Verkstan

Kellfri kvalitet

96 inlägg 132403 visningar 27 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Kellfri kvalitet

RTH  
#203841 Har tyvärr i nåt skede av livet varit så jävla snål att jag köpt ett Kellfri snöblad. Usel kvalitet. Skulle ikväll skuffa upp en väg för virkesbilarna för en kommande avverkning, örat till hydraulcylindern brast. Inget märkvärdigt med det men när jag i verkstan skulle svetsa ihop skiten så märkte jag att hydraulstången var ett satans klent rör... 2mm väggar typ...
Kommer aldrig mer att finnas en Kellfri produkt mer på min gård i alla fall... /RH



   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: Kellfri kvalitet

rikard_e  
#203843 Bra att du inte köpt på dig fler saker därifrån.

Har en balgrip från kellfri, den har konstig nog hållt i 7 år nu, har dock sett tonvis med kellfriprodukter som gett vika. skopor som gett sig i svetsar,balgripar, en balgrip var 3 dagar gammal då grannen vred sönder sin, snöblad som bara gett vika när dom kört frammåt som vanligt.

Undrar hur länge kellri kan lura folk att köpa skit.

Tror du hade byggt starkare redskap själv av limm och salta pinnar.

Avatar Fallback

Re: Kellfri kvalitet

nixs  
#203850 Kellfri och kvalité brukar inte platsa i samma mening.

Avatar Fallback

Re: Kellfri kvalitet

Anders Olsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#203865 Hej!

Kollegan har ett sådant här Kellfri schaktblad:
(bilder lånade från Blocket)
Kellfri Schaktblad

Han är petnoga och försiktig med saker och vet hur man kör traktor.
Ändå lyckades han med en enkel 2WD-traktor böja bladet (!) när något hakade tag i ena sidan av det.

Som jämförelse har vi ett Optimal från Trejon:
Optimal Schaktblad


Brosan har under några år utsatt det för hårda prov med en fyrhjulsdriven traktor, bland annat lyckades han backa av en stenstolpe med det. Bladet är dock fortfarande som nytt.

Tidigare hade vi ett mycket enkelt snöblad som efter decennier av misshandel så som vägschaktning och annat föll i bitar. Det var dock fortfarande rakt. Det som hände var att bladet helt enkelt separerade från upphängningen 8)

Med ovanstående i åtanke så måste stålet i Kellfri-bladet vara av sämsta möjliga sort. Jag tycker att det är på gränsen till overkligt att två blad som ser så lika ut på håll kan vara så olika starka. Så Kellfri, nej tack!

Användarvisningsbild

Re: Kellfri kvalitet

totte  
#203867 Det är just det som är det luriga, ofta ser grejorna rätt bra ut nya. Men det är "blötjärn" i det mesta och svetsarna är rena lotteriet. Kromskiktet på kolvar är på gränsen till obefintligt, det mesta som skall röra sig antingen glappar eller kärvar. Färgen brukar man kunna dra av i remsor efter ett tag. En och annan har tur, är nån då och då som har nåt från Kellfri som funkat hyfsat, flertalet som provat kommer till slutsatsen: "Aldrig mer!".

Användarvisningsbild

Re: Kellfri kvalitet

stegmaster  
#203868 Ser at har kommit en del ÅF för Kellfri her i Norge ochså.
Beställte en 0.21m3 krangrip av en av dessa åf til kr 4900,- som han skulle levera vid tilfälle.
Detta er vel över 1 år sen, skulle komma innom 3mnd.
Har nu bytt vagn, så inget behov av gripen mer, det skulle dock vore roligt och testa en av deras prylar "just for fun".
Men efter alt man läst, så lar det bli det billigaste dom har i sitt sortiment. :wink:

Användarvisningsbild

Re: Kellfri kvalitet

loppan  
#203869 Om man eldar upp pengarna i en braskamin så gör dom ju mer nytta än om man lägger dom på valfri kellfriprodukt.
Tänker ofta att om man höjt priset med 25% på grejerna och kvalitén därefter så hade det fortfarande vart billigt men produkten skulle vart användbar.

Avatar Fallback

Re: Kellfri kvalitet

elis  
#203870
loppan skrev:Tänker ofta att om man höjt priset med 25% på grejerna och kvalitén därefter så hade det fortfarande vart billigt men produkten skulle vart användbar.


En 25%-ig höjning av kvaliten räcker nog inte långt på de grejorna. B-)

Avatar Fallback

Re: Kellfri kvalitet

OlaE  
#203872 Farsan köpte en betesputs på Kellfri, men det var rätt mycket jobb med att skruva ihop den, för alla skruvarna var lösa i hela maskinen...

Avatar Fallback

Re: Kellfri kvalitet

Skogsmange  
#203874 Vi har en balgrip från kellfri och den har faktiskt fungerat!! Men det var en stunds arbete med vikelslip och svets när lastarfästena skulle dit.. Felade inte på millimeter snarare decimeter....

Användarvisningsbild

Re: Kellfri kvalitet

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#203881 Vi har pallgafflar från Kellfri och de är helt ok, har lyft rejält tungt med dem och de är raka än.
Även ett Kellfri svetsskopfäste är helt och fint.
Kellfri ATV slagklipparen funkar men har haft lite kvalitetsrelaterade problem som jag fixat.
En 7m vedtransportör av Kellfri den var däremot så usel så jag var tvungen att svetsa förstärkningar
på den innan den gick att använda och sen krånglade den iaf så den såldes vidare.
Så för min del anser jag att Kellfrigrejer kan lyckas ibland men att det är inte värt att chansa.
Gillar man att svetsa och skruva är det nog smartare att köpa trasiga proffsgrejer och laga dem.
Är man extremt snål men inte vill svetsa osv så köp bättre grejer direkt.
Men nog rycker det i köptarmen när man ser priserna i deras reklamblad så jag inser att folk köper.

Användarvisningsbild

Re: Kellfri kvalitet

santatorp  
#203905 Jag har en del Kellfri redskap , men jag har köpt dom medveten om att kvaliten inte är bra.
Har skopor ,pallgafflar rundbalssjut och en upprullare . Spjutet rök av ganska snabbt men fick nytt ,det har hållt några hundra balar nu. Upprullaren köptes för 20,000 funkar kanon , motsvarande med annan färg kostar runt 100,000.
Hur många här har köpt redskap av bättre sort som gått sönder ???

Avatar Fallback

Re: Kellfri kvalitet

Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#203959 Hur är det med Kellfris snöfräs, har någon eller vågar någon erkänna att de har en sådan ?
En sådan är jag intresserad av. 100000:- i prisskillnad
I reklamen står det hydrauliskt reglerbart stål, vet någon vad det innebär.

Avatar Fallback

Re: Kellfri kvalitet

vedförsäljan  
#204096
Famag skrev:Hur är det med Kellfris snöfräs, har någon eller vågar någon erkänna att de har en sådan ?
En sådan är jag intresserad av. 100000:- i prisskillnad
I reklamen står det hydrauliskt reglerbart stål, vet någon vad det innebär.

Så dåligt järn att de böjer sig själv :wink:

Avatar Fallback

Re: Kellfri kvalitet

i skogen  
#204127 Det finns så otroligt mycket skrivet om Kellfris urusla kvalité överalt på nätet och i andra massmedier så de som köper produkter av dom får skylla sig själva. man får för det man betalar stämmer verkligen i det här fallet.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).