade märke till att han satt och stängde gripen väldigt länge efter att han hade tagit om en knippe.

Undvik att köra cylindrar i ändläge i onödan, det sliter på grejerna samtidigt som det tar mycket extra bränsle att trycka olja genom övertrycksventiler...

Avatar Fallback

Re: John Deere s slangar över utskjutet.

Klingstedt  
#204433 Vilket slang fabrikat håller längst då? Själv håller jag Gates slangen högt.

   TS
Avatar Fallback

Re: John Deere s slangar över utskjutet.

østeberg  
#204437 har da kjørt jd 1210e i over 1 år nå å ikke bytta en slange..

Användarvisningsbild

Re: John Deere s slangar över utskjutet.

huggarn82  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#204454
finskpinne skrev:
huggarn82 skrev:slangarna på 1410an min brukar hålla ett år ungefär o jag bytte upp till 4 stålsslang från kranvecket o ner till rotatorn,

2 ståls slang är alldeles för klena o mycket mindre nötningsbeständiga

därför kör jag 4ståls i på 1/2 slangarna ner till rotatorn bruka hålla ca 6-9 månader jämfört med när vi hade 2ståls då kunde dom hålla från 1 vecka - 3 månader


Om slangarna håller så dåligt så måste du nog kontakta den som säljer slangarna åt dig och fråga om han inte har något annat märke. Eller så ska du ge chauffören ett slag på käften. En slang ska verkligen inte hålla bara ett par månader! Har haft flera skotare med Loglift kran med utvändiga slangar och dom har nog hållit flera tusen timmar. Vi kör med 10 meters kranen med dubbla utskjut. Men däremot slangarna som går från kranspetsen till rotatorn brukar ta lite stryk i gallringar och ibland när man lägger ner kranen på lasset så kan det slita lite i dom. Från kranspetsen till rotatorn så byts det kanske två slangar per år men på utskjutet
så håller dom nog flera tusen timmar, och då kör vi endast gallring. I slutavverkning så är det ju inget som nöter på dom så då håller dom ju hur länge som helst. Vi kör med två ståls 1/2 tumsslangar.
A
Hade en anställd en gång som förbrukade mycket slang på utskjutet, det var slangarna som gick till gripen. Men till slut så blev vi av med det problemet när jag lade märke till att han satt och stängde gripen väldigt länge efter att han hade tagit om en knippe.

Undvik att köra cylindrar i ändläge i onödan, det sliter på grejerna samtidigt som det tar mycket extra bränsle att trycka olja genom övertrycksventiler...




Kom hit o kör kvistig contorta o ständigt oröjd skog o dessutom i hög produktionstakt (ca30-35000m3) 95% gallring per år med 0,10 medelstam och i stening kuperad o brant terräng så ska du få se vad kvistiga contorta träd nöter o flir ner både maskin o slang innan du börjar hålla högmässa!!!

Användarvisningsbild

Re: John Deere s slangar över utskjutet.

finskpinne  
#204462
huggarn82 skrev:

Kom hit o kör kvistig contorta o ständigt oröjd skog o dessutom i hög produktionstakt (ca30-35000m3) 95% gallring per år med 0,10 medelstam och i stening kuperad o brant terräng innan du börjar hålla högmässa!!!


De va inte meningen att försöka hacka ner på nån utan jag försökte bara komma med ideer om varför det går så mycket slang för er och vad som går att göra åt saken... För du är ju uppenbart inte nöjd med hur länge slangarna håller, och enligt min erfarenhet så är det väldigt stor skillnad mellan olika slängmärken. Den jag köper slang av har oftast Dunlop och Trelleborg. Några av Dunlops modeller är väldigt känsliga mot ifall dom bryts tvärt, då går det inre gummit sönder och det kommer en hårfin stråle ut genom stålet och ytgummit. Trelleborg är lite mer flexibla och tål mera brytning men dom tål inte lika mycket nötning. Finns det flera märken så rekommenderar jag att du provar olika för att se om vissa håller bättre.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).