Grävmaskiner

Grävmaskin

60 inlägg 64198 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback
Valtra  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#17655 Du dikar oxå då väl? vad dikar du med för skopa i så fall?

Avatar Fallback
nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#17678 Jag dikar med hyd. planerskopa, men ska under vintern/våren bygga en hyd. profilskopa (dikningsskopa V-profil) inte för att jag tycker det är svårt att dika med plan skopan utan för att spara på den... det kan ta lite hårt på den om man bökar med hörnen om det är stenigt......

Avatar Fallback
Valtra  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#17691 vi har bara en tand skopa och det är ju inget vidare att dika med. jag tycker vi ska skaffa en hyd planerskopa, men farsan tycker vi ska skaffa en dikskopa. men är en fast dikskopa något bra att dikesrensa med om man inte kan köra grensle över diket?

Avatar Fallback
nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#17694
Valtra skrev:vi har bara en tand skopa och det är ju inget vidare att dika med. jag tycker vi ska skaffa en hyd planerskopa, men farsan tycker vi ska skaffa en dikskopa. men är en fast dikskopa något bra att dikesrensa med om man inte kan köra grensle över diket?


Det funkar bra om skopan är konisk bakåt... eller hur man ska förklara...... sen har ja sett dom som svetsar på fästet lite snett... det gör iofs att man bara kan gräva diken på ena sida av maskinen...

Avatar Fallback
XPG  
#17771
Valtra skrev:vi har bara en tand skopa och det är ju inget vidare att dika med. jag tycker vi ska skaffa en hyd planerskopa, men farsan tycker vi ska skaffa en dikskopa. men är en fast dikskopa något bra att dikesrensa med om man inte kan köra grensle över diket?


Skaffa en Rototilt!

Avatar Fallback
Valtra  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#17777 ja de e ju enkelt att säga skaffa de och de, men en rototilt kostar ju en hel del och så mycke gräver vi inte så att de e lönt att skaffa en rototilt!

Avatar Fallback
nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#17797
Valtra skrev:ja de e ju enkelt att säga skaffa de och de, men en rototilt kostar ju en hel del och så mycke gräver vi inte så att de e lönt att skaffa en rototilt!



Ja håller me... totalt svindyrt.. inge ide att skaffa, å framförallt inte på en så liten maskin som ja har iaf... en rototilt ska man nog bara ha om man planerar mkt... dom väger ju en del åxå, vilket gör att man tar bort viss grävkapacitet...

Avatar Fallback
Valtra  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#17811 Jag tycker att ska man gräva i skogen så räcker det med tilt huvud, den är mycke kraftigere byggd än en rototilt och brytkraften i skopan försämras inte så mycket som det gör med en rototilt! säger som nutte att rototilt ska man ha ifall man planerar mycket!

Avatar Fallback
Valtra  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#17813 Finns ett ordspråk oxå! Dom som inte kan gå använder rullator (eller hur de stavas), dom som inte kan gräva använder rototilt :D

Avatar Fallback
nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#17825
Valtra skrev:Finns ett ordspråk oxå! Dom som inte kan gå använder rullator (eller hur de stavas), dom som inte kan gräva använder rototilt :D



du slog huvet på spiken :lol:

Avatar Fallback
Skogsante  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#17832 De riktiga maskinisterna, från förr, hade aldrig hört talas om tiltbara planeringsskopor. De lärde sig gräva med tandskopor i olika storlekar. Sedan använde de dem till all grävning. Det är klart att för markplanering så blir det inte samma finisch, men för vanliga schaktarbeten, grovplanering, terrassering och dikning torde en vanlig tandskopa räcka långt (om man är grävmasknist vill säga). Vid stenig mark är också tandskopor att föredra då tänderna lätt kan bytas ut mot nya.

Avatar Fallback
Valtra  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#17844 JO vi har ju bara tandskopa t våran och det går ju o göra allt, men de kan vara lite trixigt att få de fint! Men jag hade verkligen velat ha ett tilthuvud till den :)

Avatar Fallback

En udda makapär

E-J Eriksson  
#20347 För några år sen kom vi över en lite smått udda maskin som vi tänkt använda för att grovbryta vägar och rätta till körskador efter oss samt göra lite små grävjobb som alltid behöver göras på en gård.

Det är en Kamo 3x av 80 års modell.

Kom inte ihåg nu vad farsan gav för den men det var inte speciellt mycket. Dock är den lite knepig att förflytta. Tyvärr står den nu med skuren motor men det ska vara fixat frammåt våren.

Avatar Fallback
Pjatte  
#20403 det så lite skogs-jan ut över denna maskin

Avatar Fallback
E-J Eriksson  
#20420 Är benägen att hålla med. Och inte är det den vanligaste maskinen heller..

Av den storleken c,a 4,5 ton finns det bara tre maskiner i Sverige. Alla tre finns uppe i östra Jämtland.

Men priset var det rätta och både farsan och jag gillar udda maskiner så det blev köp.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).