Traktorer och processorer

Köpa till lastare

6 inlägg 9367 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Köpa till lastare

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#203827 Jag är på jakt efter en mindre skogstraktor med lastare. Har fastnat för en äldre valmet typ 405, 604, 455 . Tycker dock att de ofta springer iväg i pris då de är lastare med.

Har därför funderat på att köpa en utan och montera en fabriks ny lastare på. Har läst på flera forum att detta ej skulle vara försvarbart då det skulle bli mycket dyrare än att hitta en med monterad ladtare. Finns det någon någon fakta ange detta?

De flesta traktorer med lastare ligger run 150'-200 kr. Utan lastare ligger de runt 100'-150 kr. En ny lastare med installationsmaterial ca 50' exkl montering. Jag ser inga större problem att montera lastaren själv. Jag får där med en fräsch traktor utan sliten koppling samt en lastare utan glapp och garanterad rak.

Vad är finns det för argument att inte göra som ovan. Har jag bedömt kostnaderna fel?



   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Köpa till lastare

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#203840 Varför köpa en ny lastare?
Nog borde det gå att hitta en gammal som du putsar upp och på det
viset förbättrar budgeten med 30000:-

Men grundidén är klockren bara du får grejerna till rätt pris och gör allt jobb själv.

Avatar Fallback

Re: Köpa till lastare

rikard_e  
#203846 Hej ocke, vill bara tipsa dig om att försöka undvika valmet 604 som lastartraktor.
Dom är kända att ha för klen framaxel för att ha lastare.

Modellen 604 ska ha kommit med två olika framaxlar, vet inte vilka årsmodeller som har den dåliga axeln dock.

Avatar Fallback

Re: Köpa till lastare

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#204069 Köper man nytt så är det nytt med fördelar som raka armar och hela svetsar.

Avatar Fallback

Re: Köpa till lastare

kungsis  
#204120 Trodde inte man fick en ny lastare (Trima?) med alla fästen och hydralikgrejer för 50 tusen numera? Låter billigt.

M.v.h
Kungsis

Avatar Fallback

Re: Köpa till lastare

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#204716 Tack för alla svar.

Grundtanken med exemplet vara att om man monterar en ny lastare på en traktor som ej har lastare får man en traktor för samma pris som att köpa en traktor med lastare. Fördelen skulle vara att skicket på lastare och traktor skulle vara bättre.

Har dålig koll på vad en ny lastare med fästjärn kostar så 50 kan som sagt vara för lite.

Ska försöka undvika 605 med tanke på framaxeln.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).